at CHILDREN AND CHILDREN'S LITERATURE BOOKS

Authors

  • Lorraine Martins Gerotto Secretaria Estadual de Educação MS
  • she Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64154

Keywords:

childhoods; Children's literature; Complementary Collection of PNAIC Literature.

Abstract

While entertaining the child, literature enriches childhood, encouraging their narratives, imagination, stimulates their creativity, favors the development of their personality and helps in the expansion and development of their vocabulary. Thus, the objective of this article is to discuss the use of children's literature in the classroom as a facilitating instrument for the construction of learning. For this we will make use of the theoretical field of Cultural Studies. A study that chooses, or places itself in this theoretical field, must problematize the ways of conceiving what is real, that is, questioning the truths produced by the discourses. The entry of children's literature books into the classroom was intensified through programs such as the National Textbook Program (PNLD), the National Library at School Program (PNBE) and the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC). These programs help in the initial formation of the reader, presenting the world of letters, with themes close to the daily lives of children, so that curiosity is sharpened and the imagination awakened, encouraging reading. Demonstrating that the use of text in the classroom should not be a pretext, the text itself has a functionality and teaching must start from this premise.

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Author Biography

she, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal da Grande Dourados

Professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - Mato Grosso do Sul (UFGD). Foi coordenadora do Curso de Pedagogia (UFGD, 2014 - 2017) e coordenadora adjunta do Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UFGD/MEC, 2015-2016). Tem graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2000), especialização em Alfabetização pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA, 2004), mestrado em Educação pela UFRGS (2008), doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da mesma instituição (2012) e pós-doutorado em Educação pala Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS, 2017). Atuou como professora em distintos níveis de ensino ? na Educação Infantil, nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, no Ensino Médio ? Curso Normal - no Ensino Superior e em cursos de pós-graduação/especialização, tanto em instituições públicas quanto em privadas. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8555-3653 (Texto informado pelo autor)

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Published

2022-12-15

How to Cite

MARTINS GEROTTO, L.; DA SILVA, T. at CHILDREN AND CHILDREN’S LITERATURE BOOKS . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202315, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64154. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/64154. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Literatura Infantil