“And I'm virtual!”

A study on the Magazine Luiza and Natura brands and their positions on gender issues on Twitter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.61889

Keywords:

gênero, personagem de marca, relacionamento, twitter, magazine luiza, natura

Abstract

This paper analyzes gender issues in the interactions between consumers and brand characters used by the Magazine Luiza and Natura brands on Twitter. The research also assesses how these brands work their characters as representations of the female gender in the social network. Issues related to gender are observed in interactions, which come from companies and consumers alike. Through an analysis of the construction of meanings in digital networks, on the part of companies content ranging from social responsibility is observed, on the part of some consumers, even manifestations of harassment is verified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássia Schuch, Unisinos

Aluna de iniciação científica do curso de Relações Públicas 

References

AQUINO B., M. C.; GONZATTI, C. Análise de construção de sentido em redes digitais: a política das diferenças no caso da Rede Ninja de Opinião. Comunicação e Inovação, v.19, n. 39, p. 1-17, 2018.

BUTLER, J. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CHERNATONY, L. From brand vision to brand evolution. Oxford: Elsevier. 2001.

CIRINO, J. A. F.; ANTUNES, E. Análise de conteúdo do acontecimento jornalístico “Casais de O Boticário”. Comunicação. MÍDIA CONSUMO, SÃO PAULO, V. 17, N. 49, P. 268-294, MAI./AGO. 2020 DOI 10.18568/CMC.V17I49.2167

FURRIER, M., & SERRALVO, F. (s.d.). Fundamentos do posicionamento de marcas- uma revisão teórica. VII Semead, (p. 11). S. Paulo. Disponível: http://sistema.semead.com.br/7semead/paginas/artigos%20recebidos/marketing/MKT65_-_Posicionamento_de_marcas.PDF

HIWATASHI, E. Públicos, opinião dos públicos e opinião pública: as organizações na vitrine. In: HIWATASHI, Erica (org.). Públicos, opinião dos públicos e opinião pública [recurso eletrônico]. São Leopoldo: Unisinos, 2017.

IRIBURE, A.; JARDIM, P. G. #quemlacranãolucra (mesmo): disputas entre a marca Burger King e usuários do Twitter. Revista Tropos: Comunicação, Sociedade e Cultura. Rio Branco: UFAC. Vol. 10, n. 2 (dez. 2021), p. 1-31. Disponível: https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/5220

KINNEY, L.; IRELAND, J. Brand Spokes-Characters as Twitter Marketing Tools. Journal of Interactive Advertising, v. 15, n. 2, p. 135-150, 2015.

KOLLAT, J; FARACHE, F. Achieving consumer trust on Twitter via CSR communication. Journal of Consumer Marketing, v. 34, n. 6, p. 505- 514, 2017.

KOTLER, P.; SARKAR, C. “Finally, Brand Activism!”. In: The Marketing Journal. Disponível em: https://www.marketingjournal.org/finally-brand-activism-philip-kotler-and-christian-sarkar.

Kotler, P., & Keller, K. A Framework for Marketing Management (15ª ed.). Harlow, England: Pearson Education Limited. 2016

LAS CASAS, A. L. Cocriação de valor: conectando a empresa com os consumidores através das redes sociais e ferramentas colaborativas. São Paulo: Atlas, 2014.

LOTMAN, Y. La semiosfera. Madrid: Catedra, 1996.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. São Paulo: Vozes, 1997.

RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada por computador e redes sociais na internet. Porto Alegre, Editora Sulina: 2014.

ROCHA, C. B. A. Um pequeno guia ao pensamento, aos conceitos e à obra de Judith Butler. Cad. Pagu, Campinas, n. 43, p. 507-516, dez. 2014.

RODRIGUES, C. Butler e a desconstrução do gênero. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 179-183, abr. 2005.

SAFFIOTI, H. Gênero, patriarcado, violência. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1741437/mod_resource/content/1/G%C3%AAnero%2C%20Patriarcado%2C%20Viol%C3%AAncia%20%20%28livro%20completo%29.pdf

SCOTT, J.W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul./dez. 1995, pp. 71-99. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/viewFile/71721/40667

SERPA, D.; FOURNEAU, L. Responsabilidade social corporativa: uma investigação sobre a percepção do consumidor. Revista de Administração Contemporânea, v. 11, n. 3, p. 83-103, 11. 2007. Disponível: https://rac.anpad.org.br/index.php/rac/article/view/539

TRINDADE, E.; PEREZ, C. Os múltiplos sujeitos da publicidade contemporânea. In: Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão. V. 8, N. 4, 2009. Disponível: https://www.redalyc.org/pdf/3885/388539121004.pdf

ZAGO, G. Circulação e recirculação de narrativas do acontecimento em rede no jornalismo em rede: a Copa do Mundo de 2014 no twitter. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/109008 218 p.

Published

2022-05-30

How to Cite

AQUINO, M. C.; SCHUCH, C. . “And I’m virtual!”: A study on the Magazine Luiza and Natura brands and their positions on gender issues on Twitter . Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 16, p. 22, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.61889. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/61889. Acesso em: 22 nov. 2024.