Organizing and Knowing: Finding Approaches in a Processual Manner

Authors

  • Camilla Zanon Bussular Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Administração
  • Claudia Simone Antonello Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Administração

DOI:

https://doi.org/10.21714/2238-104X2018v8i2-39962

Keywords:

organizational learning, practice-based approach, political ontology, organizing

Abstract

The processual-political dimension is considered a gap in organizational learning literature, because it has been little explored in theoretical and empirical terms (Antonello & Godoy, 2011). Thus, this theoretical essay aims to discuss the possibility of joining the two terms from a processual and political perspective, here named organizational learning processes. With contribution from authors who worked on the notion of organizing-knowing-learning as a process (Gherardi, 2001, 2005, 2009, 2010, 2011, Nicolini et al., 2005, 2011), and of practices (Schatzki, 2001, 2006; Gherardi, 2005, 2011), processes of organizational learning are collective ways of doing, they are moving and unstable, cognizable by learning and knowing. They are established in a network of heterogeneous relations in multiple forms of spatialities, and they can be inscribed and form textures of practices, whose conditions for possibilities for achievement and participation are not given, also serving as a means to combat, overcome inequalities, and to form other doings and practices.

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Author Biographies

Camilla Zanon Bussular, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Administração

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017), Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013) e Bacharel em Administração pela Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010). Pós-Doutorado em andamento (2018) nas pesquisas desenvolvidas pelo Centro Universitário de Estudos e Pesquisas sobre Desastres da UFRGS (CEPED/RS-UFRGS) e pelo Grupo de Gestão de Riscos de Desastres (GRID), vinculado à Escola de Engenharia da UFRGS. É professora da Área de Gestão de Pessoas nos Cursos de Pós-Graduação do Centro Universitário Ritter dos Reis (UNIRITTER), integrante da rede Laureate International Universities. Atuou como consultora nas áreas de Gestão de Pessoas, Desenvolvimento e Competências em empresas privadas. Possui interesse nas áreas de Aprendizagem Organizacional, Saberes no Trabalho, Gestão de Pessoas, Práticas, Teoria Ator-Rede e Gestão de Riscos de Desastres.

Claudia Simone Antonello, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Administração

Bolsista Produtividade Cnpq. Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Administração e na Escola de Adminstração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração com ênfase em Aprendizagem nas Organizações. Como pesquisadora atua principalmente nos seguintes temas: saberes, práticas e aprendizagem nas organizações; gestão e produção cultural; formação e pesquisa em administração; gestão e desenvolvimento de pessoas. Pesquisadora colaboradora do NUPES/UPM. Possui publicações nacionais e internacionais acerca do tema Aprendizagem Organizacional. Organizadora do livros Novos Horizontes da Gestão: Competências e Aprendizagem Organizacional (2005) e Aprendizagem Organizacional no Brasil (2011) pela Artmed/Bookman, obra que obteve 54 Prêmio Jabuti em 2012 - Primeiro Lugar na Categoria Economia, Administração e Negócios.

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Published

2018-08-29

How to Cite

Bussular, C. Z., & Antonello, C. S. (2018). Organizing and Knowing: Finding Approaches in a Processual Manner. Theory and Practice in Administration - TPA, 8(2), 103–125. https://doi.org/10.21714/2238-104X2018v8i2-39962