TEACHING PLANNING BEYOND A LESSON PLAN STRUCTURE ELEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45583

Keywords:

Teaching planning, Pedagogical work organization, A lesson plan structure elements

Abstract

This article aims to present the class didactic organization conceptions, contributions and elements that base a teaching planning from a theoretical point of view, through the results of an integrative literature review. Thus, it proposes to rethink its relevance to the pedagogical school and classrom wok organization to recover its space in the educational scope. Teaching planning is defended as an continuous process of reflection, prediction and decision about pedagogical work with a view to bringing school and social reality. In the discussion, the need to transcend the bureaucratic, fragmented and instrumental planning activity to perceive it as a participatory, reflexive, flexible, integrative and continuous process is pointed out. Therefore, it concludes the necessity to rethink the teaching planning beyond a lesson plan structure elements that integrates the school and the social context against the fragmentation of knowledge, processes and relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lívia Santos Brisolla, Araguaia College, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Goiás.

Renata Machado de Assis, Federal University of Goiás, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Gioás and professor at the same university.

References

ERCOLE, Flávia Falci; MELO, Laís Samara de; ALCOFORADO, Carla Lúcia G. C. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 9-11, jan. mar/2014.

FREITAS, Luiz Carlos de. Organização do trabalho pedagógico. Revista Estudos, Novo Hamburgo-RS, v. 13, n. 1, p.10-18, jul. 1991.

FREITAS, Luiz Carlos de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LOPES, Antonia Osima. O Planejamento de ensino numa perspectiva crítica de educação. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Repensando a didática. São Paulo: Cortez, 1991. p. 41-52.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22a ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PILETTI, Claudino. Didática geral. São Paulo: Ática, 1990.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 36a ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

SILVA, Edileuza Fernandes. O planejamento no contexto escolar: pela qualificação do trabalho docente e discente. In: VILLAS BOAS, Benigna (Org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 25-38.

TURRA, Clódia Maria Godoy et al. Planejamento de ensino e avaliação. 11a ed. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzatto, 1995.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Plano de Ensino-Aprendizagem e Projeto Educativo – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 1995.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Educação básica e educação superior: projeto político-pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 267-298.

VILLAS BOAS, Benigna. O dia a dia do trabalho pedagógico: contribuições para a formação do professor e dos estudantes. In: VILLAS BOAS, Benigna (Org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 13-24.

Published

2020-12-11

How to Cite

BRISOLLA, L. S.; DE ASSIS, R. M. TEACHING PLANNING BEYOND A LESSON PLAN STRUCTURE ELEMENTS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 956–966, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45583. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/45583. Acesso em: 11 may. 2024.