PERCEPTIONS ON THE ACCESSIBILITY THEME IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT: REPORTS OF STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES

relatos dos estudantes com deficiência visual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.55617

Keywords:

Acessibilidade. Deficiente visual. Inclusão social. Análise de Discurso.

Abstract

Neste artigo temos como objetivo revelar aspectos subjetivos, como emoções e sentimentos, incu- tidos na fala de estudantes universitários com deficiência. Para tanto, foram convidados dez estudantes com deficiência visual vinculados ao Núcleo de Educação Especial (Nedesp) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) para participarem de uma entrevista semiestruturada sobre a temática da acessibilidade dentro da instituição. O material resultante das entrevistas foram conjugados com a pesquisa documental, compondo assim o corpo deste trabalho. A pesquisa caracteriza-se metodologicamente como descritiva e de abordagem qualitativa. As falas dos entrevistados foram analisadas sob a ótica da Análise de Discurso (AD) enquanto instrumento metodológico. Conclui-se que a intersubjetividade presente nas falas dos entrevistados revela aspectos muitas vezes abafados pela trama social, que podem significar ausência de represent-tatividade no meio acadêmico, político e social. Embora cada entrevistado, tenha ressaltado pontos específicos fundamentados na sua experiência na instituição, percebeu-se uma certa congruência e convergência entre os discursos estudados. Com destaque para sentimentos de insatisfação, desmotivação, que muitas vezes caracterizam-nos como vítimas de segregação social. Por fim, os relatos dos estudantes participantes desta pesquisa reforçam a complexidade da temática acessibilidade, que perpassa o contexto universitário.

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Author Biographies

Eduardo Martins de Arruda, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando do PPGA/UFPB

Izabel França de Lima, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Information Science from the Federal University of Minas Gerais (2012), master in Education (2007) specialist in Information Units Management (2006), graduated in Library Science (1989) and in Administration (1999) by the Federal University of Paraíba. She is currently an Adjunct Professor in the Information Science Department, in the Information Science Graduate Program at the Center for Applied Social Sciences, leader of the included Research group at the Federal University of Paraíba. Research area of ​​Information Science, with an emphasis on Information and Technology, working on the following topics: Institutional Memory, Memory and Identity, Institutional Repositories, Access and Use of Information, Accessibility, Usability, Digital / Social / Racial Inclusion, Ethnicorracial Information. PhD in Information Science from the Federal University of Minas Gerais (2012), master in Education (2007) specialist in Information Units Management (2006), graduated in Library Science (1989) and in Administration (1999) by the Federal University of Paraíba. She is currently an Adjunct Professor in the Information Science Department, in the Information Science Graduate Program at the Center for Applied Social Sciences, leader of the included Research group at the Federal University of Paraíba. Research area of ​​Information Science, with an emphasis on Information and Technology, working on the following topics: Institutional Memory, Memory and Identity, Institutional Repositories, Access and Use of Information, Accessibility, Usability, Digital / Social / Racial Inclusion, Ethnicorracial Information.

Maria da Luz Olegário, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Education, Master in Portuguese Language, specialist in reading and text production and graduated in Letters, from the Federal University of Paraíba. She is currently a professor of the On-campus Pedagogy Course and the Libras Letras Course, distance learning-UFPB. It is linked to the Professional Masters in Letters, from UFCG. It guides themes related to gender, homosexuality, discourse, violence and teaching. . She is coordinator of the PIBIC Project? FOR A QUEER EDUCATION POLICY: DISCOURSES ON GENDER, LOVE AND VIOLENCES IN HOMOAFECTIVE RELATIONSHIPS. 

References

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HABERMAS, J. A inclusão do outro: estudos de teoria e política. São Paulo: Loyola, 2002.

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ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas (SP): Pontes; 1999.

Published

2022-12-15

How to Cite

MARTINS DE ARRUDA, E.; FRANÇA DE LIMA, I.; OLEGÁRIO, M. da L. PERCEPTIONS ON THE ACCESSIBILITY THEME IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT: REPORTS OF STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES: relatos dos estudantes com deficiência visual. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202307, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.55617. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/55617. Acesso em: 20 dec. 2024.