UNIVERSALISM, EPISTEMOLOGICAL PLURALISM AND CRITICAL MULTICULTURALISM

problematizing the possibility of a new epistemological position

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54136

Keywords:

Universalism, Epistemological pluralism, Critical multiculturalism, Scientific pluralism, Epistemology

Abstract

This theoretical essay aims to problematize the possibility of a new epistemological position on demarcation of knowledge, based on discussions regarding the convergences and divergences between universalism, epistemological pluralism and critical multiculturalism, in order to understand how these theoretical perspectives could be used by teachers to support different pedagogical practices. Therefore, we present the three main epistemological positions of science (universalism, multiculturalism and epistemological pluralism), we also discuss about the variations of multiculturalism present in national and international literature, and, finally, we argue for the theoretical and practical dialogue between the two positions that are most evidently keep in dispute - the epistemological pluralism and the critical multiculturalism, with a new route of epistemological discussion. We propose here the idea of ​​scientific pluralism, so that the sciences correspond to different cultures. It is a question of questioning the term “science” as a metaphor for power, confronting the hegemony of discourse and destabilizing the hierarchies that were historically (im)posed and are reflected today.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isabela Santos Correia Rosa, Secretary of Education of the State of Sergipe, College of Application of the Federal University of Sergipe, Brazil.

PhD in Teaching, Philosophy and History of Sciences (UFBA/UEFS, 2019), with sandwich period at the Pompeu Fabra University, Barcelona, ​​Spain. She is currently an effective professor in the state of Sergipe and hired by the College of Application of the Federal University of Sergipe.

Rosiléia Oliveira de Almeida , Federal University of Bahia, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and associate professor at the Department of Education II at the Faculty of Education of the Federal University of Bahia (UFBA).

Catiana Santos Correia Santana, State Secretary of Education of Sergipe, Brazil.

Master's degree in Letters from the Federal University of Sergipe and effective professor in the state of Sergipe.

References

CANDAU, Vera Maria. (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45- 56, 2008.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc., v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012.

CANEN, Ana. Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, v. 111, n. 10, p. 135-150, 2000.

CANEN, Ana; OLIVEIRA, R. J.; FRANCO, Monique. Ética, multiculturalismo e educação – articulação possível? Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 113-126, 2000.

CANEN, Ana. Universos culturais e representações docentes: subsídios para a formação de professores para a diversidade cultural. Educação e Sociedade, n. 77, p. 207-227, 2001.

CANEN, Ana; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Reflexões sobre o multiculturalismo na escola e na formação docente. In: CANEN, Ana; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. (Org.). Ênfases e omissões no currículo. São Paulo: Papirus, 2001. p. 15-43.

CANEN, Ana; OLIVEIRA, Angela M. A. Multiculturalismo e currículo em ação: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, n. 21, p. 61-74, 2002.

CANEN, Ana. A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussão da diversidade e das diferenças. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 16, n. 59, p. 297-308, 2008.

CANEN, Ana. Currículo para o desafio a xenofobia: algumas reflexões multiculturais na educação. Revista Conhecimento e Diversidade, n. 11, p. 89-98, 2014.

COBERN, Willian W.; LOVING, Cathleen C. Defining “science” in a multicultural world: Implications for science education. Science Education, v. 85, p. 50-67, 2000.

CREPALDE, Rodrigo dos Santos; KLEPKA, Verônica; PINTO, Tânia Halley Oliveira; SOUSA, Mikaella de. A integração de saberes e as marcas dos conhecimentos tradicionais: reconhecer para afirmar trocas interculturais no ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 275-297, 2019.

DEMO, Pedro. Aprendizagens e novas tecnologias. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Educação Física, v. 1, n. 1, p.53-75, 2009.

EL-HANI, Charbel Niño; MORTIMER, Eduardo Fleury. Multicultural education, pragmatism, and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 2, n. 3, p. 657-687, 2007.

EL-HANI, Charbel Niño; BANDEIRA, Fábio Pedro Souza de Ferreira. Valuing Indigenous knowledge: To call it “science” will not help. Cultural Studies of Science Education, v. 3, n. 3, p. 751-779, 2008.

FREYRE, Gilberto. Casa Grande e Senzala. 48. ed. Pernambuco: Global, 2003.

FONTE, Sandra Soares Della; LOUREIRO, Robson. Educação escolar e o multiculturalismo intercultural: crítica a partir de Simone de Beauvoir. Pro-Posições, v. 22, n. 3 (66), p. 177-193, 2011.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. O jogo das diferenças, o multiculturalismo e seus conceitos e seus contextos. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

HODSON, Derek. In search of a rationale for multicultural science education. Science Education, v. 77, p. 685-711, 1993.

IVENICKI, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 100, p. 1151- 1167, 2018.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergências, identidades e desafios. 2005. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas Universidade de Campinas.

MACEDO, Roberto Sidnei. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2004.

MACHADO, Carlos Eduardo Dias. Ciência, tecnologia e inovação africana e afrodescendente. Bookess: Social DRM, 2014.

MARTINS, João Batista. Contribuições epistemológicas da abordagem multirreferencial para a compreensão dos fenômenos educacionais. Revista Brasileira de Educação, n. 26, p. 85-94, 2004.

MATTHEWS, Michael R. Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York: Routledge, 1994.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Revista Brasileira de Educação, n. 18, p. 65-81, 2001.

OGAWA, Masakata. Science education in a multiscience perspective. Science Education, v. 79, p. 583-593, 1995.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In.: Edgardo Lander (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais - Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur Sur, CLACSO: Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2005. p. 107-126.

RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para a) crítica: O texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. 195 p. (Coleção Linguagem e Sociedade, v. 1).

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice - O social e o político na pós-modernidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

SIEGEL, Harvey. Science education: multicultural and universal. Interchange, v. 28, p. 97-108, 1997.

SNIVELY, Gloria; CORSIGLIA, John. Rediscovering indigenous science: Implications for science education. Science Education, v. 85, p. 6-34, 2001.

SKIDMORE, Thomas. Preto no Branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

SOUTHERLAND, Sherry A. Epistemic universalism and the shortcomings of curricular multicultural science education. Science & Education, v. 9, p. 289-307, 2000.

WILLIAMS, Harvey. A critique of Hodson’s “In search of a rationale for multicultural science education”. Science Education, v. 78, p. 515-520, 1994.

Published

2020-12-11

How to Cite

ROSA, I. S. C. .; ALMEIDA , R. O. de .; SANTANA, C. S. C. . UNIVERSALISM, EPISTEMOLOGICAL PLURALISM AND CRITICAL MULTICULTURALISM: problematizing the possibility of a new epistemological position. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 726–742, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54136. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54136. Acesso em: 12 may. 2024.