THE PRODUCTION OF MULTICULTURAL AND DECOLONIAL CURRICULUMS IN THE PEDAGOGY COURSE BY THE BLACK CINEMA OF ZÓZIMO BULBUL

Authors

  • Fabio Jose Paz Rosa Estácio de Sá University, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.54573

Keywords:

Black Cinema, Teacher Training, Multicultural Paradigm, Decolonial Pedagogy

Abstract

Abstract: This article aims to present the reconstruction of other knowledge in the Pedagogy course through the black cinema of Zózimo Bulbul by proposing the exhibition and production of activities based on the film Alma no Olho. The theoretical foundation was supported by the Multicultural Paradigm and Decolonial Pedagogies in order to develop knowledge for the diversities enunciated by the participating teacher and students. The methodologies used were Action Research and Creative Analysis. In the end, the investigation showed the construction of knowledge provided by the corporeal, aesthetic and historical interrelationships of the film with the perceptions and experiences of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabio Jose Paz Rosa, Estácio de Sá University, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and Professor at the University Estácio de Sá.

References

ALMA no olho. Direção: Zózimo Bulbul. Rio de Janeiro – RJ, 1974. 12 min

BARBIER, R. A Pesquisa-Ação. Brasília: Liber, 2007. Tradução de Lucie Didio.

BERGALA, Alain. A hipótese cinema. Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 de dezembro de 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das Relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. 2018b.

CANEN, Alberto; IVENICKI, Ana. Metodologia da Pesquisa: rompendo fronteiras curriculares. Rio de Janeiro: Editora Moderna. 2016.

CANEN, Ana. A pesquisa multicultural como eixo da formação docente: potenciais para a discussão da diversidade das diferenças. Ensaio, v.16, n.59, p. 297-308, abr/Jun. 2008.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico- raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, Jan./Abr. 2012.

GOMES, Nilma Lino; JESUS, Rodrigo Ednilson. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciaisna escola na perspectiva da Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, v. 47, p. 19-33, jan/mar. 2013.

HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcello Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2018.

MACEDO, Elizabeth; RANNIERY, Thiago. Políticas Públicas de currículo: diferença e a ideia de público. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 739-759, 2018.

MIRANDA, Cláudia. Currículos decoloniais e outras cartografias para uma educação das relações étnico-raciais: desafios político-pedagógicos frente à Lei n. 10.639/2003. Revista da ABPN , v. 5, n. 11, jul.– out , p. 1.00-118, 2013.

MIRANDA, Cláudia; RIASCOS, Fanny Milenna Quiñones. Pedagogias Decoloniais e Interculturalidade: Desafios para uma Agenda Educacional Antirracista. Educação em Foco, Juiz de Fora, v.21, n.3, set. / dez., p. 545- 572, 2016.

THIOLLENT, Michel Jean Marie; COLETTE, Maria Madalena. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences Maringá, v. 36, n. 2, Jul-dez., p. 207-216, 2014.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.) Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

Published

2021-03-24

How to Cite

ROSA, F. J. P. THE PRODUCTION OF MULTICULTURAL AND DECOLONIAL CURRICULUMS IN THE PEDAGOGY COURSE BY THE BLACK CINEMA OF ZÓZIMO BULBUL. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.54573. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54573. Acesso em: 19 may. 2024.