The contributions of Paulo Freire's legacy to educommunication:
a study on the Coque Vive network
Keywords:
Paulo Freire, Educommunication, Coque Vive Network, Dialogue, Extension ProjectAbstract
In this article we seek to reflect on the contributions of Paulo Freire (1921-1997) to educommunication, as a field of reflection and intervention for the awareness and liberation of individuals, and its unfolding in an extension project, linked to an association network, the Coque Vive Network. We emphasize in this study a perspective of educommunication that values the action of the subject to decode his or her reality, in the creation of a legitimate space for social dialogue and emancipation. In this way, we can verify the importance of constantly revisiting Freire's thought in order to understand Educommunication as a process of human emancipation and social transformation, in a movement of resistance against the established model, to make new possibilities of education, communication and being in the world emerge.
Downloads
References
ALVES, K. L.; TONNETTI, F. A. Viver é lutar: perspectivas políticas na coleção didática para a alfabetização de adultos do Movimento de Base. Educação em Revista, v. 37, 2021. DOI : 10.1590/0102-4698225250. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Yc4C8JkQLStnmnRdSs6tZYC/?lang=pt Acesso em: 08 mar. 2022.
ARROYO, M. G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BENET, J. T. Repercussões da obra de Freire. In: GADOTTI, M. Paulo Freire, uma bibliografia. Brasília: São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire/UNESCO, 1996
CITELLI, A. O.; SOARES, I. de O.; LOPES, M. I. V. de. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25 Acesso em: 18 jun. 2020.
COSTA, M. C. C.; ROMANINI, V. A educomunicação na batalha contra as fake news. Comunicação & educação, v. 24, n. 2, p. 66-77, 2019. Disponível em: DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p66-77 Acesso em: 30 out. 2021.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2010.
FREIRE, P. Educação e mudança. 41. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pédagogie de l'autonomie: savoirs nécessaires à la pratique éducative. Tradução: Jean-Claude Régnier. Ramonville-Saint-Agne: Erès, 2006.
FREIRE, P. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 30. ed. São Paulo: Olho d’Agua, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Política e Educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001a.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2001b.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
FREITAS, A. S. Fundamentos para uma sociologia crítica da formação humana: um estudo sobre o papel das redes associacionistas. 2005. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.
GADOTTI, M (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.
KAPLUN, M. El comunicador popular (O comunicador popular). Quito: Ciespal, 1985.
KAPLUN, M. Uma Pedagogía de la Comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre, 1998.
KAPLUN, M. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicaçao & Educação, São Paulo, v.14. jan./abr. 1999. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i14p68-75 Acesso em: 30 jan. 2020.
MARQUES, M. F. Rádio comunitária e Educação Ambiental: análise da relação entre prática educomunicativa e concepção de meio ambiente de jovens comunicadores. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.
MARTIN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, v. 6, n. 18, 51-61. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61 Acesso em: XXX. Acesso em: 10 jun. 2020.
MARTIN-BARBERO, J. Comunicação plural: alteridade e sociabilidade. Comunicação & Educação, n. 9, 39-48. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i9p39-48 Acesso em: XXX. Acesso em: 15 abr. 2020.
MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2001.
MELO SILVA, A. C. de S. O enigma da comunicação comunitária: segurança, segregação e vínculo a partir da experiência de grupos de comunicação em periferias do Recife. 2010. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.
SILVA, I. F. C. F. Discurso sobre espaços populares na Web: investigação de estigmas sobre a comunidade do Coque. 2011. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.
SOARES, I. de O. Educomunicação: as múltiplas tradições de um campo emergente de intervenção social na Europa, Estados Unidos e América Latina. Brasília: IPEA, 2013. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002442869.pdf. Acesso em: 21 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).