The place of the Paraguayan War in curricular practices of History teachers in Basic Education schools in Brazil and Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60411

Keywords:

History Curriculum, Paraguayan War, History Teaching

Abstract

The present article aims to investigate the place of the Paraguayan War in curricular practices of History teachers in Basic Education in Brazil and Paraguay. In addition, we also searched for information about teaching materials and resources used by the surveyed teachers in the teaching and learning process. Four teachers were selected as the research subjects, two Brazilian and two Paraguayan. The information collection among the teachers was done through semi-structured interviews and questionnaires application. It was realized that, in Brazil, the curricular content “Paraguayan War” was associated with the context of the Second Empire study, especially regarding the questions related to developments of the postwar in Brazil, such as the abolition and the Proclamation of the Republic. It was also noticed that the curricular time designed to the same knowledge in the mentioned countries was different, being developed in a larger time within the Paraguayan teaching context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Mendes Salles, Universidade Federal de Pernambuco

Graduado em História pela UFPE. Mestre em História pela UFPB. Doutor em Educação pela UFPE. Professor do Departamento de Ensino de Currículo da UFPE. Docente do Programa de pós-graduação em História e do Mestrado Profissional em Ensino de História da UFPE.

References

CHIAVENATO, Júlio José. Genocídio Americano: a Guerra do Paraguai. 18. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro, Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GOODSON, Yvor. A construção social do currículo. Lisboa: Editora EDUCA, 1997.

GOODSON, Yvor. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 2012.

MONTENEGRO, Antônio Torres. Rachar as palavras. Ou uma história a contrapelo. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXXII, n. 1, p. 37-62, jun. 2006.

SALLES, André Mendes. Livros didáticos, prática pedagógica e professores de História. In: Ana Paula Squinelo (Org.). Livro didático e paradidático de História em tempos de crise e enfrentamento: sujeitos, imagens e leituras. Campo Grande: Life Editora, 2020a, v. 4, p. 85-113.

SALLES, André Mendes. Saberes disciplinares da História e formação de professores no Paraguai: a Guerra da Tríplice Aliança em foco. Clio, Recife, v. 38, p. 68-84, 2020b.

SALLES, André Mendes. Saberes disciplinares da História e formação de professores no Brasil: a Guerra do Paraguai em tela. Educação Unisinos (Online), v. 24, p. 1-18, 2020c.

SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Organizadores: José Batista Neto e Eliete Santiago. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 48, p. 609-623, 2011.

Published

2021-12-29

How to Cite

SALLES, A. M. The place of the Paraguayan War in curricular practices of History teachers in Basic Education schools in Brazil and Paraguay. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 189–202, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60411. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/60411. Acesso em: 20 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)