THE DISCURSE HEGEMONY IN SECONDARY EDUCATION FOR BRAZILIAN YOUTHS

INNOVATIVE HIGHT SCHOOL PROGRAM/ YOUTH OF THE FUTURE PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68626

Keywords:

High school, Youths, Curriculum

Abstract

The student occupation movements of 2016 contradict the premise of mere disinterest among Brazilian youths in secondary education. If that were the case, we wouldn't have heard echoes of demands for maintenance, increased access, quality, and greater participation in shaping the school space across different states of the federation. In this text, we present neoliberal discourses unveiled within the curricular production of the Innovative High School Program (ProEMI) (BRAZIL, 2009, 2009a, 2009b, 2009c) for Brazilian secondary education, guided by the analysis of the key concept: hegemony. The analyses indicate that within the realm of civil society, especially in the educational sphere, dominant forces, equipped with capital, develop strategies to educate towards consensus. The Brazilian State, acting as an educating entity, reshapes its practices through a pedagogy of hegemony articulated within curricular texts/documents aligned with the neoliberal project of sociability. In the educational field, hegemonic relations, as an exercise of direction and domination through power, are essentially pedagogical relationships, that is, of teaching and learning, while also promoting educational restructuring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Rabelo Marques, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Ph.D. in Education (2021) from the Graduate Program in Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), funded by CAPES. Conducts studies and research on school and curriculum for basic education. Engaged in innovating public administration at the Education Department of Recife.

References

APPLE, Michael. Educando à Direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Editora Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003.

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751, out. 2005.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil; 2011.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno. Parecer nº 11, de 30 de junho de 2009. Proposta de experiência curricular inovadora do Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 25 de agosto de 2009, Seção 1, p. 11. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1685-pcp011-09-pdf&category_ slug=documentos-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 27 fev. 2018.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2009. São Paulo, 2009. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/rel_atividades_IU_2009.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2010. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/rel_atividades_IU_2010.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2011. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/rel_atividades_IU_2011.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2012. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/rel_atividades_2012.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2013. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/Relatorio-2013-InstitutoUnibanco.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2014. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/relatorio-2014-1.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2015. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/Relatorio-2015-InstitutoUnibanco.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

INSTITUTO UNIBANCO. Relatório de Atividades 2016. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/Relatorio-2015-InstitutoUnibanco.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2020.

LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa. São Paulo: Editora Boitempo, 2019.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley (Org.). A nova pedagogia da hegemonia. Estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças. Planejamento Estratégico. 26. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

SILVA, Mônica Ribeiro. (Org.). O Ensino Médio: suas políticas, suas práticas: estudos a partir do Programa Ensino Médio Inovador. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2016. 154p.

SILVA, Monica Ribeiro da; JAKIMIU, Vanessa Campos de Lara. Do texto ao contexto: o Programa Ensino Médio Inovador em movimento. Ensaio: aval. pol. públ. educ. 2016, v.24, n.93, pp.910-938.

ZIBAS, Dagmar M. L. A reforma do ensino médio nos anos de 1990: o parto da montanha e as novas perspectivas. Revista Brasileira de Educação, n. 28, p. 24-36, Jan./Fev./Mar./Abr. 2005.

Published

2024-05-20

How to Cite

MARQUES, A. R. THE DISCURSE HEGEMONY IN SECONDARY EDUCATION FOR BRAZILIAN YOUTHS: INNOVATIVE HIGHT SCHOOL PROGRAM/ YOUTH OF THE FUTURE PROJECT. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202440, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68626. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/68626. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Quais juventudes querem os currículos? Quais currículos querem as juventudes?