History Curriculum for High School in the State of Paraná

Historical Education and postcolonial teaching praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65626

Keywords:

Historical Education, Postcoloniality, Teaching praxis

Abstract

This article problematizes the postcolonial teaching praxis from the High School curriculum for the History subject, conducts reflections on the National Common Curricular Base – BNCC (2018) and about the Paraná Curriculum Reference to High School – RCP (2021). Therefore, approaches certain constructions of modernity, the coloniality and the mainterrance of the capitalist mode of production. Historical Education is a field of research that unites the experiences of teachers with the Science of History, it realizes an approach with historian’s work. The postcolonial trought, among its objectives, aims to subvert the eurocentric logic of seeing the world. Thus, it does not work with outdated, patriarchal and androcentric contents, but it aims to combat ethnocentrism. From contents indicated for the classroom by the RCP (2021), some postcolonial perspectives for the promotion of historical learning are discussed, considering that the specific part of History of this official curriculum presents the field of Historical Education as a teaching possibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luiz da Silva Cazula, Universidade Estadual do Centro-Oeste

André Luiz da Silva Cazula é mestre em História Social pela UEL. Doutorando em Educação pela UNICENTRO. Agente Universitário da UENP.

Geyso Dongley Germinari, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Geyso Dongley Germinari é doutor em Educação pela UFPR. Professor do Departamento de História e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e História da UNICENTRO.

References

AGUIAR, Márcia Angela da Silva. Relato de resistência à instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação mediante pedido de vista e declaração de votos. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva & DOURADO, Luiz Fernandes (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 8-22. Disponível em <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14 de maio de 2022.

AMIN, Samir. El eurocentrismo: Crítica de una ideología. Ciudad de México: Siglo Veintiuno, 1989.

BARCA, Isabel. Marcos de consciência histórica de jovens portugueses. Currículo sem Fronteiras, vol. 7, n. 1, p. 115-126, 2007. Disponível em <https://www.curriculosemfronteiras.org/vol7iss1articles/barca.pdf>. Acesso em 14 de maio de 2022.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História, vol. 9, n. 19, p. 29-42, 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 14 de maio de 2022.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, vol. 46, n. 161, p. 802-820, 2016. Disponível em <https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em 20 de junho de 2022.

CONCEIÇÃO, Adriana Angelita da. A consciência histórica em questão: breves reflexões decoloniais envolvendo o ensino das relações étnico-raciais e a educação do campo. In: Anais do XII Encontro Perspectivas do Ensino de História. Belém: UFPA-PA/ABEH, 2021, p. 1-13.

DIAS, Sueli de Fátima & CAINELLI, Marlene Rosa. Ensino de História: Educação Histórica no contexto de mudanças das práticas pedagógicas (Paraná, 2008). Educação, vol. 45, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36242/pdf>. Acesso em 15 de setembro de 2022.

FANON, Frantz. Pele Negra, Máscaras Brancas. Salvador: EDUFBA, 2008. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5663273/mod_resource/content/1/%5BAULA%209%5D%20Fanon_Peles%20Negras%20M%C3%A1scaras%20Brancas.pdf>. Acesso em 05 de novembro de 2022.

LOPES, Alice Casemiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva & DOURADO, Luiz Fernandes (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 23-27. Disponível em <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14 de maio de 2022.

MELO, Alessandro de. Crítica da ideologia humanista em educação: contribuições do marxismo althusseriano. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. Disponível em: <https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/18b7cd_5804375132be49e5907bda972a834499.pdf.>. Acesso em 14 de maio de 2022.

MELO, Alessandro de; RIBEIRO, Débora; DOMINICO, Eliane. Interculturalidade e a temática indígena na educação infantil. Acta Scientiarum, vol. 42, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/43470/751375149357>. Acesso em 20 de novembro de 2022.

MACEDO, Elizabeth. “A base é a base”. E o currículo é o que? In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva & DOURADO, Luiz Fernandes (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 28-33. Disponível em: <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14 de maio de 2022.

MORENO, Jean Carlos. O tempo colonizado: um embate central para o ensino de História no Brasil. InterMeio, vol. 25, n. 49, p. 97-117, 2019. Disponível em . Acesso em 16 de maio de 2022.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Referencial Curricular para o Ensino Médio no Paraná. Curitiba, 2021. Disponível em: <https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Aníbal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005, p. 117-142. Disponível em: <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf>. Acesso em 25 de janeiro de 2023.

RAMOS, Márcia Elisa Teté & CAINELLI, Marlene. A Educação Histórica como campo investigativo. Diálogos, vol. 19, n. 1, p. 11-27, 2015. Disponível em: <https://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/33801>. Acesso em 14 de maio de 2022.

RAUEN, Margarida Gandara. Currículo, leituras e sistemas de discriminação: há alternativas? Interfaces, vol. 11, n. 4, p. 283-294, 2020. Disponível em: <https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/6700>. Acesso em 14 de maio de 2022.

RÜSEN. Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010a.

RÜSEN. Jörn. Aprendizado histórico. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (orgs.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR; 2010b, p. 41-49.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia, vol. 2, n. 2, p. 163–209, 2009. Disponível em: <https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/12>. Acesso em 14 de maio de 2022.

RÜSEN. Jörn. Cultura: Universalismo, relativismo ou o que mais? História & Ensino, vol. 18, n. 2, p. 281-291, 2012. Disponível em: <https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/13263>. Acesso em 17 de setembro de 2022.

SANTOS, Andréia Teixeira dos & LUCINI, Marizete. Decolonialidade, Ensino de História e Educação da Relações Étnico-Raciais. Cadernos Cajuína Revista Interdisciplinar, vol. 7, n. 2, p. 1-14, 2022. Disponível em: <https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/577>. Acesso em 03 de novembro de 2022.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora & URBAN, Ana Claudia. Afinal, o que é Educação Histórica? Revista Ibero-Americana de Educação Histórica – RIBEH, vol. 01, n. 1, p. 07-31, 2018.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do Ensino Médio: O resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, vol. 34, p. 1-15, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt>. Acesso em 14 de maio de 2022.

Published

2023-08-10

How to Cite

CAZULA, A. L. da S.; GERMINARI, G. D. . History Curriculum for High School in the State of Paraná: Historical Education and postcolonial teaching praxis. Saeculum, [S. l.], v. 28, n. 48, p. 194–207, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65626. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/65626. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê História, Currículo e Pós-colonialidade