O impacto das discrepâncias socioeconômicas no desempenho acadêmico: uma comparação entre metodologia ativa e tradicional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70284

Keywords:

Educação Superior, Aprendizagem Baseada em Problemas, Ensino

Abstract

Low-income students have access to universities through affirmative action programs, FIES (Student Financing Fund), or scholarships from the program “Universidade para Todos”. These policies have expanded the population access to higher education, resulting in students from different socio-economic backgrounds. With the shift from traditional teaching to active learning methodologies, it becomes necessary to understand the extent to which these socio-economic disparities impact students' performance in the method’s practices. This work aimes to compare active and traditional teaching methodologies among students with different socio-economic profiles, with or without access to the internet, in both public and private universities. Two hundred and four students participated in the research, divided into two groups subjected to active and traditional teaching methodologies. Subsequently, the students took a knowledge test and answered a socio-economic questionnaire to identify potential variables that may affect learning through these methodologies. Traditional teaching methodology led to better performance among students in private higher education institutions (HEIs), with no statistically significant difference in the type of methodology used for students in public HEIs. Access to the internet had an impact on students subjected to active teaching methodology, but the same phenomenon was not observed in the traditional teaching methodology group. We conclude that internet access is important for the effectiveness of active teaching methodology, with no impact on traditional teaching methodology. Students from private HEIs performed better in the traditional methodology, but there was no difference between active and traditional methodologies for students in public HEIs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso, Porto Alegre, v. 1, n. 4, p. 89-91, 2018

BACICH, L.; NETO, A. T.; TTREVISANI, F. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Penso, Porto Alegre, v. 3, n. 1, 2015

BARBOSA, M.L.O. Democratização ou massificação do Ensino Superior no Brasil?. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 24, n. 2, p. 240-253, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24220/2318-0870v24n2a4324

BELCHER, J. Studio Physics at MIT. MIT Physics Annual. Massachusetts, 2001. Disponível em: http://web.mit.edu/jbelcher/www/PhysicsNewsLetter.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Ensino a distância cresce 474% em uma década. [Brasília]: Ministério da Saúde, 14 nov. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada#

CASANOVAS, M. M.; RUIZ-MUNZON, N.; FABREGA, M. B. Higher education: the best practices for fostering competences for sustainable development through the use of active learning methodologies. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 23, n. 3, 2021

COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, v. 6, n. 2, p. 300–320, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.36910

DA SILVA, I. P.; MERCADO, L. P. L. Revisão sistemática de literatura acerca da experimentação virtual no ensino de Física. Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 1, p. 49-77, 2019

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017

FARIAS, P.; MARTIN, A.L; CRISTO, C.S. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Rev bras educ med, v. 39, n. 1, p. 143–50, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014

FEYMAN, R. P. Só Pode Ser Brincadeira, Sr. Feynman!. Editora Intrinseca, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2019

FRANÇA JUNIOR, R.R.; MAKNAMARA, M. Metodologias ativas como significado transcendental de currículos de formação médica. Educação em Revista, v. 36, p. e219263, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SDCcMBxHkYGSdn858ZFTbJB/?lang=pt

FRANÇA JUNIOR, R. R.; MAKNAMARA, M. A literatura sobre metodologias ativas em educação médica no brasil: notas para uma reflexão crítica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 17, p. e0018214, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zWkGHv3kYskCpdtp4D7SDTR/?lang=pt

GALVÃO, N.S; OLIVEIRA, M. L; PANZARELLA, F. K.; RAITZ, R.; JUNQUEIRA, J. L. C. Traditional lecture versus PBL tutorials in Dental students’ knowledge acquisition. Revista da Abeno, v. 18, n. 4, p. 76-84, 2018. Disponível em: 10.30979/rev.abeno.v18i4.757

IBGE. O uso de internet, televisão e celular no Brasil (2022) Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e- celular-no-brasil.html

IDEB. Resultado do índice de desenvolvimento da educação brasileira. (2019). Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=608470

JUNIOR, J. F. S.; MORAES, C. C. P. Parâmetros conceituais à estratégia pedagógica no contexto da metodologia ativa. Cadernos Cajuína, v. 7 n. 1, 2022

LARANJEIRAS, C. L.; BRANDÃO A. H.; PRAÇA, M. A.; LAMAITA, R. M.; SILVA, C. H. Uso da metodologia ativa no treinamento de médicos-residentes em ginecologia e obstetrícia. Femina, v. 50, n. 4, p. 215-218, 2022

LIMA, L. C. R.; TESCHE, L. F.; ARAÚJO, T. S.; BARBOSA, T. L. A.; ANDRADE, L. M. X. G. Burnout e metodologia ativa de ensino-aprendizagem entre estudantes de Medicina de universidade em tríplice fronteira. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 4, p. e164, 2022

LOPES, J. M.; CASTRO, J. G. F.; PEIXOTO, J. M.; MOURA, E. P. Autoeficácia de Estudantes de Medicina em Duas Escolas com Metodologias de Ensino Diferentes (Aprendizado Baseado em Problemas versus Tradicional). Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 2, p. e048, 2020

MATTAR, J. Metodologias Ativas: para a educação presencial, blended e a distancia. Artesanato Educacional, São Paulo, v. 1, n. 1, 2017

PEREIRA, R. J. B. Método tradicional e estratégias lúdicas no ensino de biologia para alunos de escola rural do município de Santarém – PA. Experiências em Ensino de Ciências, v.15, n. 2, 2020

PINTO, J. M. .R. The Education System of Brazil: Financing of Education in Brazil. In: Jornitz S., Parreira do Amaral M. The Education Systems of the Americas. Global Education Systems. Springer, Cham, v. 1. n. 1, 2021

PRADO, H. M; FALBO, G. H.; FALBO, A. R.; FIGUEIROA, J. M. Active learning on the ward: outcomes from a comparative trial with traditional methods. Medical Education, v. 45, n. 3, p. 273-279, 2011

SILVA, M. C. A., ASSUNÇÃO, M. E. L. S. M. Eficácia de Metodologia Ativa de Aprendizagem do ECG no Internato em Clínica Médica. Arq. Bras. Cardiol, v. 119, n. 5 p. 22-26, 2022

SILVA, R. P.; CAMACHO, A. C. L. F. Uso da metodologia ativa comparada a metodologia tradicional no ensino de enfermagem: pesquisa de intervenção. Rev Recien, São Paulo, v. 13, n. 41, p. 55-65, 2023

SOBRAL, J. B.; LIMA, D. L. F.; ROCHA, H. A. Active methodologies association with online learning fatigue among medical students. BMC Med Educ, v. 22, n. 74, 2022

TAVARES, F. G. D. O. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 44, p. 1-19, 2019

VAN LIER, L. The ecology and semiotics of language learning: a sociocultural perspective. Monterey: Kluwer Academic Publishers, v. 3, n. 1, 2004

VETROMILLE-CASTRO R.; KEILING, H. S. Metodologias ativas e recursos digitais para o ensino de L2: Uma revisão sobre caminhos e possibilidades. Ilha do Desterro, v. 74, n. 3, p. 351-368, 2021

WATKINS, J.; MAZUR, E. Retaining students in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) majors. J. Coll. Sci. Teach, v. 42, n. 5, p. 36-41, 2013

WELTMAN, D.; WHITESIDE, M. Comparing the Effectiveness of Traditional and Active Learning Methods in Business Statistics: Convergence to the Mean. Journal of Statistics Education, v. 18, n. 1, 2010

Published

2024-09-05

How to Cite

NOVAES BARROS, V.; KIETZER LIBERTI, K. S. . O impacto das discrepâncias socioeconômicas no desempenho acadêmico: uma comparação entre metodologia ativa e tradicional. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202457, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70284. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/70284. Acesso em: 27 sep. 2024.