O conto brasileiro contemporâneo e as apropriações da fama

Authors

  • Luis Carlos Simon

Keywords:

Short Story, Fame, Roberto Drummond, Sonia Coutinho, Sérgio Sant’Anna, Rubens Figueiredo

Abstract

Visual images are deeply close to contemporary society. One can suppose that they have some influence also upon literary production from the last thirty or forty years, a period which is distinguished by the affirmation of television in Brazilian cultural experiences. One of these issues connected to the strength of images is the focus on fame and on celebrities which will be here analyzed based on short stories written by Roberto Drummond, Sonia Coutinho, Rubens Figueiredo and Sérgio Sant’Anna.

Downloads

Download data is not yet available.

References

______. Quando fui morto em Cuba. São Paulo: Ática, 1982.

______. O concerto de João Gilberto no Rio de Janeiro. São Paulo: Ática, 1982.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. In: ADORNO, Theodor et alii. Os Pensadores. v. 48. Trad. José Lino Grünewald. São Paulo: Abril, 1975. p. 9-34.

CHIAMPI, Irlemar. O romance latino-americano do pós-boom se apropria dos gêneros da cultura de massas. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada. v. 3. n. 3, 1996. p. 75-85.

COUTINHO, Sonia. O último verão de Copacabana. Rio de Janeiro: José Olympio, 1985.

DRUMMOND, Roberto. A morte de D.J. em Paris. 7. ed. São Paulo: Ática, 1991. [1.ed.:1975].

FIGUEIREDO, Rubens. O livro dos lobos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

GARCÍA-CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. São Paulo: Edusp, 1997.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. 2.ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

SANT’ANNA, Sérgio. A Senhorita Simpson. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2006-06-01

Issue

Section

Papers