INDIGENOUS PROTAGONISM IN POSTGRADUATE

decolonizing the curriculum and the university space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54471

Keywords:

Indigenous protagonism, Postgraduate, Decoloniality, Curriculum, University space

Abstract

This paper seeks to reflect the presence of indigenous people in graduate school and their contributions to the decolonization of the curriculum and university space, having as reference the experiences lived with indigenous people in postgraduate courses (master and doctorate) in Mato Grosso do Sul and some years of research with the theme. The text shows that face-to-face living with difference has been enriching, because it is based on studies that are marked by the thinking of intellectuals who are guided by the worldview of traditional populations and who transit through different school / academic spaces, and all of this generates the opportunity for the curricula of the Programs to be transversalized by knowledge other than hegemonic and homogeneous, which has given the indigenous peoples and their resistances another visibility, other than colonial (of inferiority, subordination, denial and satanization), all this has also provided the deconstruction of historical preconception, as well as, for everyone, the understanding that the knowledge of difference has been present and must, increasingly, be confirmed as important parts in the construction of the so-called universal knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adir Casaro Nascimento, Dom Bosco Catholic University, Brazil.

PhD in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho and Full Professor at Universidade Católica Dom Bosco.

Carlos Magno Naglis Vieira, Dom Bosco Catholic University, Brazil.

PhD in Education from the Catholic University Dom Bosco and Professor of the Graduate Program in Education at the Catholic University Dom Bosco.

Antônio Hilário Aguilera Urquiza, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

PhD in Anthropology from the University of Salamanca and professor and coordinator of the Postgraduate course in Social Anthropology at the Federal University of Mato Grosso do Sul.

References

URQUIZA, Antonio H. Aguilera; NASCIMENTO, Adir C. REDE DE SABERES - Políticas de Ação Afirmativa no Ensino Superior para indígenas no Mato Grosso do Sul. 01. ed. Rio de Janeiro: FLACSO, GEA; UERJ, LPP, 2013. v. 01. 86 p.

URQUIZA, Antonio H. Aguilera; LANDA, B. S. (Org.); FERREIRA, E. M. L. (Org.); BRITO VIANNA, F. L. (Org.). Indígenas no ensino superior: as experiências do programa Rede de Saberes, em Mato Grosso do Sul. 01. ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2014.

URQUIZA, Antonio H. Aguilera; Educación superior en Brasil y modalidades de colaboración intercultural - espacio estratégico de construcción de la autodeterminación de los pueblos indígenas. SÉRIE-ESTUDOS, v. 24, p. 63-81, 2019.

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis/RJ: Ed. Vozes, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: DF: Senado Federal, 1998

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: DF, 1996

BRASIL. Lei nº 10.172, de 09 de Janeiro de 2001.

Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília: DF, 2001

BACKES, José Licínio; NASCIMENTO, Adir Casaro. Aprender a ouvir as vozes dos que vivem nas fronteiras étnico-culturais e da exclusão: um exercício cotidiano e decolonial. Série-Estudos (UCDB), v. 31, 2011.

BERGAMASCHI, Mª Aparecida; DOEBBER, Michele Barcelos; BRITO, Patrícia Oliveira. Estudantes indígenas em universidades brasileiras: um estudo das políticas de acesso e permanência. In: Revista brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 251, p.37-53, jan./abr. 2018.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG. 1998.

DAL BÓ, Talita Lazarin. A presença de estudantes indígenas nas universidades: entre ações afirmativas e composições de modos de conhecer. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2018.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan.- abr. 2002.

LIMA, Antônio Carlos de Souza. Ações afirmativas no ensino superior e povos indígenas no Brasil: uma trajetória de trabalho. Horizontes Antropológicos (online), v. 24, p. 377-448, 2018.

LUCIANO, Gersem José dos Santos; OLIVEIRA, João Cardoso de; HOFFMANN, Maria Barroso. Olhares Indígenas Contemporâneos. Brasília: Centro Indígena de Pesquisas (CINEP), 2010.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto; In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (Cord.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; 2007.

NASCIMENTO, Adir Casaro. Fronteiras étnico-culturais e fronteiras da exclusão e o diálogo com as culturas ancestrais: uma construção difícil, mas possível. In: Revista Série - Estudos, v. 1, Campo Grande: UCDB, 2014.p. 33-46.

NASCIMENTO, Adir Casaro; VIEIRA, Carlos Magno Naglis; LANDA, Beatriz dos Santos. Experiências interculturais na universidade: a presença dos indígenas e as contribuições à lei n° 11.645/08. Cadernos Cedes (UNICAMP) impresso, v. 39, p. 397-416, 2019.

SANTOS, Boaventura de Souza. A construção intercultural da igualdade e da diferença. In: SANTOS, Boaventura de S. A Gramática do Tempo. SP: Cortez, 2006.

SACAVINO, Suzana Beatriz. Educação descolonizadora e interculturalidade: notas para educadora e educadores. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

SILVA, Tomás Tadeu da; (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

VIEIRA, Carlos Magno Naglis. Elementos acerca da sociodiversidade dos povos indígenas do Brasil e no Mato Grosso do Sul. In: Antônio Hilário Aguilera Urquiza. (Org.). Antropologia e História dos povos indígenas em Mato Grosso do Sul. 1ed.Campo Grande: UFMS, 2016.

WALSH, Catherine. Notas pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

Published

2020-12-11

How to Cite

NASCIMENTO, A. C.; NAGLIS VIEIRA, C. M.; URQUIZA, A. H. A. INDIGENOUS PROTAGONISM IN POSTGRADUATE: decolonizing the curriculum and the university space . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 866–873, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54471. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54471. Acesso em: 14 may. 2024.