PRACTICE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN NURSERIES

PRACTICE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN NURSERIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.29147

Keywords:

Physical Education, Child Education, Nursery

Abstract

This article presents the results of a research that aimed to investigate the practice of physical education teachers in nurseries, regarding the preparation of classes and training of these teachers to work with children up to three years old. The subjects were physical education teachersand coordinators working in CMEIs and CEIs Jataí -GO. The reality found showed that the physical education teachersfeel prepared to work with children in nurseries, but point out some difficulties, as little time for classes, high number of children per class, and lack of theoretical reference to support your practice. Theysaid the initial formation process contributed to theirteaching in nurseries, but this was flawed in the question of practical experience during the academic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Flávia Oliveira de Souza, Rede particular de ensino de Jataí-Goiás

Physical Education teacher licensed by the Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí.

Renata Machado de Assis, Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí

Professor of Physical Education courses and the Graduate Program in Education at UFG / Regional Jataí, PhD in Education from PPGE / UFG.

References

ARCE, Alessandra. Documentação oficial e o mito da educadora nata na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 167-184, jul. 2001.

BARBOSA, Ivone Garcia; ALVES, Nancy Nonato de Lima; MARTINS, Telma Aparecida Teles. O professor e o trabalho pedagógico na educação infantil. In.: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria (Orgs.). Didática e práticas de ensino: texto e contexto em diferentes áreas do conhecimento. Goiânia: CEPED/Editora PUC Goiás, 2011, p. 133-149.

BRASIL, Ministério da Educação. Referenciais para a formação de professores. Brasília: A Secretaria, 1999.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional, lei nº. 9.394 de 20 de dezembro de 1996.

CAVALARO, Adriana Gentilin; MULLER, Verônica Regina. Educação Física na Educação Infantil: uma realidade almejada. Educar, Curitiba, n. 34, p. 241-250, 2009.

EMMEL, Maria Luísa G.; VITTA, Fabiana C. F. de. A dualidade cuidado x educação no cotidiano do berçário. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 28, n. 14, p. 177-189, nov. 2004.

GHILARDI, Reginaldo. Formação profissional em Educação Física: a relação teoria e prática. Motriz, v. 4, n. 1, p. 1-11, jun. 1998.

MAANEN, John Van. Recuperando os métodos qualitativos para a pesquisa organizacional: um prefácio. Ciência Administrativa Trimestral, v. 24, n. 4, p. 520-526, dez. 1979.

MACHADO, Maria Lúcia de A. Criança pequena, educação infantil e formação dos profissionais. Perspectiva, Florianópolis, v.17, n. especial, p. 85-98, jul./dez. 1999.

Published

2018-06-20

How to Cite

DE SOUZA, A. F. O.; DE ASSIS, R. M. PRACTICE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN NURSERIES: PRACTICE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN NURSERIES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 71–81, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.29147. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/29147. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS