Um samba de uma nota só: o diálogo entre as canções de Tom Jobim e a literatura moderna brasileira
Keywords:
Tom Jobim, literature and music, Brazilian popular songAbstract
We intend, through this article, conduct a study of the relationship between the songs "Ligia" and "Águas de março" by Tom Jobim, Brazilian and modern literature. We aim to understand how well articulated text and music in these songs. For this research, we use the concepts of the Semiotics of the Song (Luiz Tatit) and studies Mário de Andrade on the aesthetics of modernist poetry. We found that the songs of Tom Jobim dialogue intensively with stylistic elements of modern Brazilian literature and that they are governed by the balance between music and lyrics.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. “A escrava que não é Isaura”. In: Obra imatura. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.
CAMPOS, Augusto de (Org.). O balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva,1974.
JAKOBSON, Roman. O que é poesia? In: TOLEDO, Dionísio (org.). Círculo Lingüístico de Praga: estruturalismo e semiologia. Porto Alegre: Ed. Globo, 1978.
JOBIM, Tom. Encontros, a arte da entrevista. Org. Frederico Coelho e Daniel Barbosa. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2011.
MACHADO, Cacá. Tom Jobim. São Paulo: Publifolha, 2008.
MASSI, Augusto. “Águas de março e o contorno do silencio”. São Paulo, 2000. Disponível em <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1012200007.htm>. Acesso em 23 de abril de 2013.
NAPOLITANO, Marcos. História e música: história cultural da música popular. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil: a canção crítica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
______________ O violão azul: modernismo e música popular. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
PERRONE, Charles A. Letras e letras da música popular brasileira (Trad. De José Luiz Paulo Machado). Rio de Janeiro: Elo Editora e Distribuidora Ltda, 1988.
SANT'ANNA, Afonso Romano. Música popular e moderna poesia brasileira. Petrópolis: Vozes, 1974.
SECCHIN, Antônio Carlos. João Cabral: a poesia do menos e outros ensaios cabralinos. 2 ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999.
TATIT, Luiz. A semiótica da canção: melodia e letra. 3ª ed. São Paulo: Editora Escuta, 2007.
_________O Século da Canção. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.
__________. O cancionista: composição de canções no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.