SUFFOCATING BODY

CULTURE, BIOPOWER AND STEREOTYPING IN THE SHORT FILM “O DIA EM QUE DORIVAL ENCAROU A GUARDA"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.51327

Keywords:

Biopower, Cultural Studies, Cinema, Stereotyping, Body without Organs

Abstract

In this article, we seek to dialogue with the Brazilian film "O Dia em Dorival Encarou a Guarda" (1986), directed by Jorge Furtado and José Pedro Goulart, aiming to understand the processes of signification around racial difference and what it can tell us about the notion of stereotyping as a politics of representation. Using “screen ethnography” (RIAL, 2004; BALESTRIN & SOARES, 2011), we bring to the debate the foucaultian problematizations about biopower, in which the function of racism is to regulate the distribution of death and make possible the functions of the State by dividing the bodies that must die and those that must live. Thus, we dialogue with Cultural Studies in Education, highlighting the concept of “stereotyping” (HALL, 2016), as well as showing, in the light of reflections on “Body without Organs” (DELEUZE & GUATTARI, 2011) and “utopian body” (FOUCAULT , 2014), the assemblages produced in a new resistance policy in the face of subjectification processes systematized by the State, according to the narrative of the short film. Thus, we understand that it is in the fight against the Organism that he inserts the framework in his life, amid a smile that subtly announces the refreshment of his conquest, that Dorival produces destabilizing powers full of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcidesio Oliveira da Silva Junior, Universidade Federal da Paraíba

Master's student in Education at the Universidade Federal da Paraíba, member of the Research Group in Cultural Studies and Art / Education (GPCAE) and the Laboratory of Experience, Visuality and Education (LEVE / UFPE). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5536-064x. Email: ateneu7@gmail.com

Ana Paula Abrahamian de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Adjunct Professor in the Education Department at the Universidade Federal Rural de Pernambuco. Vice-Coordinator of the Graduate Program in Education, Cultures and Identities (PPGECI-UFRPE / FUNDAJ) and Coordinator of the Research Group in Cultural Studies and Art / Education (GPCAE). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4321-3458. Email: apabrahamian@hotmail.com

Fabiana Souto Lima Vidal, College of Application/Federal University of Pernambuco

Professor of Visual Arts at the College of Application at UFPE. Vice-coordinator of the Associated Graduate Program in Visual Arts UFPE / UFPB. Member of the Network of Representatives of the Federation of Art / Educators of Brazil - FAEB / PE - (biennium 2019-2020). Leader of the Research Group on Cultural Studies and Art / Education (GPECAE). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0439-7378. Email: fabiana.vidal@uol.com.br

References

BALESTRIN, Patrícia Abel; SOARES, Rosângela. “Etnografia de tela”: uma aposta metodológica. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012, p. 87-109.

COSTA, Marisa Vorraber. Ensinando a dividir o mundo – as perversas lições de um programa de televisão. Revista Brasileira de Educação, n. 20, maio/jun/jul/ago. 2002.

DELEUZE, Gilles. F comme fidelité. Entrevista concedida a Claire Parnet. L’Abécésaire de Gilles Deleuze: uma realização de Pierre-André Boutang, produzido pelas Éditions Montparnesse, Paris. 1988-1989. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=sFOgYz2n3pU>. Acesso em: 23 jun. 2020.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1) Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 3) Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2012. V. 3.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.

ELLSWORTH, Elisabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FLAUZINA, Ana Luiza Pinheiro. Corpo negro caído no chão: o sistema penal e o projeto genocida do Estado brasileiro. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de Brasília. Brasília, 2006.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A Vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hupert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade. Curso no Collége de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V – Ética, sexualidade e política. Tradução de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004, p. 288-293.

FOUCAULT, Michel A Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico: as heterotopias. Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Edições n-1, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 42 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GOMES, Paulo Augusto. Godard e a educação do olhar. In: COUTINHO, Mário Alves; MAYOR, Ana Lúcia (Orgs.). Godard e a educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 51-67.

GUTFREIND, Cristiane Freitas. O filme e a representação do real. E-compós, v. 6, 01-12, 2006.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 12 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Conhecer, pesquisar, escrever...Educação, Sociedade & Culturas, n. 25, p. 235-245, 2007.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PARAÍSO, Marlucy. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan “ideologia de gênero”. In: PARAÍSO, Marlucy; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018, p. 23-52.

RIAL, Carmen Silvia. Antropologia e mídia: breve panorama das teorias de comunicação. Antropologia em primeira mão, n.1, p. 04-67, 2004.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.

TADEU, Tomaz. A filosofia de Deleuze e o currículo. Goiânia: Faculdade de Artes Visuais, 2004.

VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e os Estudos Culturais. In: COSTA, Marisa Vorraber; VEIGA-NETO, Alfredo et al. (Orgs.). Estudos Culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... 2 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004, p. 37-69.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 7-72.

Published

2020-07-30

How to Cite

OLIVEIRA DA SILVA JUNIOR, A.; ABRAHAMIAN DE SOUZA, A. P.; SOUTO LIMA VIDAL, F. SUFFOCATING BODY: CULTURE, BIOPOWER AND STEREOTYPING IN THE SHORT FILM “O DIA EM QUE DORIVAL ENCAROU A GUARDA&quot;. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 2, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n2.51327. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/51327. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - EDUCATIONAL AND CULTURAL EXPRESSIONS IN THE AREA OF DEPRIVATION OF FR

Most read articles by the same author(s)