COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND ITS DEVELOPMENTS IN SECONDARY SCHOOL: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN BRAZIL AND PERU

COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND ITS DEVELOPMENTS IN SECONDARY SCHOOL: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN BRAZIL AND PERU

Authors

  • Luis Antonio Ccopa Ybarra Universidade Federal do ABC
  • Marisa Soares Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.37331

Keywords:

National Education System, Brazil, Peru, Interculturality

Abstract

This bibliographical research presents an analysis of the changes in theNational Curriculum Common Base and in the Reform of High School, based on a comparative study between Peru and Brazil.In order to delineate the recent Brazilian and Peruvian educational contexts, we use the qualitative methodology,with the use of documentary analysis and the technical procedure of triangulation of the collected data, and a qualitative approach to analysis based on Catherine Walsh's theoretical model of critical interculturality.We consider that it is necessary to overcome a dominant monoculture and start to become aware of the differences and imbalances of socio-cultural rights between ethnicity, race, class, gender and other intersections existing in human relations,given that the opening of intercultural dialogues allows the confrontation of different points of view and the restructuring of new complex perspectives of cultures and social identities for Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Antonio Ccopa Ybarra, Universidade Federal do ABC

Post-Doctorate in Materials Engineering (UFABC), Doctorate in Nanosciences and Advanced Materials (UFABC), Master in Industrial Processes (IPT), Multidisciplinary Master in Administration, Communication and Education (UNIMARCO), Graduation in Full Mechanical Engineering (FEI). Professor at the Department of Exact and Earth Sciences Universidade Nove de Julho. Leader of the research group GMOCOMP - UNINOVE.

Marisa Soares, Universidade Nove de Julho

PhD in Education (UNINOVE), Master in Education (UMESP), Graduation in Pedagogy (UNINOVE) and Full Degree in Letters (FASB), Specialization in Southern Epistemologies (CLACSO - Argentina - Portugal). Researcher of the research group in Philosophy of Education GRUPEFE - UNINOVE.

References

REFERÊNCIAS

AZEVEDO, Fernando de A Cultura Brasileira, 5ª ed. Revista e ampliada, São Paulo: Melhoramentos, editora da USP, 1971.

BRASIL. [Plano Nacional de Educação (PNE) ]. Plano Nacional de Educação 2014-2024 Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014 – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. 86 p. – (Série legislação; n. 125)

CÂMARA DOS DEPUTADOS Medida Provisória 746 http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1494234 Acesso em: 22-04-2017.

CUNHA, Luis Antonio, A universidade Temporã: o ensino superior da Colônia à Era Vargas, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

__________________, Educação e Desenvolvimento Social no Brasil, 2ª ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977; São Paulo: Cortez; Niterói, RJ: Editora da Universidade Federal Fluminense; Brasília, DF: FACSO do Brasil, 1995.

________________, A universidade reformanda: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior, 2ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

_________________, Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior – Estado e Mercado. Educação e Sociedade, v. 25, n. 88, outubro, p. 795, 817, 2004.

CHÁVEZ Angeles, Noelia. “¿Qué cambios trae realmente la Reforma Magisterial?” En: Boletín PERUDEBATE, año 1, n° 4, pp. 8-10. Disponible en:

http://perudebate.pe/sites/default/files/perudebate_ndeg4 Acesso em: 05- 05- 2017.

INEI Instituto de estadística e informática. Lima, Peru, 2014.

https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/analfabetismo-y-alfabetismo-8036/

Acesso em:15-04-2017.

INEP/MEC Censo do ensino superior 2013http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2013/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2013.pdf Acesso em:15-04-2017.

LADINES, Gisella Lourdes Palacios, Consultora REDEM. Educação Intercultural Bilíngue, uma proposta para a formação de professores do Peru http://www.redem.org/pt/educacion-intercultural-bilingue-una-propuesta-en-la-formacion-del-docente-peruano/ Acesso em: 05-04-2017.

MINEDU - MINISTERIO DE EDUCACIÓN, Educación Básica Especial y Educación Inclusiva - Balance y Perspectivas WEB: www.minedu.gob.pe. Derechos Reservados, 2012. Acesso em: 05-05-2017.

_____________, Plan Nacional de Educación Para Todos 2005-2015, Per˙. Hacia una educación de calidad con equidad, WEB: www.minedu.gob.pe. Derechos Reservados, septiembre de 2005. Acesso em: 03-05-2017.

______________, Proyecto Educativo Nacional al 2021 La educación que queremos para el Perú WEB: www.minedu.gob.pe. Derechos Reservados, Enero de 2007 Acesso em: 06-05-2017.

___________, História http://www.minedu.gob.pe/institucional/cronologia.php Acesso em: 02-04-2017.

________ - EDUDATOS N°7: Explorando el impacto de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la educación básica regular peruana http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=2753ca2e-e068-4938-b35d-efd08835fb1c&groupId=10156 Acesso em: 02-04-2017.

___________ Historia http://www.minedu.gob.pe/institucional/historia.php Acesso em: 12-04-2017.

NÚÑEZ María Elena De Los Milagros Saavedra [et al] Estudio De Caso De Dos Experiencias Ganadoras Del III Concurso Nacional Experiencias Exitosas En Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica Del Perú Escuela De Posgrado – Lima - Perú 2014.

ONU - Global Education First Initiative (GEFI), Beyond 2015: The Education We Want, http://globaleducationfirst.org/4161.htm Acesso em: 22- 05-2017.

PNE - Observatório do Plano Nacional da Educação, http://www.observatoriodopne.org.br/pne/linha-do-tempo Acesso em:04-09-17.

PORTAL BRASIL http://www.brasil.gov.br/educacao/2016/12/camara-aprova-mp-do-ensino-medio-e-encaminha-proposta-para-o-senado Acesso em: 12-04-2017

RANGEL, Marta, Políticas públicas para afrodescendientes: marco institucional en el Brasil, Colombia, el Ecuador y el Perú http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5409 Acesso em: 22-05-2017.

SALAZAR BONDY, Augusto, La educación del hombre nuevo: la reforma educativa peruana, Publicación: Buenos Aires: Paidos, 1975. 189 p.

SAVIANI, Demerval, Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação, Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 44, maio/ago. 2010

SUTEP – Sindicado Unitário dos Trabalhadores em Educação do Peru. As 24 medidas colocadas para o debate que poderiam melhorar a Educação de nosso povo, La República Peru, http://larepublica.pe/tag/sutep Acesso em: 02-05-2017.

SUNEDU, Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria, Ley Universitaria promoverá reinversión en calidad educativa en universidades privadas societarias, http://www.sunedu.gob.pe/ Acesso em:10-05-2017.

TOSONI, Germán Alarco, FOXLEY, Alejandro y Barbara STALLINGS (editors), 2016, Innovation and Inclusion in Latin America. Strategies to Avoid the Middle-Income Trap, Nueva York, Palgrave Macmillan. 235 pp. Reseña. Revista APUNTES vol.43 no.79 Lima jul. /dic. 2016.

UNICEF Um mundo melhor para as crianças após 2015, https://www.unicef.org/agenda2030/files/Post_2015_OWG_review_CR_FINAL_port.pdf acesso em: 24-05-2017.

USP Biblioteca Virtual dos Direitos Humanos - Declaração Universal Dos Direitos Humanos http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Declara%C3%A7%C3%A3o-Universal-dos-Direitos-Humanos/declaracao-universal-dos-direitos-humanos.html

Acesso em: 22-05-2017.

VITAL - RPP NOTÍCIAS, ¿Qué cursos tendrá el nuevo currículo de secundaria en colegios del Perú? http://vital.rpp.pe/vivir-bien/video-noticia-965078 Acesso em:12-01-2017.

WALSH, Catherine, INTERCULTURALIDAD, ESTADO, SOCIEDAD LUCHAS (DE)COLONIALES DE NUESTRA ÉPOCA, Universidad Andina Simón Bolívar, Ediciones Abya-Yala, Quito – Ecuador, 2009.

________________, INTERCULTURALIDAD CRÍTICA/PEDAGOGÍA DE-COLONIAL, Revista de Educação Técnica e Tecnológica em Ciências Agrícolas, Vol. III, nº 06, Jul.-Dez./2012.

___________________, Raza”, mestizaje y poder: horizontes coloniales pasados y presentes, Revista latinoamericana de ciencias sociales. Año II Nº 3 Primer semestre 2010.

________________, La interculturalidad en la Educación, Hecho el Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. Nº 2005-4890. Ministerio de Educación – 2005.

Published

2018-07-10

How to Cite

CCOPA YBARRA, L. A.; SOARES, M. COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND ITS DEVELOPMENTS IN SECONDARY SCHOOL: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN BRAZIL AND PERU: COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND ITS DEVELOPMENTS IN SECONDARY SCHOOL: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN BRAZIL AND PERU. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 108–127, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.37331. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/37331. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

VIEWS/NOTES/COMMENTS