100 YEARS OF PAULO FREIRE: VIEWS ON THE TEACHING, LEARNING AND TEACHER TRAINING

Authors

  • Aline da Silva da Fonseca Universidade Estadual do Paraná- Unespar
  • Márcia Marlene Stentzler Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.60877

Keywords:

Paulo Freire., Teaching and learning, Teacher training

Abstract

This article aims to understand teaching, learning and teacher training from the works pedagogy of autonomy and teacher, yes, aunt, no, by Paulo Freire. This intellectual thought education and society interconnected. He envisioned new perspectives for teacher training and for the work of teachers, aiming at the formation of a critical citizen and participant in the political decisions of the country. The celebration of the centenary of his birth is a unique moment to revisit his works, with questions about the current time. The analyzed books place education as a political and transforming act. It is effective through scientific and methodical rigor and in love as a principle of universal ethics that sustains the professional posture of teachers. The study is qualitative and bibliographic. In addition to Freire (1997; 2002), we seek support from Brandão (2014) and Soares (2020), among other authors. The two analyzed books bring contributions to the teaching role with workers also in the 21st century, defense of public education, training of critical teachers committed to social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline da Silva da Fonseca, Universidade Estadual do Paraná- Unespar

Graduada em Pedagogia pela UNESPAR, campus de Paranavaí (PR).

Márcia Marlene Stentzler, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação. Docente na Universidade Estadual do Paraná, curso de Pedagogia e no PPIFOR/Unespar.

References

CARVALHO, M. E. G.; BARBOSA, M. das G. da C. Memórias da educação: a alfabetização de jovens e adultos em 40 horas (Angicos/RN, 1963). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 11, n. 43, p. 66–77, 2012. DOI: 10.20396/rho.v11i43.8639928.

BIDINOTTO, T. S.; FAGUNDES, M. C. V.. Reflexões sobre o ato educativo emancipatório a partir das obras de Paulo Freire – Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar e Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. In: Anais do II Congresso Internacional Paulo Freire: O Legado Global, 2018, Belo Horizonte. Anais eletrônicos ... Campinas, Galoá, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/freire-globalconference-2018/papers/reflexoes-sobre-o-ato-educativo-emancipatorio-a-partir-das-obras-de-paulo-freire-%E2%80%93-professora-sim%3B-tia-nao%3A-cartas-a-que. Acesso em: 02 jul. 2021.

BRANDÃO, C. R. História do menino que lia o mundo. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2014.

BRASIL. Lei nº 4024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-normaatualizada-pl.html. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12612.htm. Acesso em: 10 mar. 2022.

CPERS. Paulo Freire: 17 livros para baixar em pdf. Porto Alegre, 2020. Disponível em https://cpers.com.br/paulo-freire-17-livros-para-baixar-em-pdf/. Acesso em: 20 maio 2021.

DANTAS JUNIOR, H. S. Paulo Freire, mais do que nunca, incontornável e imprescindível. Revista HISTEDBR On-line. v. 21. Campinas, SP: Unicamp, 2021. p. 1-6. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8656976. Acesso em: 5 maio 2021.

FREIRE, A. M.A. Paulo Freire: sua vida, sua obra. Educação em Revista. V. 2, n. 1, p. 2-13, 2001. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/663. Acesso em: 6 maio 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. Disponível em: file:///D:/2021/TCC/Pedagogia-da-Autonomia.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas para quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1997. Disponível em: file:///D:/2021/TCC/Paulo-Freire-Professora-sim-tia-n%C3%A3o-Cartas-a-quem-ousa-ensinar.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991. Disponível em: https://sgcd.fc.unesp.br/Home/helber-freitas/tcci/gil_como_elaborar_projetos_de_pesquisa_-anto.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.

INSTITUTO PAULO FREIRE. Paulo Freire, Patrono da Educação Brasileira. São Paulo [s. l.], (online) Disponível em: https://www.paulofreire.org/paulo-freire-patrono-da-educacao-brasileira. Acesso em: 20 maio 2021.

SILVA, F. C.; SAMPAIO, M. N. Cinquentenário das “40 horas de Angicos”: memória presente na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação On-Line. v 20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/RhJLhbnWswrbK6RC3cJbkGf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2022.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: UFRGS - metodologia da pesquisa.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.

SOARES, R. O. A construção histórica do sujeito nas obras de Paulo Freire: uma reflexão sobre consciência histórica. História Revista, [S. l.], v. 25, n. 3, p. 191–206, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/historia/article/view/66073. Acesso em: 25 abr. 2021.

Published

2022-04-05

How to Cite

DA SILVA DA FONSECA, A.; STENTZLER, M. M. . 100 YEARS OF PAULO FREIRE: VIEWS ON THE TEACHING, LEARNING AND TEACHER TRAINING. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 61–76, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.60877. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/60877. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

V Colóquio História e Memória da Educação no Rio Grande do Norte