POSSIBILITIES AND CHALLENGES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM UNDER THE PERSPECTIVE OF A RESIDENT

Authors

  • Bruno Leandro dos Santos Barbosa Universidade Federal de Alagoas
  • Chrystiane Vasconcelos Andrade Toscano Universidade Federal de Alagoas
  • Antonio dos Santos Barros Secretaria Estadual de Educação do Estado de Alagoas
  • Antonio Filipe Pereira Caetano Universidade Federal de Alagoas https://orcid.org/0000-0003-0704-5386

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66590

Keywords:

Pedagogical Residence; Physical education; COVID-19 pandemic; teaching

Abstract

The purpose of this experience report was to record the possibilities and challenges experienced in the Pedagogical Residency Program (PRP) – Physical Education (PE) subproject. The experiment was carried out at the Professor Mário Broad State Field School, located in Maceió/AL; 25 students from the 8th grade of elementary school participated in my performance during the residency. Every experience was mediated by a preceptor professor from the Escola-campo. From the experience experienced during the 18 months of immersion in the field school, different possibilities and challenges of the teaching process can be identified. In the positive possibilities, we have as some examples the realization of online meetings, the experience acquired with the experience of planning and developing in a practical way the regencies, learning of new teaching technologies; and as challenges, it was possible to perceive the low participation of the students, the difficulty in making the class more interactive. The absence of practical classes also emerged as a negative factor during this remote experience, as in the classroom, there was the absence of some materials to carry out more dynamic activities, among others.

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Author Biographies

Bruno Leandro dos Santos Barbosa, Universidade Federal de Alagoas

Graduado em Educação Física, Licenciatura. Residente do Programa de Residência Pedagógica, 2020-2022.

Chrystiane Vasconcelos Andrade Toscano, Universidade Federal de Alagoas

Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) em 1998, mestrado em Educação Especial pelo Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona / Universidade de Havana-Cuba (2000), título validado pela Universidade Federal da Bahia, doutorado em Ciências do Desporto e Educação Física pela Universidade de Coimbra-Portugal em 2017, título validado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora Adjunta do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Experiência profissional na elaboração, desenvolvimento e avaliação de projetos de intervenções no âmbito da intervenção pedagógica, das práticas inclusivas e no âmbito do atendimento especializado. Principais interesses de pesquisas estão relacionados a caracterização do perfil sintomatológico, perfil cognitivo e motor, nível de atividade física, saúde metabólica e qualidade de vida da população com transtorno do espectro do autismo.

Antonio dos Santos Barros, Secretaria Estadual de Educação do Estado de Alagoas

Professor da Secretaria Estadual de Ensino do Estado de Alagoas, Graduado em Educação Física e Preceptor do Programa Residência Pedagógica, 2020-2022.

Antonio Filipe Pereira Caetano, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2000), mestrado em História pela Universidade Federal Fluminense (2003), doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2008) e pós-doutorado em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduado em Educação Física/Bacharelado e mestre em Ciências Médicas pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e atua como Professor Associado 2 no curso de Educação Física do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE) da UFAL. É membro do Grupo de Pesquisa em Laboratório Aplicado em Estudos de Educação Física, Esporte e Lazer (LAEL) e do Grupo de Estudos em Nefrologia Integrada de Alagoas (GENIAL). Debruça-se nos campos de Educação Física e Promoção da Saúde na escola e campos não formais de ensino; efeitos do exercício físico em doenças (especialmente Doença Renal Crônica); e metodologias, práticas de ensino e cineantropometria no Voleibol.

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Published

2023-07-20

How to Cite

BARBOSA, B. L. dos S.; TOSCANO, C. V. . A.; BARROS, A. dos S.; CAETANO, A. F. P. POSSIBILITIES AND CHALLENGES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM UNDER THE PERSPECTIVE OF A RESIDENT. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202345, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66590. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/66590. Acesso em: 20 dec. 2024.