FAILURES AND EVASION: AN ANALYSIS USING THE INEP METHODOLOGY

Authors

  • Andrea Felippe Cabello Universidade de Brasília (UnB)
  • Tiago Medina Chagas Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57234

Keywords:

Drop out rates, Fail rate, higher education

Abstract

The goal of this study is to analyze how the failure in classes during university affects dropout and completion rates among students at the University of Brasília (UnB) between 2010 and 2019, measured by the indicators proposed by INEP (2017), that is, the rate of cumulative completion, accumulated dropout rate and retention rate, especially failure in clsses taken in the first two years of university. The study is innovative as it uses data from an institution and not just from a single course/major, and it considers academic performance data throughout the course (failures in classes), complementing the analysis typically done by INEP with data from the Census of Higher Education. We concluded that failures effect is very negative for the dropout rate and this effect is greater for those who failed at the beginning of the course.

 

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Author Biographies

Andrea Felippe Cabello, Universidade de Brasília (UnB)

Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade de Brasília (2007), mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (2010) e doutorado em Economia pela Universidade de Brasília (2012). Atualmente é professor associado da Universidade de Brasília.Professor(a) de Magistério, Superior do Departamento de Economia da FACE.

Tiago Medina Chagas, Universidade de Brasília (UnB)

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Católica de Brasília (2005) , especialização em Engenharia de projetos em Sistema de informação pelo Instituto Científico de Ensino Superior e Pesquisa - UNICESP(2007) e mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (2019). Analista de TI da Universidade de Brasília .

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Published

2021-05-31

How to Cite

CABELLO, A. F. .; MEDINA CHAGAS, T. FAILURES AND EVASION: AN ANALYSIS USING THE INEP METHODOLOGY. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 98–113, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57234. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/57234. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

ORIGINAL SCIENTIFIC AVERAGES