REFLEXÕES QUANTO ÀS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA O ENSINO DE INGLÊS AOS SURDOS

EM BUSCA DE PROPOSTAS PLURILINGUES

Authors

  • Fernanda Seidel Bortolotti Unicentro
  • Eliziane Manosso Streiechen Unicentro

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.63065

Keywords:

educação de surdos, ensino de inglês, plurilinguismo

Abstract

The knowledge about English, the main worldwide choice when it comes to learning an additional language, enables access to information and communication in a great part of the continents. However, pedagogical practices represent a fundamental role in the process of learning and teaching any foreign language. The appropriateness of these practices allows deaf students to acquire a second language as well. That being said, this systematic review aims to analyze the current scenario of research regarding language teaching to deaf people, particularly about adopting techniques to teach English to these students. After a selection, ten productions were considered for the corpus. The results show that the scientific studies and laws supporting deaf people education progressed along the years, implying a deeper understanding about these processes. To cover English teaching to deaf in Brazil, the findings point to adopting a plurilingual approach as a must, considering Libras as a First Language (L1), Portuguese as a Second Language (L2) and English as a Third (L3).

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Author Biographies

Fernanda Seidel Bortolotti, Unicentro

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Eliziane Manosso Streiechen , Unicentro

Docente do Departamento de Letras da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), campus Irati-PR. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa-PR.

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Published

2022-08-31

How to Cite

SEIDEL BORTOLOTTI, F.; MANOSSO STREIECHEN , E. . REFLEXÕES QUANTO ÀS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA O ENSINO DE INGLÊS AOS SURDOS: EM BUSCA DE PROPOSTAS PLURILINGUES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 74–88, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.63065. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/63065. Acesso em: 20 dec. 2024.

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REVIEW ARTICLE