Literary reading and French language teaching: high school students’ formation at cap-UFRJ

Authors

  • Larissa de Souza Arruda UFRJ
  • Luiz Carlos Balga Rodrigues UFRJ

Keywords:

Language and literature, Literary texts, FLE, Teaching methodologies, Interculturality

Abstract

The third year of high school is considered a challenging moment for teachers and students, since it is the final year of a school cycle for students. Teachers’ difficulties are increased by their responsibility to mediate teachings, fears, uncertainties, frustrations and overcomings. In the case of French as a school subject, these difficulties were intensified when most Brazilian university entrance tests no longer offered French as a foreign language option, resulting in lack of interest in French classes. The obstacles naturally imposed by the third year of high school and those directly related to French led the French Department of Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, in 2017, to propose three thematic workshops (music, literature and cinema) as a strategy to (re)motivate students. This paper presents this experience, carried out between June and December 2017 with the group from the literature workshop, whose planning and performance were designed to work on literary text reading and poem writing from the readings and classroom discussions. The paper also presents a summary of the history of the use of literary texts to teach French as well as a defense of the use of literature in language lessons. Finally, some of the students’ activities and productions, including their assessments, will be presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa de Souza Arruda, UFRJ

Doutoranda e mestre em Estudos Linguísticos / Língua francesa pelo Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Luiz Carlos Balga Rodrigues, UFRJ

Doutor. Professor Associado de Letras Francesas da Faculdade de Letras da UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da UFRJ.

References

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Edipro, 2011.

BAHRAMBEIGUY, Mehri. Textes littéraires et documents authentiques: construire l’interculturel. Le français dans le monde, Paris, n. 387, p. 26-27, mai/juin. 2013.

BRAIT, Beth. Língua e literatura: uma falsa dicotomia. Rev. ANPOLL, n.8, p.187-206, jan./jun. 2000.

CADRE Européen Commun de Référence: Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de la Coopération culturelle comité de l’éducation. Division de langues vivantes. Strasbourg: Didier, 2001.

CERVERA, Roser. À la recherche d’une didactique littéraire. Synergies, China, nº 4, 2009,pp. 45-52. Disponível em: <https://gerflint.fr/Base/Chine4/cervera.pdf>. Acesso em: jan 2019.

CHAGAS, Valnir. Didática especial de línguas modernas. São Paulo: Ed. Nacional, 1979. (atualidades pedagógicas; v.68)

CUQ, Jean-Pierre; GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2009.

DE ALMEIDA, M. do S. Literatura e ensino: perspectivas metodológicas. Rios Eletrônica- Revista Científica da FASETE, ano 8, n. 8, dez. 2014. Disponível em: <https://www.fasete.edu.br/revistarios/media/revistas/2014/8/literatura_e_ensino_perspectiva s_metodologicas.pdf> Acesso em: 23 mar. 2019.

DEBUS, E.; AZEVEDO, F.; DA SILVA, S. R. (orgs). Apresentação. TEXTURA: Literatura na educação básica: do texto literário ao ensino de literatura. v.21, n.45, jan/mar 2019. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/59359/1/Apresentac%CC%A7a%CC%83o%20dossier%20Textura.pdf>. Acesso em 23 mar. 2019.

FIÉVET, Martine. Littérature en classe de FLE. Paris: CLE International, 2013.

FRESNAY, Fannie. Un parcours d’apprentissage avec la littérature francophone. Le français dans le monde, Paris, n. 387, p. 38-39, mai/juin. 2013.

GALVÃO, A. L. M; DA SILVA, A. C. O ensino de literatura no Brasil: desafios a superar em busca de práticas mais eficientes. Letras&Letras. Uberlândia, v. 33, n. 2: O ensino da Língua Portuguesa no Brasil e em Portugal, p. 209-228, jul/dez 1017. Disponível em:<http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/38630>. Acesso em: 23 mar. 2019.

HILST, Hilda. Cascos & Carícias & Outras Crônicas. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2002.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP: Pontes, 12ª Ed., 2009.

KOCH, I. V., ELIAS, V.M.. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 3ª ed., 2010.

PAIS, José Machado. A construção sociológica da juventude – alguns contributos. Análise Social, vol. XXV (105-106), 1990 (1.°, 2.°), p. 139-165. Disponível em:<http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223033657F3sBS8rp1Yj72MI3.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2019.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. O ensino da literatura. In:NITRINI, SANDRA et al (org) Literatura, artes, saberes. São Paulo: ABRALIC – HUITEC, 2008.

PESSOA, Fernando. Prosa, Ricardo Reis. Lisboa: Editora Assírio e Alvim, 2003.

PINHEIRO-MARIZ, Josilene. O texto literário em aula de francês língua estrangeira (FLE). 2007. 284 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2007.

_____. O desenvolvimento da competência intercultural em aula de francês língua estrangeira. In: PIETRARÓIA, C. M. C.; ALBUQUERQUE-COSTA, H. Leitura(s) em francês língua estrangeira. São Paulo: Editora Paulistana, 2014. (Série Enjeu). Vol. 2. p.87-111.

PRADO, Adélia. Excertos da conferência O poder humanizador da poesia. Revista Dominicana de Teologia - Centro de Estudos Superiores da Ordem dos Pregadores do Brasil. Janeiro/junho, 2009. Disponível em: <https://www.snpcultura.org/vol_o_poder_humanizador_da_poesia.html> Acesso em: 26 mar. 2019.

PUREN, Christian. Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues. Paris: Nathan-CLE International, 1988.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: DALVI, M. A.;

REZENDE, N. L. de.; JOVER-FALEIROS, R. Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 17-34.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O Pequeno príncipe. Rio de Janeiro: Agir Editora, 2005.

SERRANI, Silvana. Discurso e cultura na aula de língua: currículo – leitura – escrita. Campinas: Pontes editores, 2005.

TAGLIANTE, Christine. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

Published

2019-07-04