Poetical expressiveness on the skin of the screen: chords to A teta assustada, Whisky and O segredo de seus olhos
Keywords:
Poetical expressiveness, Political subjectivity, Latin-American cinemaAbstract
The films A teta assustada (2009), directed by Claudia Llosa, Whisky (2003), directed by Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll and O segredo de seus olhos (2009), by Juan José Campanella, as any artistic text, exist “only in the spirit which endows them with reality” (AUMONT, 1995, p. 225). The strategies adopted by each filmmaker have impregnated the narratives with poetical quality and opened a space for a politics of fiction. The objective of this article is, therefore, to investigate how Latin-American cinema, represented in three early twenty-first century films, has proposed new ways of thinking about politics and subjectivity through a poetical action and vision.
Downloads
References
A TETA assustada. Direção e Roteiro: Claudia Llosa. Intérpretes: Magaly Solier, Susi Sanchéz, Efraín Solís. Produção: Claudia Llosa. Peru-Espanha, 2009. 1 DVD (93 min), son., col.
ALMEIDA, Leonardo Pinto de. Literatura e Subjetividade: reflexões sobre a linguagem e o exercício da liberdade. In: IV Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 2008, Salvador-Ba. Salvador-Ba: Cult/Pós-Cultura (UFBA), 2008. Disponível em: <http://www.cult.ufba.br/enecult2008/14418.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2014.
AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995.
AZERÊDO, Genilda. Linha de passe e o diálogo lírico com a estética de documentário. In: BRANDÃO, Alessandra; JULIANO, Dilma; LIRA, Ramayana. Políticas dos cinemas latino-americanos contemporâneos: múltiplos olhares sobre a cinematografia latino-americana atual. Palhoça: Ed. Unisul, 2012, p. 265-280.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução: Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BARROS, José D‘Assunção. Acordes Teóricos – a música como um modelo possível para repensar a teoria na História e em outros campos de saber. Lusíada. História n.º 9, out/2013, p.11-38. Lisboa: Universidade Lusíada.
BERNARDO, Gustavo. O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial, 2010.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico Nova Fronteira da língua portuguesa. 2 ed., Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução: Eloisa de Araújo Ribeiro; revisão filosófica Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.
D‘ONOFRIO, Salvatore. O texto literário: teoria e aplicação. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades, 1983.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Tradução: Tereza Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
FREEDMAN, Ralph. The lyrical novel: studies in Hermann Hesse, André Gide and Virginia Woolf. New Jersey: Princeton University Press, 1963.
JUARROZ, Roberto. La última conversación con Roberto Juarroz. Entrevistadora: Martha Vargas. Revista Generación Abierta, Buenos Aires, 1994. Disponível em: <http://www.generacionabierta.com.ar/notas/20/juarroz.html>. Acesso em: 05 mai. 2014.
LA GACETA. Oda a la papa. Poema de Pablo Neruda. Sociedad, Jueves 07 de Julio 2011. Disponível em: <http://www.lagaceta.com.ar/nota/444337/tucumanos/oda-papa.html>. Acesso em: 22 jun. 2018.
LÓPEZ JUAN, Aramis Enrique. El lenguaje cinematográfico. In: ___. Estudio de las fuentes cinematográficas para la investigación y docencia de los procesos urbanos: los barrios marginales de las ciudades españolas. Tesis Doctorales. Unversidad: Alicante, 2003.
LOTMAN, Yuri. Estética e semiótica do cinema. Tradução: Alberto Carneiro. Lisboa: Editorial Estampa, 1978.
NÚÑEZ, Fabián Rodrigo Magioli. O que é nuevo cine latino americano? O Cinema Moderno na América Latina segundo as revistas especializadas latino-americanas. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.
O SEGREDO de seus olhos. Direção: Juan José Campanella. Intérpretes: Ricardo Darín, So-ledad Villamil, Pablo Rago. Roteiro: Eduardo Sacheri e Juan José Campanella. Produção: Gerardo Herrero, Mariela Besuevsky e Juan José Campanella. Argentina-Espanha, 2009. 1 DVD (125 min.), son., col., baseado no romance La pregunta de sus ojos, de Eduardo Sache-ri.
PANKOW, Gisela. O homem e seu espaço vivido: análises literárias. Campinas: Papirus, 1988.
RAMALHO, Fábio. A proliferação de dissidências: desordem cotidiana e trabalho no cine-ma latino-americano contemporâneo. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. A democracia literária: entrevista concedida a Leneide Duarte-Plon, publicada em 18/12/2007. Disponível em: http://p.php.uol.com.br/tropico/html/textos/2943,1.shl Acesso em 22 jun. 2018.
______. A partilha do sensível: estética e política. 2 ed. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.
SACHERI, Eduardo. O segredo de seus olhos. Tradução de La pregunta de sus ojos: Joana Angélica d‘Ávila Melo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.
SANTOS, Luís Fernando Amâncio. Ação, logo, cinema: o engajamento político do movimento de Cinema Novo a partir de sua produção escrita e do filme “Garrincha, alegria do povo” (1963). Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.
SENDRÓS, Daniel. El secreto de sus ojos (los de Juan José Campanella). In: Revista Crite-rio. Buenos Aires, nº 2352, set. 2009. Disponível em: <http://www.revistacriterio.com.ar/cultura/el-secreto-de-sus-ojos-los-de-juan-jose-campanella/>. Acesso em 22 jun. 2018.
SILVA, Denise Tavares. As viagens de Salles, Solanas e Sarquís: identidade em travessias. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina, Universidade de São Paulo, 2009.
STAM, Robert. O espetáculo interrompido: literatura e cinema de desmistificação. Tradu-ção: José Eduardo Moretzsohn. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
THEIDON, Kimberly. Entre prójimos: el conflicto armado interno y la política de la recon-ciliación en el Perú. Lima: IEP (Instituto de Estudios Peruanos), 2004.
WAUGH, Patricia. Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. Routledge: London and New York, 1984.
WHISKY. Direção: Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll. Produção: Fernando Epstein, Christoph Friedel, Hernán Musaluppi. Intérpretes: Andrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani. Rotei-ro: Gonzalo Delgado, Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll. Uruguai-Argentina-Alemanha-Espanha: Control Zeta Filmes, 2003. 1 DVD (95 min), son., color.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.