The contributions of Paulo Freire's legacy to educommunication:

a study on the Coque Vive network

Authors

Keywords:

Paulo Freire, Educommunication, Coque Vive Network, Dialogue, Extension Project

Abstract

In this article we seek to reflect on the contributions of Paulo Freire (1921-1997) to educommunication, as a field of reflection and intervention for the awareness and liberation of individuals, and its unfolding in an extension project, linked to an association network, the Coque Vive Network. We emphasize in this study a perspective of educommunication that values the action of the subject to decode his or her reality, in the creation of a legitimate space for social dialogue and emancipation. In this way, we can verify the importance of constantly revisiting Freire's thought in order to understand Educommunication as a process of human emancipation and social transformation, in a movement of resistance against the established model, to make new possibilities of education, communication and being in the world emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Doriele Andrade Duvernoy, University of Pernambuco

PhD in Education (Université Lumière Lyon 2), Professor of Pedagogy and of the Postgraduate Programme in Education of the University of Pernambuco, leader of the research group Educational Policies, Subjects, Teaching and Curriculum (registered at CNPq). doriele.andrade@upe.br

Jean-Claude Régnier, Université Lumière Lyon 2

Degree in Mathematics - Université de Bourgogne Dijon (FRA) (1973), Masters in Mathematics and in Didactics of Mathematics - Université Nancy1 Nancy (FRA) (1980) and Doctorate in Mathematics and Didactics of Mathematics - Université Louis Pasteur Strasbourg (FRA) (1983). He also held a Master's degree in Educational Sciences - Université de Lyon - Université Lumière Lyon 2 (FRA) (1986). He is Doctor d'Etat-HDR in Sciences and Theories of Education Forms - Université Marc Bloch Strasbourg (FRA) (2000). He is currently Professor Émérite des Universités (Classe Exceptionnelle) - Université de Lyon (FRA).

References

ALVES, K. L.; TONNETTI, F. A. Viver é lutar: perspectivas políticas na coleção didática para a alfabetização de adultos do Movimento de Base. Educação em Revista, v. 37, 2021. DOI : 10.1590/0102-4698225250. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Yc4C8JkQLStnmnRdSs6tZYC/?lang=pt Acesso em: 08 mar. 2022.

ARROYO, M. G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BENET, J. T. Repercussões da obra de Freire. In: GADOTTI, M. Paulo Freire, uma bibliografia. Brasília: São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire/UNESCO, 1996

CITELLI, A. O.; SOARES, I. de O.; LOPES, M. I. V. de. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25 Acesso em: 18 jun. 2020.

COSTA, M. C. C.; ROMANINI, V. A educomunicação na batalha contra as fake news. Comunicação & educação, v. 24, n. 2, p. 66-77, 2019. Disponível em: DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p66-77 Acesso em: 30 out. 2021.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2010.

FREIRE, P. Educação e mudança. 41. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pédagogie de l'autonomie: savoirs nécessaires à la pratique éducative. Tradução: Jean-Claude Régnier. Ramonville-Saint-Agne: Erès, 2006.

FREIRE, P. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 30. ed. São Paulo: Olho d’Agua, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Política e Educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001a.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2001b.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREITAS, A. S. Fundamentos para uma sociologia crítica da formação humana: um estudo sobre o papel das redes associacionistas. 2005. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

GADOTTI, M (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.

KAPLUN, M. El comunicador popular (O comunicador popular). Quito: Ciespal, 1985.

KAPLUN, M. Uma Pedagogía de la Comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre, 1998.

KAPLUN, M. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicaçao & Educação, São Paulo, v.14. jan./abr. 1999. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i14p68-75 Acesso em: 30 jan. 2020.

MARQUES, M. F. Rádio comunitária e Educação Ambiental: análise da relação entre prática educomunicativa e concepção de meio ambiente de jovens comunicadores. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

MARTIN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, v. 6, n. 18, 51-61. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61 Acesso em: XXX. Acesso em: 10 jun. 2020.

MARTIN-BARBERO, J. Comunicação plural: alteridade e sociabilidade. Comunicação & Educação, n. 9, 39-48. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i9p39-48 Acesso em: XXX. Acesso em: 15 abr. 2020.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2001.

MELO SILVA, A. C. de S. O enigma da comunicação comunitária: segurança, segregação e vínculo a partir da experiência de grupos de comunicação em periferias do Recife. 2010. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

SILVA, I. F. C. F. Discurso sobre espaços populares na Web: investigação de estigmas sobre a comunidade do Coque. 2011. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

SOARES, I. de O. Educomunicação: as múltiplas tradições de um campo emergente de intervenção social na Europa, Estados Unidos e América Latina. Brasília: IPEA, 2013. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002442869.pdf. Acesso em: 21 jul. 2019.

Published

2022-12-15

How to Cite

SILVA DE ANDRADE COSTA DUVERNOY, D.; RÉGNIER, J.-C. The contributions of Paulo Freire’s legacy to educommunication: : a study on the Coque Vive network . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202304, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/63886. Acesso em: 19 nov. 2024.