From folk to remix
Popular culture in the era of digital media
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.43082Keywords:
Popular Culture, Remix Culture, Folk, SampleAbstract
The article presents a comparative analysis between the folk music from popular culture and the sampled music from the remix culture. With the popularization of digital technologies, its notice the resurgence of the amateur creativity from the appropriation of forms, present on the oral tradition of folk, as well as the sampling, that questions the concept of authorship and values the collaboration and sharing.
Downloads
References
ALTARES, Guillermo. A origem do Natal: uma luta entre elementos religiosos e pagãos. El País. 19 dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018.
BARTHES, Roland. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Época de Sua Reprodutibilidade Técnica. In: LIMA, L.C. Teoria da Cultura de Massa. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 221-254.
BILTON, Nick. One on One: Girl Talk, Computer Musician. The New York Times. 28 fev. 2011. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018.
BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.
BURKE, Peter. Hibridismo cultural. Tradução Leila Souza Mendes. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2010.
CAMPANELLI, Vito. An Existential Perspective. In: The Routledge Companion to Remix Studies. New York: Routledge, 2015.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Ed., 2003.
_____________. Communication Power. New York: Oxford University Press, 2009.
CHARTIER, Roger. Culture as Appropriation: Popular Cultural Uses in Early Modern France. In: Understanding Popular Culture: Europe from the Middle Ages to the Nineteenh Century. KAPLAN, Steven L. (ed.). New York: Mounton, 1984.
_____________________. Cultura popular: revisitando um conceito historiográfico. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, p. 179-192, dez. 1995. ISSN 2178-1494. Disponível em: . Acesso em: 18 jan. 2018.
DOMBAL, Ryan. Girl Talk. Pitchfork. 30 ago. 2006. Disponível em: Acesso em: 16 abr. 2018.
FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro, Sextante, 2011.
GARCIA CANCLINI, Néstor. Ni Folclórico, ni massivo: Que es lo Popular? Revista
Dialogos de la Comunicación, LIMA, Nº 17. 1997, P. 1-16.
HALL, Stuart. A identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, Henry. Invasores do Texto: fãs e cultura participativa. Tradução Érico Assim. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015.
JORDAN, Ken. Stop. Hey. What’s That Sound? In: MILLER D, Paul (org.). The Sound Unbound: Sampling Digital Music and Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press 2008.
KELLER, Daphne. The musician as thief: Digital Culture and Copyright Law. In: MILLER D, Paul (org.). The Sound Unbound: Sampling Digital Music and Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press 2008.
KOZINETS, Robert V. Netnography: redefined. 2º ed. London: SAGE Publications, 2015.
KVIFTE, Telef. Digital sampling and analogue aesthetics. 2007. Disponível em: . Acesso em: 19 jan. 2018.
LEMOS, André. Cibercultura. Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. São Paulo; Editora 34, 2004.
LESSIG, Lawrence. Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy.
London: Bloomsbury Publishing PLC, 2008.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. MIT Press, 2002.
NAVAS, Eduardo. Remix Theory: The Aesthetics Of Sampling. New York: Springer Wien,
RICOEUR, Paul. Hermeneutics and the human sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
RITCHIE, Jean. Folk Singer – obituary. The Telegraph. 3 jun. 2015. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018
SÁ, Simone Pereira de. A música na era de suas tecnologias de reprodução. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. E-Compós, Brasília vol. 6, ago. 2006. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2018
SILVA, Cicero Inácio da. Can I borrow your proper name? In: The Routledge Companion to Remix Studies. New York: Routledge, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).