ACTIVE STUDENT AND ENGAGED MEDICINE: BIOPOLITIC PRODUCTIONS OF A DEVICE IN MEDICAL TRAINING

produções biopolíticas de um dispositivo na formação médica

Authors

  • Raimundo Rodrigues França Junior Curso de Medicina da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • María Elena Ortiz Espinoza Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64937

Keywords:

Device; Biopolitics; Engaged Medicine.

Abstract

This work assumes that the discursive dominance that allows the location of knowledge and practices of Active Methodologies in a privileged place in the enunciation of the truth about medical education comes from a political economy of discourses. Based on post-critical theories of education, it argues that such an economy is sustained in the medical curriculum of a public Higher Education Institution (HEI) by the strategies of the (biopolitical) device of engaged medicine, which has Active Methodologies as one of its main lines of strength, that is, one of its main operating strategies. The objective is to analyze the discursive investment of this device in the normalization of conduct and the very way of being doctors of students of the HEI's medical course. Discursive fragments circulating in the formal curriculum and in focus group sessions held with students of the aforementioned course are analyzed, using elements of discourse analysis inspired by Foucault. It was evident that, despite the entire logic triggered by the device in the production of the active/engaged student subject, it is possible to locate the subject position of a passive student being desired and occupied in the medical curriculum of the HEI. It was concluded that the discursive elements of the device of engaged medicine are activated in the HEI's medical curriculum to constitute positions of normality and difference, in terms of active and passive student subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Rodrigues França Junior, Curso de Medicina da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Raimundo Rodrigues de França Junior é professor do curso de graduação em medicina da Universidade Federal de Alagoas (UFAL/Campus de Arapiraca). É doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (PPGE/UFBA), com doutorado-sanduíche (Bolsa CAPES/PRINT) na Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. 

e-mail: raimundo.junior@arapiraca.ufal.br

 

María Elena Ortiz Espinoza, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador

María Elena Ortiz é professora sênior da Universidade Politécnica Salesiana. É doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas Curriculares e Práticas Educativas (GIPCYPE).

e-mail: mortize@ups.edu.ec

References

ANGELI, Olga A. e LOUREIRO, Sonia R. A Aprendizagem Baseada em Problemas e os recursos adaptativos de estudantes do curso médico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 2, p. 32-41. 2001.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 153-72.

BRASIL, MEC, Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução n. 3, de 23 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 2014.

COUTINHO, Karine Dias e SOMMER, Luis Henrique. Discurso sobre formação de professores e arte de governar. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.1, pp.86-103, Jan/Jun 2011.

CRUZ, Poliana Oliveira da, et al. Percepção da Efetividade dos Métodos de Ensino Utilizados em um Curso de Medicina do Nordeste do Brasil. Rev. bras. educ. med. vol.43, n.2, pp.40-47, 2019.

DANZIATO, Leonardo; MARTINS, Ana Carolina B. L.; MATOS, Sabrina Serra. Psicanálise e biopolítica: o fascínio do discurso médico. Revista Subjetividades, Ed. Especial: 44-54, 2018.

FARIAS, Pablo A. M. et al. Aprendizagem ativa na Educação em Saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 143-158. 2015.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: Dreyfus, Hubert e Rabinow, Paul (Org.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Jnaeiro: Forense, 1995, p. 231-250.

FOUCAULT, Michel. Estratégia Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. Seguridad, territorio y población. México: Fondo de

Cultura Económica, 2006.

FOUCAULT, Michel. A Governamentalidade: Curso do College de France, 1 de fevereiro de 1978. In: MACHADO, Roberto (org.). Microfísica do Poder. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2007. P. 163-174.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collége de France (1979-1980).

São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 26 ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GALLO, Sílvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 33, n. 66, p. 77-94, out./dez. 2017.

GOMES, Andréia P.; REGO, Sergio. Transformação da Educação Médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem? Rev. Bras. de Educ. Méd., v 35, n. 4, p. 557-566. 2011.

LEAL, R. E. G. Dispositivo de inovação no ensino superior: a produção do docentes innovatus e discipulus iacto. Dissertação (Mestrado) — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

LEAL, Rafaela Esteves Godinho; SALES, Shirlei Rezende. Dispositivo de Inovação: produção d/a estudante ativo/a no ensino superior. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 19, n. 60, p. 173-194, jan./mar. 2019.

MAKNAMARA, Marlécio. Currículo, música e gênero: o que ensina o forró eletrônico? 2011 (Tese de Doutorado) - UFMG/FaE, Belo Horizonte: 2011.

MAKNAMARA, Marlécio. PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação: notas metodológicas para investigações com currículos de gosto duvidoso. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 41-53, jul./dez. 2013.

MEIRELES, Maria Alexandra de Carvalho; FERNANDES, Cássia do Carmo Pires e SILVA, Lorena Souza e. Novas Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação Médica: Expectativas dos Discentes do Primeiro Ano do Curso de Medicina de uma Instituição de Ensino Superior. Rev. bras. educ. med. vol.43, n.2, 2019, pp.67-78.

MITRE, Sandra M. I. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciências e Saúde Coletiva. v. 13, n. 2, p. 2133-2144. 2008.

MOTA, Fernanda Antônia Barbosa de. O processo formativo do sujeito: governamentalidade e modos de subjetivação como processo de singularização a partir do cuidado de si. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 2, p. 27-42, mai./ago. 2018.

NUNES, Cassia R. R.; NUNES, Amauri P. Aportes teóricos da Ação Comunicativa de Habermas para as Metodologias Ativas de Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 29, n. 2, p. 179-184. 2005.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisa pós-crítica em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: PARAÍSO, Marlucy Alves.; MEYER, Dagmar Estermann (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-crítica em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014, p. 25-47;

PUTNAM, A. R. Problem-based teaching and learning in educational technology. Paper apresentado na 75 Conferencia Annual da Associaciation for Carrer and Technical Education, New Orleans, 13-16 dez. 2001. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED465039.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.

UFAL. Projeto Pedagógico do curso de Medicina. Arapiraca/Alagoas, 2017.

UFAL. Guia do Professor. Arapiraca/Alagoas, 2018.

VEIGA-NETO, Alfredo. LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-963, out. 2007.

Published

2023-05-15

How to Cite

FRANÇA JUNIOR, R. R.; MARÍA ELENA ORTIZ ESPINOZA. ACTIVE STUDENT AND ENGAGED MEDICINE: BIOPOLITIC PRODUCTIONS OF A DEVICE IN MEDICAL TRAINING: produções biopolíticas de um dispositivo na formação médica. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202330, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64937. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/64937. Acesso em: 20 may. 2024.