THE BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR E O USO DAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA

discourses of curricular reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.43640

Keywords:

Curricular Reform, Prescribed Curriculum, Mathematics Education, Digital Technologies

Abstract

Curriculum reforms, among other objectives, aim to change according to the government's predisposition for the insertion of labor in society. These contemporary changes have regimes of truths that can be based on market propensity, adapting to the impositions of others to the educational process, such as the indication about the use of technologies, which can be inserted not for the maximization of knowledge, but to provide the domain. of the tool. Thus, this article presents the connection of the implementation process of the Common National Curriculum Base (BNCC) and its intentions about Digital Technologies (DT) for the teaching of Mathematics. The research was organized according to Foucault's tools and cartographic method, according to Deleuze. As for Foucaultian theories, concepts of the genealogy of power were adopted, such as biopower, biopolitics and governmentality. It was possible to analyze the resistances that emerged through the preliminary versions until the homologation, and the interests that could be related to the curriculum reform processes, such as market orientation and the use of Digital Technologies, which can be considered as factors. indispensable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Matheus dos Santos Souza, Fluminense Federal University, Brazil.

Master's student in the Graduate Program in Teaching and Licensed in Mathematics at the Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior (INFES), from Universidade Federal Fluminense (UFF). Member of the Research Group “Curriculum and Digital Technologies in Mathematics Education”.

Marcelo de Oliveira Dias, Fluminense Federal University, Brazil.

Professor of the Postgraduate Program in Teaching (PPGen / UFF / INFES), Postdoctoral in Education, specializing in Didactics of Mathematics at the Institute of Education (IE) of the University of Lisbon (UL) and in Education by the Federal University in Bahia (UFBA) ). PhD in Mathematical Education (PUC-SP). Leader of the Research Group “Curriculum and Digital Technologies in Mathematics Education”.

References

A ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. A Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/images/a_anped_e_a_bncc_versao_final.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Tecnologia de informação e comunicação na escola: novos horizontes na produção escrita. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 12, n. 43, p. 711–725, 2004.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. Posição preliminar da ANFOPE sobre a BNCC. Unicamp, 2017. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/noticia/3302/bncc_carta_anfope_floripa-1.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de junho de 2014. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf. Acesso em: 23 jul. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 jul. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

DALAROSA, Adair Ângelo. Globalização, neoliberalismo e a questão da transversalidade. In: LOMBARDI, J. C. (org). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. 3. ed. Autores associados: HISTEDBR; SC: UnC. São Paulo, 2009.

DANNER, Fernando. O sentido da Biopolítica em Michel Foucault. Revista Estudos Filosóficos, n. 4, p. 143 – 157, 2010.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução Claudia Sant' Anna Martins; revisão da tradução: Renato Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 5. reimpressão, 2005.

DELEUZE, Gilles. Que és un dispositivo? In: BALIBAR, E.; DREYFUS, H.; DELEUZE, G. et al. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999, p. 155-163.

FERREIRA, Emília F., SOARES, Adriana B., LIMA, Cabral. A Representação do Conhecimento Geométrico e as Concepções de Professores de Matemática num Ambiente de Geometria Dinâmica. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 25., 2005, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: UNISINOS, 2005. p. 2851- 2859.

FOUCAULT. Michel. Microfísica do poder. Org. e Trad.: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. Lecture from 7 January 1976. In: GORDON, C. (ed.). Power/Knowledge. Selected interviews and other writings, 1972–1977, p. 78–92. Brighton: Harvester, 1980.

FOUCAULT, Michel. Como se exerce o poder? In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Tradução: Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. In: MOTTA, M. B. (org.). Tradução de Vera Lúcia Avellar Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 222-305, 2006.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. Curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FREITAS, Alexandre. A Base Nacional Comum Curricular e a educação banqueira. Carta Capital, 2016. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/educacao-banqueira. Acesso em: 20 out. 2018.

GARCIA, Maria Manuela Alves Garcia. Políticas educacionais contemporâneas: tecnologias, imaginários e regimes éticos. Revista Brasileira de Educação, v. 15 n. 45 set./dez. 2010.

GARCIA, Lenise Aparecida Martins. Competências e Habilidades: você sabe lidar com isso? CECIERJ Online, [2016?]. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/educacao/0023c.html. Acesso em: 05 jun. 2018.

GAUTHIER, Rogers François. The competency-based approach to curriculum reform in five African countries: What can we learn from the 2008–2009 evaluation? In: Prospects. UNESCO IBE, p. 429-439, 2013.

GIMENES, Solange Sardi. O Desenvolvimento do Raciocínio Geométrico em Atividades Investigativas com Uso do Computador. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 17., 2013, Vitoria. Anais [...]. Vitória: UFES, 2013, p. 1-12.

HODGSON, David. Conceptualising the compulsory education policy apparatus: producing and reproducing risky subjectivities. Journal of Education Policy, p. 117-132, 2017.

HUANG, Rongjin; ZBIEK, Rose Mary. Prospective Secondary Mathematics Teacher Preparation and Technology (PSMT). In: KAISER, G. (ed.). The Mathematics Education of Prospective Secondary Teachers Around the World, USA, 2017, p. 17-23.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Rev. Psicol., v. 25, n. 2, p. 263-280, mai./ago. 2013.

KIRWAN, Liz; HALL, Kathy. The mathematics problem: the construction of a market-led education discourse in the Republic of Ireland. Critical Studies in Education, v. 57, p. 1-18, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. - São Paulo: Cortez, 2012.

LOMBARDI, José Claudinei (org). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. 3. ed. Autores associados: HISTEDBR; SC: UnC. São Paulo, 2009.

MARCELLO, Fabiana de Amorim. O conceito de dispositivo em Foucault: mídia e produção agonística de sujeitos-maternos. Educação e Realidade, v. 29, n. 1, p. 199-213, jan./jun. 2004.

MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Livraria da Física, v. 01, 2009.

MINAYO, Marília Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

MIRANDA, Guilhermina Lobato. Limites e possibilidades da TIC na educação. In: revista de ciências da educação, n. 3, p. 41-50, 2007.

MONTAÑO, Mónica Rocío Baron. Tecnologias digitais e construção de subjetividades na juventude. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO, 6. / SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 3., 2015, Canoas. Anais [...]. Canoas: ULBRA, 2015. p. 1-14.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Strategic Use of Technology in Teaching and Learning Mathematics A Position of the National Council of Teachers of Mathematics. 2015.

PARAISO, Marlucy Alves. Currículo, Desejo e Experiênica. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, p. 277-293, mai./ago. 2009.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; NACARATO, Adair Mendes. Trajetória e perspectivas para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 119-135, dez. 2018.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. 2. ed. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VENCO, Selma Borghi; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. “Para quem vai trabalhar na feira... essa educação está boa demais”: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 7-15, jan./abr. 2018.

SHAPIN, Steven. Nunca Pura: Estudos Históricos de Ciência como se Fora Produzida por Pessoas com Corpos, Situadas no Tempo, no Espaço, na Cultura e na Sociedade e Que Se Empenham por Credibilidade e Autoridade. Tradução Erick Ramalho. l. ed. Belo Horizonte, MG : Fino Traço, 2013.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Contribuições da SBEM para a Base Nacional Comum Curricular. 2015. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/BNCC_SBEM.pdf. Acesso em: 22 mai. 2019.

Published

2020-04-16

How to Cite

DOS SANTOS SOUZA, M. .; DE OLIVEIRA DIAS, M. THE BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR E O USO DAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: discourses of curricular reform. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 233–251, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.43640. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/43640. Acesso em: 16 jul. 2024.