PUBLIC EDUCATION POLICY FOR IMPRISONED WOMEN: THE IMPACT OF THE PANDEMIC CONTEXT

o impacto do contexto pandêmico

Authors

  • Miryan Aparecida Nascimento Souza UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA
  • Timothy Denis Ireland UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64462

Keywords:

Popular Education., Public Policy., Women’s prisons.

Abstract

This article discusses the concept of Popular Education emphasising the importance of education for those deprived of their liberty, from the perspective of the pedagogy of liberation as necessary for the construction of an inclusive, democratic society committed to the conscientization of the oppressed, based on pedagogic practices of emancipation. It identifies the public education policy that is being executed in the women’s prisons in Paraiba and constructs reflections on the dynamics of what is being implemented. The methodological orientation which guided this research is qualitative, documentary and exploratory taking as its procedural support interviews and dialectical hermeneutic analysis. Its theoretical framework takes as references Lovisolo (1990), Freire (2011), Ireland (2011), Castillo e Latapi (1985), Pontual (2006) and Gramsci (2020) amongst others. The impact of the pandemic on pedagogical practices emerged in the study. With regard to the provision of education in prisons, we conclude that it is not a state monopoly, but a demand which also encompasses civil society. Despite the lack of data, reports and experiences, we consider it relevant to emphasise that the provision of education for both men and women deprived of liberty should include different institutions and social subjects, in order to execute practices which contribute to the consolidation of a democratic society.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miryan Aparecida Nascimento Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Desenvolve pesquisas no âmbito das Políticas Públicas de Educação; Educação Popular; Educação em prisões; Direitos humanos e Relações de gênero. É integrante do GEPGE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Ética e Políticas de Planejamento e Gestão Educacional.

Timothy Denis Ireland, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Professor Titular. Departamento de Metodologia da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer no 11, de 10 de maio de 2000. Brasília, DF. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=14906. Acesso em: 25 dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 1, de 28 de maio de 2021. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Brasília, DF. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 out. 2021.

BRASIL. Secretaria-Geral da Presidência da República. Marco de referência da educação popular para políticas públicas. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 2014.

CARA, Daniel. Contra a barbárie, o direito à educação. In: CÁSSIO, F. (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 22-29.

CASTILLO, Alfonso; LATAPÍ, Pablo. Educação não-formal de adultos na América Latina. In: WERTHEIN, Jorge. Educação de adultos na América Latina. Campinas: Papirus, 1985.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FREIRE, Paulo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 22. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GADOTTI, Moacir; FEITOSA, Sônia Couto Souza. Reinventar a educação é inverter prioridades: o lugar da educação de adultos como política pública. In: GADOTTI, Moacir; CARNOY, Martin. Reinventando Freire: a práxis do Instituto Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2018.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pressupostos epistemológicos e metodológicos na pesquisa em educação numa perspectiva hermenêutica. In: GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método: na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

HOWLETT, Michael. Política pública: seus ciclos e subsistemas: uma abordagem integradora. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

IRELAND, Timothy Denis. Educação em prisões no Brasil: direito, contradições e desafios. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 43-55, nov. 2011.

LOVISOLO, Hugo. Educação popular: maioridade e conciliação. Salvador: UFBA: Empresa Gráfica da Bahia, 1990.

LÜDKE, Menga. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2018.

PALUDO, Conceição. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático popular. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2001.

PONTUAL, Pedro. Educação popular e democratização das estruturas políticas e espaços públicos. In: UNESCO. Educação popular na América Latina: desafios e perspectivas. Brasília: Unesco: MEC: Ceaal, 2006.

STEIN, E. Dialética e hermenêutica: uma controvérsia sobre método e filosofia. In: Dialética e hermenêutica. Porto Alegre: [S. l.], 1983.

UNESCO. Education in a post-COVID world: nine ideas for public action. Paris: Unesco, 2020.

Published

2023-02-28

How to Cite

NASCIMENTO SOUZA, M. A.; DENIS IRELAND, T. . PUBLIC EDUCATION POLICY FOR IMPRISONED WOMEN: THE IMPACT OF THE PANDEMIC CONTEXT: o impacto do contexto pandêmico. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202327, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64462. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/64462. Acesso em: 21 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)