THE PRACTICE OF THE GOOD TEACHER IN INITIAL TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS OF THE BACHELOR'S DEGREE IN PHYSICAL EDUCATION IN ZONA DA MATA MINEIRA AND ASPECTS

Authors

  • Jairo Antônio Paixão Universidade Federal de Viçosa
  • Amanda Clara Barbosa de Souza Assis Universidade Federal de Viçosa
  • Doiara Silva Santos Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65717

Keywords:

Higher education. Professor training. Physical Education.

Abstract

It identified and analyzed characteristics inherent to a good teacher, present in the pedagogical practices of teachers working in initial training, from the perspective of academics of the degree course in Physical Education. From a qualitative research, through semi-structured interviews with professors working in the degree course in Physical Education, it was possible to infer that good practices result from the adoption of critical strategies and methodologies by professors with a view to instigating autonomous thinking in students, mastery of specific content, relationship of empathy and closeness with their students in order to try to understand their difficulties in learning and use of proactive behavior in the search to help students during the taught subject. In addition, it was noticed that these teachers are concerned with updating the theoretical references of the themes and contents worked on in their classes. On the other hand, even though they recognize the importance of linking teaching, research and extension, they reported the impossibility of carrying it out, given a series of factors that negatively imply full effectiveness in the academic environment of initial training.

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Author Biographies

Jairo Antônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-American University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residência Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

Amanda Clara Barbosa de Souza Assis, Universidade Federal de Viçosa

Bolsista do GEPPEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física, depart. de Educação Física da UFV.

Licenciada em Educação Física.

Doiara Silva Santos, Universidade Federal de Viçosa

Professora Adjunta do Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Viçosa. Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus-BA, 2008. Mestre em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2011. Doutora em Educação Física, University of Western Ontario (UWO), London, Canadá, 2015. Líder do Laboratório de Estudos Olímpicos e Socioculturais dos Esportes (LEOS). Atuou no quadro docente efetivo das seguintes instituições de ensino: Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação (2013.2 e 2014.1); Professora Assistente da Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação Física, Campus de Governador Valadares, Minas Gerais (2014-2016); Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Itapetinga (2016-2017). Foi professora Substituta da Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Foi bolsista do programa de estudos Emerging Leaders of America (ELAP), Canadá, 2010. Pós-graduada em Estudos Olímpicos na Academia Olímpica Internacional, Olímpia, Grécia (2011). É estudante do curso de Ciências Sociais (UFV). Temas de interesse: Sociologia do Esporte; Estudos Olímpicos; Esporte e Mídia; Esporte educacional; História da Educação Física e do Esporte.

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Published

2023-07-09

How to Cite

PAIXÃO, J. A.; ASSIS, A. C. B. de S. .; SANTOS, D. S. . THE PRACTICE OF THE GOOD TEACHER IN INITIAL TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS OF THE BACHELOR’S DEGREE IN PHYSICAL EDUCATION IN ZONA DA MATA MINEIRA AND ASPECTS . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202340, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65717. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/65717. Acesso em: 20 dec. 2024.