CURRICULUM, SEXUALITY AND TEACHING ACTION

discursive developments and the senses produced in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54710

Keywords:

Sexual diversity, Curriculum, Education, Difference

Abstract

Gender and sexuality studies have always been a controversial issue, dividing opinions regarding their discussion in the school context. In general, the approaches related to sexuality and gender that permeate the school curriculum are instituted from concepts linked to the pattern of heteronormativity. The objective of this research was to analyze the academic production on curriculum, sexual diversity and teaching action in the school context and the meanings built in this movement of construction of knowledge. To this end, a state of the art was carried out from the analysis of dissertations and theses, published between the years 2009 and 2019. The findings pointed to a discussion still operated by the biologizing bias, with a focus on human reproduction, taking as an argument to explain postures in relation to the subject. From the bibliographic survey, it was noticed that there is still little discussion on curriculum / curriculum policies that approach the theme in more depth, in terms of political-philosophical understandings, sometimes presenting themselves in a very punctual and superficial way. In view of the above, it is considered necessary to expand the debate on the possibility of contributing so that the school can think of strategies to deal with this issue, transforming itself into a space that recognizes differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Agostinho da Silva, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

Master's student in Education at the Graduate Program in Education at the State University of Rio Grande do Norte and professor at the Thereza Néo School of Nursing.

Meyre-Ester Barbosa de Oliveira, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education at the State University of Rio de Janeiro. Currently, Adjunct Professor of the Pedagogy course at the Faculty of Education of the State University of Rio Grande do Norte.

References

ABREU, Rachel Luiza Pulcino; SANTOS, Raquel Alexandre Pinho dos. Gênero e sexualidade nos PNCs: uma análise dos objetivos gerais. Caderno Espaço Feminino- Uberlândia-MG- v.28, n.1. 24-35- Jan/Jun, 2015. p. 24-35. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/283733. Acesso em: 24 ago 2020.

BARBOSA, Luciana Uchôa, VIÇOSA, Cátia Silene Carrazoni Lopes, FOLMER, Vanderlei. A educação sexual nos documentos das políticas de educação e suas ressignificações. Revista Eletrônica Acervo Saúde. Vol. 11(10)| e772. 1-10, 2019. p. 1-10. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/772/515. Acesso em: 24 ago 2020.

BHABHA, Homi K. A questão do “outro”: diferença, discriminação e o discurso do colonialismo. Pós-modernismo e política / organização de Heloisa Buarque, de Hollanda. - Rio de Janeiro: Rocco, 1991.

FURLANI, Jimena. Educação Sexual — quando a articulação de múltiplos discursos possibilita sua inclusão curricular. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 26, n. 1, 283-317, jan./jun. 2008. p. 283-317. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795x.2008v26n1p283. Acesso em: 24 ago 2020.

Autoria x e Autoria y. Políticas Curriculares e Formação de professores: isto ou aquilo? Ou o mesmo? In: FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de (orgs). Currículo e formação de professores: sobre fronteiras e atravessamentos. Curitiba: CRV, 2017. 210 p.

JESUS, Beto et al. Diversidade sexual na escola: uma metodologia de trabalho com adolescentes e jovens. Ed. Especial, revista e ampliada. – São Paulo: ECOS – Comunicação em Sexualidade, 2008. p. 92. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2015/11/Diversidade-Sexual-na-Escola-uma-metodologia-de-trabalho-CORSA-e-ECOS-2008-1.pdf. Acesso em: 24 ago 2020.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário – A normatividade em ação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, jul./dez. 2013. p. 481-498.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and Socialist Strategy: towards a Radical Democratic Politics. London: Verso, 1985. 326 p.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis, RJ. Uma perspectiva pós-estruturalista. Vozes, 1997. 179 p.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19. n. 2 (56). 17-23. maio/ago, 2008. p.17-23. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf. Acesos em: 24 ago 2020

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011. p. 279.

MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: Aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, vol.42, n.147, p. 716-737, 2012. p. 716-737.

MACEDO, Elizabeth. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Organização Alice Casimiro Lopes, Alicia de Alba. – Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

MOITA LOPES, Luís Paulo. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas / Antônio Flávio Moreira, Vera Maria Candau (Orgs.). 2. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

RANNIERY, Thiago. Currículo, normatividade e políticas de reconhecimento a partir trajetórias escolares de “meninos gays”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(51), 2017a. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2835

RANNIERY, Thiago. Sexualidade na escola: é possível ir além da máquina de diferentes?. In: MACEDO, Elizabeth; RANNIERY, Thiago (Orgs). Currículo, sexualidade e ação docente. Rio de Janeiro: DP ET ali, 2017b.

SEFFNER, Fernando. Equívocos e Armadilhas na Articulação entre Diversidade Sexual e Políticas de Inclusão Escolar. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, v. 32. 2009. p. 458. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_volume32_diversidade_sexual_na_educacao_problematizacoes_sobre_a_homofobia_nas_escolas.pdf. Acesso em: 24 ago 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. 133 p.

SKLIAR, Carlos. A educação e a pergunta pelos Outros: diferença, alteridade, diversidade e os outros "outros". Ponto de Vista, Florianópolis, n.05, p. 37-49, 2003. p. 37-49. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1244. Acesso em: 24 ago 2020.

Published

2020-12-11

How to Cite

SILVA, L. A. da; OLIVEIRA, M.-E. B. de . CURRICULUM, SEXUALITY AND TEACHING ACTION: discursive developments and the senses produced in the school context. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 820–833, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54710. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/54710. Acesso em: 16 jul. 2024.