The abstract and the mobilization of the methodological resources in law thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2021v31n1.57984

Abstract

It discusses the law research in Brazil and the mobilization of the methodological resources of thesis defended from 2017 to 2019 at the Law Graduate Program from Universidade Federal do Paraná. It aims to analyze how the methodological resources of thesis defended from 2017 to 2019 at the Law Graduate Program, from Universidade Federal do Paraná, are mobilized by identifying the presence or absence of the abstract’s mandatory items (topic, objective, method, discussion and conclusion). The specific objectives are: a) to discuss the law research aspects in Brazil; b) to present the abstract as a fundamental abstract to represent the content and the methodological resources of the thesis; c) to characterize the Law graduate programs in Brazil; d) to categorize the thesis defended between 2017 and 2019, at the Law Graduate Program of Universidade Federal do Paraná, from the point of view of the mobilization of the methodological resources in the abstracts. It develops a descriptive research and it uses the content analysis to analyze and to present the research data. It uses the software Excel and Atlas.ti to organize and visualize the data. The topic and the objective are the items most presented in the abstracts. The method is the item that appears least in the abstracts. Only ten abstracts implicitly present all mandatory items in the abstract. The legal opinion model is very used in the abstract writing, which may indicate a confusion between scholarly writing and professional writing in the law domain.

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Author Biographies

Paula Carina de Araújo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Docente do Departamento de Ciência e Gestão da Informação e do Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atua como Editora Associada do Directory of Open Access Journals (DOAJ) e da Revista AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento. É líder do Grupo de Pesquisa Metodologias para Gestão da Informação. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Foi Bolsista Fulbright/CAPES do Programa Estágio de Doutorando nas Ciências Humanas, Ciências Sociais, Letras e Artes na The Information School - University of Washington (UW) nos Estados Unidos, sob supervisão do Prof. Joseph Tennis (2016-2017). Mestre em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É Bacharel em Biblioteconomia com Habilitação em Gestão da Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Também atua como professora do Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Os principais interesses de pesquisa são nas seguintes temáticas: comunicação e produção científica, ciência aberta, organização do conhecimento, epistemologia da organização do conhecimento, serviço de referência e informação.

Taysa Schiocchet, Universidade Federal do Paraná

Professora Adjunta da Faculdade de Direito e do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFPR. Doutora em Direito, com período de estudos doutorais na Université Paris I e FLACSO (Argentina). Pós-doutorado em Direito na Universidad Autónoma de Madrid (Espanha). Professora visitante da Université Paris X. Advogada. Coordenadora da Clínica de Direitos Humanos da UFPR. Tem experiência na área de Direitos Humanos e Novos Direitos, com ênfase em Bioética, pesquisas jurídicas empíricas e metodologia clínica do ensino do direito. Os temas prioritários de pesquisa e extensão são: Clínicas de Direitos Humanos, Direito Civil-Constitucional e Direitos da Personalidade, Biodireito e Ética na Pesquisa, marcadores sociais de vulnerabilidade (gênero, racial, étnico, geracional, geográfico etc.).

Published

2021-03-29

How to Cite

Araújo, P. C. de, & Schiocchet, T. (2021). The abstract and the mobilization of the methodological resources in law thesis. Informação &Amp; Sociedade, 31, 1–25. https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2021v31n1.57984

Issue

Section

Relatos de Pesquisa