OBJECTIVITY AND SUBJECTIVITY IN FREIRE AND BAUMAN

TRANSFORMATIVE ACTION ON THE LOGIC OF THE CONSUMER MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69116

Keywords:

Subjectivity. Paulo Freire. Zygmunt Bauman.

Abstract

This article seeks to analyze the relationship between the concepts of subjectivity and objectivity as constitutive dimensions of individuals' identities, understanding the effects of change in the capitalist control system in its current form. It uses as a reference the thought of Brazilian philosopher and educator Paulo Freire on his interpretation of the relationship between oppressor and oppressed as conditioning the dialectic between subjectivity and objectivity, and the thought of Polish sociologist Zygmunt Bauman on the ways in which the capitalist system appropriates technological means of production and consumption to update the social structure of control that guarantees the maintenance of its essential contradiction, namely, that the search for maximizing the accumulation of value increasingly diminishes its own source of generation, abstract work. It was possible to identify in Freirian dialectics and Baumanian ambivalence, theoretical elements of consensus that can support a proposal for pedagogical action for the development of critical reflection associated with transformative action, as a possibility of rescuing subjectivity co-opted by the logic of consumerism.

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Author Biographies

Percy Fernandes Maciel Jr, Instituto Federal do Paraná

Percy Fernandes Maciel Jr é professor (EBTT) de Física, Campus Palmas do Instituto Federal do Paraná (IFPR). Mestre e doutorando em Ensino de Ciências pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Atua na área de robótica educacional e fabricação digital voltadas à formação continuada de professores e coordena o Makerspace (IFLab) no Campus Palmas do IFPR.

Marcelo Lambach, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Marcelo Lambach é professor do Departamento de Química e Biologia, Campus Curitiba da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Química, Ciências e Tecnologia da UTFPR.

Nancy Rosa Alba Niezwida, Universidade Nacional de Misiones (UNaM - Argentina)

Nancy Rosa Alba Niezwida é professora em educação tecnológica da Universidade Nacional de Misiones (UNaM - Argentina). Mestre e doutora em educação científica e tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua na Facultad de Arte y Diseño da UNaM no curso de formação docente em educação tecnológica, dirige a especialização em ET e coordena  pesquisa e extensão sobre educação freiriana, tecnologia e sociedade.

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Published

2024-12-20

How to Cite

FERNANDES MACIEL JR, P.; LAMBACH, M.; ROSA ALBA NIEZWIDA, N. OBJECTIVITY AND SUBJECTIVITY IN FREIRE AND BAUMAN: TRANSFORMATIVE ACTION ON THE LOGIC OF THE CONSUMER MARKET. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 34, n. 1, p. e-rte331202509, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69116. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/69116. Acesso em: 20 dec. 2024.