CONVERSATIONS WITH THOSE WHO LIKE TO TEACH: ÁLVARO VIEIRA PINTO AND PAULO FREIRE

CONVERSATIONS WITH THOSE WHO LIKE TO TEACH: ÁLVARO VIEIRA PINTO AND PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54472

Keywords:

Education, Youth and adults, Change

Abstract

This article was produced from a PhD experience, which brought us closer to the thoughts of two great representatives of the history of Brazilian education: Álvaro Vieira Pinto and Paulo Freire, referring to the following works: Seven lessons on Youth and Adult Education and Education and Change, respectively. This choice is justified because they are authors who discuss educational concepts throughout the history of education. Thus, our essay seeks, based on the fostered dialogues, to explain some concepts that permeate Brazilian education, exceeding the time limits of these authors, as they remain in our reality. To achieve the objective of our essay, we analyzed the concept of education and training, from the point of view of Álvaro Vieira Pinto, and presented an approach on the professional's social commitment to society, and education and the process of social change, in Paulo Freire's work. To this end, we conducted a bibliographic review of these works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Morais Souza, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Departamento Fundamentação da Educação - UFPB - Educação

References

FÁVERI, José Ernesto. O legado de Álvaro Vieira Pinto na voz de seus contemporâneos. São Paulo: LiberArs, 2012.

FÁVERI, José Ernesto. Álvaro Vieira Pinto: contribuições à educação libertadora de Paulo Freire. São Paulo: LiberArs, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 2. ed. rev. e atual. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GIROUX. Henry. G. Cultura, poder e transformação na obra de Paulo Freire. In: GIROUX. Henry. G. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas,1997, p. 145-156.

LIMA, Michelle Fernandes. As bases do pensamento do filósofo Álvaro Borges Vieira Pinto (1909-1987) e sua atuação no Instituto Superior de Estudos Brasileiros (ISEB). Ensaio, Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, p. 485-515, 2015.

NETO, José Francisco de Melo. Diálogo em educação (Platão, Habermas e Freire). João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2011.

PARO, Vitor Henrique. Administração Escolar: introdução crítica. 5ed., São Paulo: Cortez, Autores Associados, 2014.

ROUX, Jorge. Álvaro Vieira Pinto: nacionalismo e terceiro mundo. São Paulo: Cortez, 1990.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. 13. ed., São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2021-01-26

How to Cite

SOUZA, S. M. CONVERSATIONS WITH THOSE WHO LIKE TO TEACH: ÁLVARO VIEIRA PINTO AND PAULO FREIRE: CONVERSATIONS WITH THOSE WHO LIKE TO TEACH: ÁLVARO VIEIRA PINTO AND PAULO FREIRE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54472. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/54472. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension