CURRICULUM AS JAZZ

assumptions, perspectives and boundaries of/to an inclusive and interdisciplinary jam session

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56873

Keywords:

Curriculum as Jazz, Musical Education, Inclusion, Interdisciplinarity

Abstract

The present text aims to present dialogically the construct Curriculum as Jazz, its assumptions and methodological implications in the teaching of music in a primary school. Part of our doctoral research in Education Sciences - Curriculum Development Specialty, this work, which is based in a bibliographical review, in interlocution with the investigative processes, intends initially to approach the theoretical-methodological conceptions of the definitions of Music, Musical Education, Inclusion and Interdisciplinarity, proposing movements of conversation and improvisation, thus allowing the return to the theme Curriculum as Jazz to set up an inclusive and interdisciplinary pedagogical-musical profile. In this curricular narrative, we welcome the metaphor of the Curriculum as Jazz, proposing a narrative with the Jam Session, as well as sharing our ways of giving meaning to Music Education and the possibilities of curricular designs that encompass conversation and improvisation. In this sense, we welcome a Jam Session that involves the senses of dialogue, collective work, self-learning and equal opportunities, that values decision making, autonomy and reflection, and articulates, in this way, inclusion and interdisciplinarity. In this way, we understand the Jam Session as a collective experience, a space of social learning based on the cultivation of musical individuality. In this movement, the teaching of Music is composed in a community of reciprocal learning, which is (re) discovered and (re) written at every moment, in the performance movement of a Curriculum as Jazz.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maristela Mosca, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Educational Sciences - Curriculum Development by the University of Minho, Portugal. Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte.

References

AOKI, Ted T. Sonare and videre. In: PINAR, William F.; IRWIN, Rita L. (eds.). A curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 367-376.

AINSCOW, Mel; MILES, Susie. Por una educación para todos que sea inclusiva: ¿Hacia dónde vamos ahora? Perspectivas. v. XXXVIII, n.1, mar 2008, p. 17-44. Acesso em 10 jul 2017.

ALEXANDER, Stephon. O Jazz da física – a ligação secreta entre a música e a estrutura do universo. Trad. Florbela Marques. Lisboa: Gradiva, 2016.

BILL EVANS JAZZ PIANIST on the creative process and self-teaching. Direção: Louis Cavrell. Produção: Carter Oak Telepictures inc. with Helen Keane, 1966. Documentário, 44’15’’. Acesso em 20 jan 2017.

DEL-BEM, Luciana. Sobre ensinar música na educação básica: ideias de licenciandos em música. Revista da ABEM, Londrina, v. 20, n. 29, p. 51-61, jul.dez 2012. Acesso em 11 mar 2015.

DOLL, William E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HATCH, Mary Jo. Explorando os espaços vazios: jazz e estrutura organizacional. RAE – Revista de Administração de Empresas. v.42, n.3, jul-set 2002, p. 19-35. Acesso em 23 ago 2016.

KLEBER, Magali. Educação musical: novas ou outras abordagens – novos ou outros protagonistas. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 14, p. 91-98, mar. 2006. Acesso em 08 fev 2017.

LATHAM, Alison (ed.). Diccionario Enciclopédico de la Música. Ajusco: Fondo de Cultura Económica, 2008.

MALBRÁN, Silvia. Desafíos de la educación musical: disfrutar haciendo música. In: GIRÁLDES, Andrea; PIMENTEL, Lucia (Coord.). Educación artística, cultura y ciudadanía. Madrid: OEI, 2009.

MENEZES, José. O contexto social no ensino do jazz: a “jam session”. In: LOPES, Eduardo (ed.). Perspectivando o ensino do instrumento musical no séc. XXI. Évora: Universidade de Évora, FCT, 2011. p. 128-144.

NACHMANOVITCH, Stephen. Ser criativo: o poder da improvisação na vida e na arte. Trad. Eliana Rocha. São Paulo: Summus, 1993.

PIMENTA, Carlos José Gomes. Interdisciplinaridade nas ciências sociais. Vila Nova de Famalicão: Húmus, 2013.

PINAR, William F. O que é a teoria do currículo? Trad. Ana Paula Barros e Sandra Pinto. Porto: Porto Editora, 2007.

RODRIGUES, David. Tempo de repensar a educação. In Jornal Público Online. Artigo de opinião. Publicado em 24 jan 2017, 16:50h. Disponível em: Acesso em: 08 fev. 2017.

SABATELLA, Marc. Introdução à improvisação no Jazz. Trad. Cláudio Brandt. Edgewater: The Outside Shore Music, 2005. Acesso em 14 jul 2017.

SACRISTÁN, Gimeno. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. 4. ed. Madrid: Morata, 1991.

SÁNCHEZ, Pilar Arnáiz. Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe, 2003.

SCOTT, Andrew. “Sittin’In”: Barry Harris’s Use of the “Jam Session” as a Jazz Pedagogical Device. Journal of Popular Music Studies. v.16, n.3, oct 1, 2004, p. 283-290. Acesso em 11 jul 2017.

SILVA, G. O. V. Capital cultural, classe e gênero em Bourdieu. Revista Informare. v. 1, n. 2, jul/dez 1995, p. 24-36. Acesso em 23 fev 2017.

SMALL, Christopher. El Musicar: un ritual en el espacio social. In Revista Transcultural de Música. n.4, 1999. p. 1-16. Acesso em 13 mai 2017.

VAIDEANU, Georges. A interdisciplinaridade no ensino: esboço de síntese. In GUIMARÃES, Henrique; CONCEIÇÃO, José M.; POMBO, Olga; LEVY, Teresa (Org.). Antologia II. Lisboa: DEFCUL, 1992. p. 19-40.

Published

2021-03-24

How to Cite

MOSCA, M. CURRICULUM AS JAZZ : assumptions, perspectives and boundaries of/to an inclusive and interdisciplinary jam session . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–8, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56873. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/56873. Acesso em: 27 may. 2024.