Da feira para o palco: os gêneros musicais de A pena e a lei

Authors

  • Elinês Oliveira

Keywords:

Ariano Suassuna, Theatre, Drama, Genre, Semiotics, Bakhtin

Abstract

Written by Ariano Suassuna in 1959, A pena e a Lei is a dramatic space molded by the blend of genres, parody and carnavalization. This article is focused on musical genres, one of the elements that supports Suassuna´s writings. The musical genres that are present in the play, both in the indications as well as in the speeches of the characters, will generate new signs in the recodification of the dramatic language. The theoretical basis that supports this analysis will be given by the language studies developed by Mikhail Bakhtin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. (trad. Maria Ermantina Galvão Pereira). São Paulo: Martins Fontes, 1997a.

_____. Problemas da Poética de Dostoiévski. (trad. Paulo Bezerra). Rio de Janeiro: Forense, 1997b.

_____. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. (trad. Aurora F. Bernardini e outros). São Paulo: Hucitec/UNESP, 1998.

CASCUDO, Luis da Câmara. Literatura oral no Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia, 1984.

MACHADO, Irene. O romance e a voz. Rio de Janeiro: Imago, 1995.

MAGALDI, Sábato. “A pena e a lei: auto da esperança.” In: Moderna Dramaturgia Brasileira. São Paulo: Perspectiva, 1998.

SANTOS, Idelette Muzart F. dos. Em demanda da poética popular: Ariano Suassuna e o Movimento Armorial. Campinas: Editora da UNICAMP, 1999.

SUASSUNA, Ariano. A pena e a lei. Rio de Janeiro: Agir, 1994.

_____.“A compadecida e o romanceiro nordestino.”In: Literatura popular em verso. Estudos.Tomo I. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 1973.

_____. Torturas de um coração. Recife, 1951. Original datilografado.

Published

2011-04-07