Literary reading of The hour of the star: a journey of encounters and discoveries

Authors

  • Sarah Vervloet Soares IFF
  • Neide Luzia de Rezende USP

Keywords:

Literary reading, Reading mediation, Reading portfolio, The hour of the star, Clarice Lispector

Abstract

This paper reports on a literary reading experience in the first year of high school, at the Federal Institute of Espírito Santo (IFES – campus Piúma) and discusses some aspects that became relevant during this practice. Through lectures turned into meetings, the reading project of The hour of the star (1977), by Clarice Lispector, aimed to bring students closer to reading practices. The main points of interest in this paper are the literary reading, the reading mediation, the interaction with the school library, the reading portfolio production and the literature teaching. In order to do this, discussions are mainly based on Colomer (2007), Petit (2008, 2009, 2013), Jauss (1994), Rouxel (2013) e Rezende (2013). The experience resulted in the opening of new teaching and learning possibilities and provoked in the students a greater autonomy to express themselves, to express their opinions regarding the readings; in other words, it was a time when they recognized themselves as literature readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Vervloet Soares, IFF

Doutoranda em Educação (USP) e professora no Instituto Federal Fluminense (IFFluminense – campus Bom Jesus

Neide Luzia de Rezende, USP

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo; professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Coordena o Grupo de Pesquisa Linguagens na Educação (FEUSP) e integra o GT Literatura e Ensino da ANPOLL.

References

BARROS, M. H. T. C.; BORTOLIN, S.; SILVA, R. J. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In.: Vários escritos. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, 169-191.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994, p. 5-57.

LANGLADE, Gérard. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. Trad. Rita Jover- Faleiros. In.: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. Trad. Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013, p. 25-38.

LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. 23ª edição. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2008.

________. A arte de ler. Ou como resistir à adversidade. Trad. Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2009.

________. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In.: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 99-112.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. Trad. Neide Luzia de Rezende. In.: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 17-33.

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard. Apresentação dos coordenadores franceses. In.:

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. Trad. Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013, p. 19-24.

Published

2019-05-01