HEARTS… AT SCHOOL: LOVE IN STUDENT EVERYDAY LIFE

amor em cotidianos estudantis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68358

Keywords:

Love and Youth, School, Education, Cartography, Heart

Abstract

Love permeates lives in different ways. Through the attention mobilized by the author – who is a teacher and researcher – to the hearts that permeate the school, photographic and written records were made during about a year of research-teaching. In school spaces, in addition to bigger curricular knowledge, one also learns to coexist and relate to others in an artisanal way, and it is precisely these processes of subjective production and creation of other curricula that this text focuses on. The hearts written on tables, walls, windows and school doors, in love letters, on posters and in notebooks are the protagonists in the creation of writing-encounters in cartographies, inspired by the possibilities of autofiction and poeticizing the encounters and lived paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Amaral Sales, UFU

Professor Adjunto no curso de Ciências Biológicas, vinculado ao Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Pós-doutor em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estácio de Santa Catarina (UNESA). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biologia da Universidade Federal de Uberlândia (INBIO/UFU). E-mail: tiagoamaralsales@gmail.com

References

AZZOLIN, M. A. N.; BARCELOS, V. H. de L. A busca pelo caminho do amar: o SER e o FAZER na docência. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 24, 2022.

BARROS, M. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BEI, A. Pequena coreografia do adeus. 1. ed. São Paulo, Companhia das Letras, 2021.

BLANCO, S; CAMPANELA, E; CONCÍLIO, V. A Autoficção: uma engenharia do eu. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–18, 2023.

CARDOSO, L. R.; PARAISO, M. A. Tecnologia de gênero e a produção de sujeitos no currículo de aulas experimentais de ciências". Currículo sem Fronteiras, v. 15, 2015, p. 155-177.

CARVALHO, D. F.; GUIDO, L. F. E.. Corações para além do biológico em processos de questionamento do mundo. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 1, p. 115–130, 2018.

COCCIA, E. A Vida das Plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie Editora, 2018.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. 2. ed. São Paulo, Ed. 34. 2019.

DELEUZE, G. Lógica do Sentido. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva; Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade I: a vontade de saber. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2013.

HAN, B-C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.

hooks, b. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Tradução Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2020.

LISPECTOR, C. Um sopro de vida: pulsações. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

ROLNIK, S. Amor: o impossível… e uma nova suavidade. Palestra apresentada em 1994 sob o título “O amor anda impossível?”. PUC – São Paulo: Núcleo de Estudos da Subjetividade, 1994.

ROLNIK, S. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2016.

ROLNIK, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

SILVA, T. T.; CORAZZA, S. M.; ZORDAN, P. (org.). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2024-05-21

How to Cite

SALES, T. A. HEARTS… AT SCHOOL: LOVE IN STUDENT EVERYDAY LIFE: amor em cotidianos estudantis. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202436, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68358. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/68358. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?