Inferential strategy to read illustrated books

Authors

  • Márcia Tavares UFCG

Keywords:

Illustrated book, Reading strategies, Inference, Odilon Moraes

Abstract

Generally, reading images in illustrated books is still related to the primacy of the word and to the ways of reading in a set of interdependencies between the written text and the images. To verify the construction of meanings derived from this relation, an analysis of Carolyna Moreyra's book, Lá e aqui (2015), illustrated by Odilon Moraes, was carried out. From the graphic and narrative spaces, a reading proposal, which includes the use of strategies focused on inferences, was made. Plastic elements which are arranged in the graphic design and the composition of the dialogue between text and image were also checked. These aspects were considered through the guidelines of Oliveira (2008), which sets a first structural reading as the methodological starting point to read images. Girotto and Souza (2011) was the basis for the study of the application of inference; assumptions inserted in the practice of reading words and in the transposition of concepts to read children's book illustrations were also used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Tavares, UFCG

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino e do Curso de Letras Língua Portuguesa na Universidade Federal de Campina Grande – Paraíba.

References

CAMARGO, Luís. A criança e as artes plásticas. In: ZILBERMAN, Regina (org.). A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto. 1982.

_____. A ilustração do livro infantil. Belo Horizonte: Editora Lê, 1997.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

GIROTTO, Cinthia, SOUZA, Renata Junqueira de. Ler e compreender: estratégias de leitura. São Paulo: Mercado das Letras, 2011. GÓES, Lucia Pimentel. Olhar de descoberta: proposta analítica de livros que concentram várias linguagens. Paulinas: São Paulo, 2003.

LAJOLO, Marisa, ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: uma nova outra história. São Paulo: PUCPress, 2017.

LAJOLO, Marisa, ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. São Paulo: Ática, 1991.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MOREYRA, Carolyna, MORAES, Odilon. Lá e aqui. São Paulo: Zahar, 2015.

NIKOLAVEJA, Maria, SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

PAIVA, Aparecida et al. Literatura na infância: imagens e palavras. UFMG, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita, 2008. Brasília Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica; Belo Horizonte.

RAMOS, Flávia B., PANOZZO, Neiva S.P. Entre a ilustração e a palavra: buscando pontos de ancoragem. Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid, 2004. Disponível em: <http://www.ucm.es/info/especulo/numero26/ima_infa.html>. Acesso em 23 de novembro de 2018.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis - caminhos para ler o texto visual. São Paulo: Autêntica, 2011.

SALISBURY, Martin, STYLES, Morag. Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. São Paulo: Rosari, 2013.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 1998.

WERNECK, Regina Iolanda. O problema da ilustração no livro infantil. In: KHEDE, Sonia Salomão (org). Literatura Infantil: um gênero polêmico. Rio de Janeiro: Vozes, 1983.

Published

2019-07-04