CURRICULUM IN THE MUSEUM-SCHOOL RELATIONSHIP

analysis of a school visit to an aquarium

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53945

Keywords:

Science museum, Museum education, Environmental education, Museum curriculum, Thinkingpracticing curricula

Abstract

This text is derived from a research that aimed to investigate curricular productions developed in and from school visits to the Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio). Initially we discuss the educational dimension of science museums to address museum pedagogy. Then, we make considerations about the notion of museum curriculum. We locate this discussion within the scope of AquaRio from the empirical data produced – through an investigation of the institution's website and interviews with teachers – and analysed by means of a thematic analysis. We argue that the meanings valued in AquaRio’s exhibitions – based on Natural Sciences and Environmental Education – can be reframed in each visit and in subsequent practices created by the everyday subjects of school curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Franco Gomes Biondo, Municipal Secretariat of Education of Maricá, Brazil.

Master in Education from Universidade Federal Fluminense and effective professor of Sciences in the Municipal Network of Maricá and in the Private Network of Niterói.

Maria Jacqueline Girão Soares de Lima, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and professor in the Department of Didactics at the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 2ª edição. São Paulo: edições 70, 2011, p. 280.

BASTOS, Ana Carolina Fortes. O conteúdo de Ciências do Mar em livros didáticos de Ciências do sexto ano do Ensino Fundamental. Orientadora: Andrea de Oliveira Ribeiro Junqueira. 2009. 85f. Monografia (Bacharelado em Biologia Marinha). Instituto de Biologia. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996, p. 307.

BOMFIM, Vanessa Lima; KAWASAKI, Clarice Sumi. A Ecologia e o Ensino de Ciências e de Biologia nas pesquisas em Educação Ambiental. In: Anais do X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, nov. 2015, p. 1 – 8. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, 2006, p. 77 – 101. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

CASTRO, Peter; HUBER, Michael. Biologia Marinha. 8ª Edição. Porto Alegre: AMGH, 2012, p. 480.

CAZELLI, Sibele; QUEIROZ, Glória; ALVES, Fátima; FALCÃO, Douglas; VALENTE, Maria Esther; GOUVÊA, Guaracira; COLINVAUX, Dominique. Tendências pedagógicas das exposições de um museu de ciências. In: GUIMARÃES, V.; SILVA, G. A. (Eds.). Implantação de centros e museus de ciência. Rio de Janeiro: UFRJ, 2002, p. 208 – 218.

CAZELLI, Sibele; VALENTE, Maria Esther. Incursões sobre os termos e conceitos da educação museal. Docência e Cibercultura, v. 3, n. 2, set. 2019, p. 18 – 40. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 319.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aíque, 1991, p. 191.

GALEANO, Eduardo. O Livro dos Abraços. 14ª Edição. Porto Alegre: L&PM, 2019, p. 271.

GALLON, Mônica da Silva; PRASNISKI, Maria Elena Tobolski; CAMARGO, Tatiana Souza de; ROCHA-FILHO, João Bernardes da. O Estudo da Célula: Contribuições de um Museu Interativo para a Aprendizagem e Ensino de Ciências. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 18, n. 1, 2017, p. 12 – 17. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

KRASILCHIK, Miriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, 2000, p. 85 – 93. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

LAYRARGUES, Philippe Pomier.; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, jan.-mar. 2014, p. 23 – 40. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

LIMA, Isabel Victória Corrêa Van Der Ley. O estágio em museus de ciência: o museu como espaço de produção de conhecimento e formação. Orientadora: Maria Cristina Monteiro Pereira de Carvalho. 2018. 196f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, 2013, p. 7 – 93. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012, p. 128.

MARANDINO, Martha. Interfaces na relação museu-escola. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 18, n. 1, abr. 2001, p. 85 – 100. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

MARANDINO, Martha. Museus de Ciências como espaços de educação. In: FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves. Museus: dos Gabinetes de Curiosidades à Museologia Moderna. Belo Horizonte: Argumentum, 2005, p. 165 – 176.

MARTINS, Luciana Conrado. Como é criado o discurso pedagógico dos museus? Fatores de influência e limites para a educação museal. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 3, n. 6, mar.-abr. 2015, p. 49 – 67. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

MARTINS, Luciana Conrado. Existe um currículo museal? As teorias curriculares na compreensão da educação em museus. Educação Temática Digital, v. 20, n. 3, jul.-set. 2018, p. 640 – 661. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

MCMANUS, Paulette. Topics in museums and science education. Studies in Science Education, v. 20, 1992, p. 157 – 182. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 375-391, set.-dez. 2013a, p. 375 – 391.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos pensadospraticados pelos praticantespensantes dos cotidianos das escolas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (Orgs.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis: DP et Alii, 2013b, p. 47 – 70.

PICCININI, Cláudia Lino; ANDRADE, Maria Carolina Pires de. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular, mudanças, disputas e ofensiva liberal-conservadora. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 11., n. 2, 2018, p. 34 – 50. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

REIS, Graça Regina Franco da Silva; CAMPOS, Marina Santos Nunes de. A Base Nacional Comum Curricular e sua relação com as teorias tradicionais de currículo: retrocesso na construção de uma escola democrática. Perspectivas em Educação Básica, n. 3, dez. 2019, p. 24 – 34. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

SALGADO, Maurício de Mattos. A transposição museográfica da biodiversidade no aquário de Ubatuba: estudo através de mapas conceituais. Orientadora: Martha Marandino. 2011. 202f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências. Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências. Universidade de São Paulo, São Paulo.

SALGADO, Maurício de Mattos; MARANDINO, Martha. O mar no museu: um olhar sobre a educação nos aquários. História, Ciências, Saúde, v. 21, n. 3, jul.-set. 2014, p. 867 – 882. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

SÁPIRAS, Agnes. Aprendizagem em museus: uma análise das visitas escolares no Museu Biológico do Instituto Butantan. Orientadora: Martha Marandino. 2007. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SCHMIDT, Elisabeth Silveira. Currículo: uma abordagem conceitual e histórica. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, Linguística, Letras e Arte, v. 11, n. 1, jun. 2003, p. 59 – 69. Disponível em: . Acesso em 29 jun. 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 154.

SUIZANI, Camila; CASSAB, Mariana. Sobre a produção da área de Educação em Ciências e Biologia na EJA: apontamentos e provocações. In: AYRES, Ana Cléa Moreira; CASSAB, Mariana; LIMA-TAVARES, Daniele. Ao longo de toda a vida: conhecer, inventar, compreender o mundo. 2ª Edição. Curitiba: Editora Prismas, 2016, p. 65 – 91.

SZPILMAN, Marcelo. AquaRio: a história de superação para realizar um sonho. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019, p. 126.

TRILLA, Jaume. A educação não-formal. In: GHANEM-JUNIOR, Elie; TRILLA, Jaume; ARANTES, Valéria Amorim (Orgs.). Educação formal e não-formal. Pontos e Contrapontos: São Paulo, 2008, p. 15 – 58.

VALENTE, Maria Esther. A conquista do caráter público dos museus. In: GUARACIRA, Guaracira; MARANDINO, Martha; LEAL, Maria Cristina (Eds.). Educação em Museus: a construção social do caráter educativo dos museus de ciências. Rio de Janeiro: Acess, 2003, p. 21 – 46.

Published

2020-11-09

How to Cite

BIONDO, F. G.; LIMA, M. J. G. S. de. CURRICULUM IN THE MUSEUM-SCHOOL RELATIONSHIP: analysis of a school visit to an aquarium. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 463–477, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53945. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/53945. Acesso em: 17 may. 2024.