Authorial figure and performatic narrator:

a reading of the Elephant’s journey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2022v24n3.63544

Keywords:

authorial figure, performance narrator, The Elephant's Journey, José Saramago, portuguese literature

Abstract

This article aims to discuss questions about fictional elements such as narrator and authorial figure, from what Carlos Reis e Ana Cristina M. Lopes (2007), Michel Foucault (2009), Roland Barthes (2012), Mikhail Bakhtin (2010) and Silvia Regina Pinto (2003) think about that, specially, with the corpus of the work Elephant Trip, by José Saramago, published in 2008. It finds the presence of a narrator assumes multiple "avatars", making it difficult to categorize them according to traditional methods. Therefore, both the author- person as the author-creator are present, so as a narrator may be defined as performatic, since it assumes, throughout the narrative, various performances, while hybrid element of narrative discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: BENJAMIN et. al. Textos escolhidos. Tradução de José Lino Grünnewald et al. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p.269-273.

BAKTHIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 5. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

________________. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas: uma experiência de análise filosófica. In: _________. Estética da criação verbal. 5 ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF MartinsFontes, 2010.

________________. Problemas da poética de Dostoiévski. 5 ed. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2013.

BARTHES, Roland. A morte do autor. In: __________. O rumor da língua. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

BENJAMIN, Walter. O narrador - observações sobre a obra de Nikolai Leskow. In: BENJAMIN Walter et. al. Textos escolhidos. Tradução de José Lino Grünnewald et al. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 57-74.

CARNEIRO, Flávio. Entre o cristal e a chama: ensaios sobre o leitor. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor. In: __________. Ditos e escritos - Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. v. 3, p.264-298.

GOMES, Álvaro Cardoso. A voz itinerante: ensaio sobre o romance português contemporâneo. São Paulo: EDUSP, 1993.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

PEREIRA, Maria Luiza Scher. A jangada e o elefante, e outros ensaios: exercícios de crítica literária e de literatura. Juiz de Fora: UFJF, 2009.

PINTO, Sílvia Regina. Desmarcando territórios ficcionais: aventuras e perversões do narrador. In: NUÑEZ, Carlinda Fragale Pate (Org.). Armadilhas ficcionais: modos de desarmar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de narratologia. Coimbra: Almedina, 2007.

SANTIAGO, Silviano. O narrador pós-moderno. In: __________. Nas malhas da letra. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.

SARAMAGO, José. A viagem do elefante. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SILVA, João Céu e. Uma longa viagem com José Saramago. Lisboa: Porto Ed., 2008.

SILVA, Teresa Cristina Cerdeira da. José Saramago - Entre a História e a ficção: uma saga de portugueses. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1989.

STANZEL, Franz Karl. A Theory of narrative. New York: Cambridge University Press, 1984.

Published

2022-08-14

Issue

Section

VOLUME "AHEAD OF PRINT"