TEACHING PLANS IN MOZAMBIQUE

an analysis of their implications for secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.55159

Keywords:

General Secondary Education of the 2nd cycle, Teaching Plans, Curricular Standardization, Mozambique

Abstract

This article aims to analyze the pedagogical implications resulting from the adoption at the provincial level of teaching plans in General Secondary Education of the 2nd cycle in Mozambique. Methodologically this work was anchored in a bibliographical and documentary research, using the hermeneutic method, which enabled the critical interpretation of written sources. The conclusions of this reflection show that the current model of teaching plans in Mozambican secondary schools leads to a certain curricular standardization, which, on the one hand, tends to partially consider the particularities of school contexts and, on the other hand, teaching professionalization. Thus, the possibility to rethink such a model linked to a dominant paradigm is discussed, in favor of an education that values ​​diversity, in fact, and that contributes to the professionalization of teaching in Mozambique.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aristides Silvestre Culimua, State University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Education from the State University of Santa Catarina and Professor at the Instituto Superior Maria Mãe de Africa, Mozambique.

Sérgio Luiz Ferreira de Figueiredo, State University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Music Education from the Royal Melbourne Institute Of Technology University, Australia. Professor at the State University of Santa Catarina.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e curriculo. São Paulo: Editora brasiliense s.a, 1982.

Os professores e o currículo: abordagens sociológicas. Lisboa: EDUCA, 1997.

Política cultural e educação. São Paulo: Cortez, 2000.

Manuais escolares e trabalho docente: uma economia política de relações de classe e de género na educação, Lisboa: Didáctica Editora, 2002.

APPLE, Michael W. ; BEANE, James A. O argumento por escolas democráticas. In: APPLE, Michael W. ; BEANE, James A (orgs.). Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 2001. p. 9-45.

BASÍLIO, Guilherme. O Estado e a escola na construção da identidade política moçambicana. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em:

<https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10227/1/Guilherme%20Basilio.pdf>. Acesso em: 1 jan. 2018.

BACHELARD, Gaston. A filosofia do não: filosofia do novo espírito científico. 5. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1991.

CASTIANO, José P. Engajamento por uma educação glocal. In: NGOENHA, Severino Elías ; CASTIANO, José P. Pensamento engajado: ensaios sobre filosofia africana, educação e cultura política. Maputo: Editora EDUCAR, 2011. p. 85-97.

CASTIANO, José P. ; NGOENHA, Severino Elías. A longa marcha duma educação para todos em Moçambique. 3. ed. Maputo/Moçambique: Publifix, 2013.

CHIRRIME, Eugénio Francisco. ZIP: Zonas de influência pedagógica. Maputo: Texto Editores, 2005.

DELORS, Jacques. et al. Educação: um tesouro a descobrir. 5. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC: UNESCO, 2001.

GASPERINI, Lavinia. Moçambique: Educação e desenvolvimento rural. Roma: Edizioni Lavoro, 1989.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 6. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.

LÍNGUA, Januário. O nexo entre concepções e práticas de ensino da geografia em Moçambique: um estudo de caso. 2006. Dissertação (Mestrado em educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9926>. Acesso em: 10 maio 2019.

MATAVELE, Hilária Joaquim. O currículo de matemática do 2º ciclo do ensino secundário em Moçambique: do enunciado ao implementado. 2002. Dissertação (Mestrado em Gestão Curricular) - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2002. Disponível em <https://ria.ua.pt/handle/10773/15270>. Acesso em: 10 out. 2019.

MAZULA, Brazão. A complexidade de ser professor em Moçambique e seus desafios. Maputo: Plural Editores, 2018.

MEYER, John W. Globalização e currículo: problemas para a teoria em sociologia de educação. In: NÓVOA, António; SCHRIEWER, Jurgen (eds.). A difusão mundial da escola. Lisboa: EDUCA, 2000. p. 15-32.

MOÇAMBIQUE. Boletim da República. Lei nº4/83. I Série, nº 12. Aprova a Lei do Sistema Nacional de Educação. Maputo: Imprensa Nacional, 1983.

Boletim da República. Lei nº6/92. I Série, nº 19. Reajusta o Quadro Geral do Sistema Educativo. Maputo: Imprensa Nacional, 1992.

Agenda 2025: visão e estratégias da nação. Maputo: Yoyoyoyo, 2003a.

MOÇAMBIQUE, MEDH/INDE. Plano curricular do ensino básico. Maputo: INDE, 2003b. Disponível em <https://docplayer.com.br/624068-Plano-curricular-do-ensino-basico-objectivos-politica-estrutura-plano-de-estudos-e-estrategias-de-implementacao.html>. Acesso em: 1 jan. 2018.

MEDH/INDE. Plano curricular do ensino secundário geral. Maputo: Imprensa Nacional, 2007.

MEDH. Direção nacional do ensino secundário: guião de rotina do diretor adjunto pedagógico. Maputo, 2013.

MEDH. Estatísticas de educação. Maputo, 2016. Disponível em <http://www.mined.gov.mz/DN/DIPLAC/Documents/Brochura_Aproveito_2016.PDF>. Acesso em: 1 ago. 2019.

MEDH. Estatísticas da educação. Maputo, 2017.

MEDH. Regulamento de avaliação do ensino primário, ensino secundário geral e alfabetização e educação de adultos. Maputo, 2018a. Disponível em <http://www.mined.gov.mz/Documents/REG.Avaliac%CC%A7a%CC%83o%20(003).pdf>. Acesso em: 1 jan. 2019.

Boletim da República. Lei nº18/2018. I Série, nº 254. Reajusta o Quadro Geral do Sistema Educativo. Maputo: Imprensa Nacional, 2018b.

Instituto Nacional de Estatística. Resultados definitivos. Maputo, 2019. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2019.

MEDH. Calendário escolar 2020. Disponível em. Acesso em: 30 de maio de 2020.

MAPUTO. DEDH. Termos de referência para a supervisão pedagógica do I trimestre do ano letivo 2018. Maputo/Moçambique, 2018.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. Rev. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.

Introdução ao pensamento complexo.5. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.

NIVAGARA, Daniel Daniel, et al. O funcionamento das ZIPs no contexto da melhoria da qualidade da educação: o caso das províncias de Tete (Changara e Moatize) e Zambézia (Maganja da Costa e Milange). Maputo, 2016.

POPPER, Karl. Conjecturas e refutações. Brasília: Editora UnB, 1980.

SACRISTÁN, J. Gimeno; GÓMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2006.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

THIESEN, Juares da Silva. O currículo e a gestão escolar: territórios de autonomia colocados na mira dos standards educacionais. Currículo sem Fronteiras, v.14, n.1, 2014. p. 192-202. Disponível em:. Acesso em: 20 ago. 2019.

Published

2022-01-05

How to Cite

CULIMUA, A. S.; FIGUEIREDO, S. L. F. de . TEACHING PLANS IN MOZAMBIQUE: an analysis of their implications for secondary education . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, 2022. DOI: 10.15687/rec.v14i3.55159. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/55159. Acesso em: 19 may. 2024.