THE CURRICULUM FROM THE FIELD'S EDUCATION PERSPECTIVE

counterpoint to hegemonic curricular policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58081

Keywords:

Rural Education, Curriculum, School of the Field, Counterhegemony

Abstract

The following paper reflects upon the Rural Education curriculum, contrasting the original concept of this pedagogical field with its diametrical opposite imposed as the hegemonic project that guides and regulates public education and its curriculums. The hegemonic project predefines standard contents and practices to mold subjects unquestioningly into members of the established order, while Rural Education employs an emancipatory and transformative perspective oriented towards assisting its subjects to identify themselves as actors of history capable of transforming the world. An examination of these perspectives’ ample diversions raises some interesting questions reflected on this text: What are the concepts and intents that guide the conception of this curriculum and guide these hegemonic curricular politics? How does the Rural Education field construe the concepts of knowledge and curriculum? In order to provide answers for these questions, we established as our goal to reflect upon the Rural Education field as a counter-hegemonic educational project and to characterize its notion of curriculum. Our reflections on Rural Education focus on the following themes: a mediation for emancipation and counter-hegemony; the curriculum, power relations and hegemony and, finally, the Rural Education curriculum as an instrument of counter-hegemony. These themes are further exemplified by the accompanying curriculum experiences and pedagogical praxis employed by rural schools aligned with the principles of Rural Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucielio Marinho da Costa, Federal University of Paraiba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraíba.

Maria do Socorro Xavier Batista, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Sociology from the Federal University of Paraíba.

References

APPLE, M. W. A política do currículo oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F. e SILVA, T. 4. T. da. Currículo, cultura e sociedade. 4ed. São Paulo, 2000.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006

ARROYO, Miguel G. Formação de Educadores do Campo. Dicionário da Educação do Campo. Org. CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. – Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

BATISTA, M.S.X. EDUCAÇÃO DO CAMPO: DA LUTA DOS MOVIMENTOS ÀS POLÍTICAS. in: Educação Popular e movimentos sociais: experiências e desafios. João B. de Albuquerque Figueiredo; Clédia Inês Matos Veras; Lucicléa Teixeira Lins (orgs.). Fortaleza: Imprece, 2016.

BRASIL. Decreto nº 7.352 de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (Pronera). Diário Oficial da União, Brasília-DF, 5 de nov. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 27 de maio 2015.

CORREIA, Deyse Morgana das Neves; BATISTA, Maria do Socorro Xavier. Alternância no Ensino Superior: o Campo e a Universidade como territórios de formação de Educadores do Campo. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS Maria de Fátima Almeida, MARTINS, Aracy Alves, [organizadoras]. Territórios Educativos na Educação do Campo: Escola, Comunidade e Movimentos Sociais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. -- (Coleção Caminhos da Educação do Campo; 5). 173-197.

CURY, J. M. Educação e Contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 5ª. ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1992.

GANDIN, Luís Armando; LIMA, Iana Gomes de. A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 3, p. 651-664, jul./set. 2016

LIMA Elmo de Souza. Educação do Campo, Currículo e Diversidades Culturais. Espaço do Currículo, v.6, n.3, p.608-619, setembro a dezembro de 2013 ISSN 1983-1579. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec608.

MARX, Karl. A miséria da Filosofia. São Paulo: Global, 1985.

MÉSZAROS, Isteván. A educação para além do capital. São Paulo: Boi Tempo Editorial, 2008.

MOLINA, Mônica Castagna. A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 6, n. 2, p. 378-400, jul./dez. 2015.

PEREIRA, Maria Zuleide da Costa. Globalização e políticas educacionais. In: PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; MOURA, Arlete Pereira (Orgs). Políticas educacionais e (re) significações do currículo. Campinas: Alínea, 2006.

SÁ, Carolina Figueiredo de; PESSOA Ana Cláudia Rodrigues Gonçalves. CURRÍCULO E EDUCAÇÃO DO CAMPO: TENSÕES E RESISTÊNCIAS À NUCLEAÇÃO ESCOLAR. Seminários do GEPEC. 2013. Disponível em: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/publicacoes-seminarios-do-gepec/seminarios-de-2013/4-educacao-do-campo-escola-curriculo-projeto-pedagogico-e-eja/d11-curriculo-e-educacao-do-campo-tensoes-e.pdf/at_download/file. Acesso em: 20/02/2021.

SALUSTINO, Leandro Mendes. Empreendedorismo juvenil e sustentabilidade ambiental no contexto da educação do campo. Projeto Mestres da Educação. 2019.

SENRA, R. E. F; VILELA, E. S.M. Educação do Campo e Currículo: território em disputa em uma escola de Campo Novo do Parecis/MT. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n.3, p. 517-530, set/dez. 2020.

SOARES, Savia Bona Vasconcelos. Trabalho, educação do campo e emancipação, da ideologia à materialidade: Uma análise do processo de institucionalização da Educação do Campo. Dissertação de Mestrado – Universidade de Brasília. Brasília, DF, 2015).

Published

2021-06-09

How to Cite

COSTA, L. M. da .; BATISTA, M. do S. X. . THE CURRICULUM FROM THE FIELD’S EDUCATION PERSPECTIVE: counterpoint to hegemonic curricular policies. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–15, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58081. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/58081. Acesso em: 16 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)