ABOUT RESEARCH, DIDACTIC AND TRAINING

building our practices with Currículos que Transvergem. Facing coloniality in its different ways

Authors

  • Noelia Rodrigues Pereira Rego Federal University of the State of Rio de Janeiro, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60117

Keywords:

Curriculum that Transvergem, Coloniality, Práticas-Investigativas-Transformadoras

Abstract

We carry in our process of social constitution the marks of colonial pain and wound. Knowing, identifying and facing these pains and marks is not such an easy movement, it requires willingness and enmities are earned, because we started to move in the terrain of privileges. What we try to bring up in this article results from our Research-Transforming Practices, our PIT, which was born from our doctoral work. It is through this research work that we also defend Popular Banking and Curriculum that Transverge, as forms of research, didactics, practice and other training. Added to this, we also claim the perspective of Trans-form-ACTION, which would be to transgress, transform, train and act from another angle. Counter-hegemonic and anti/contra/decolonial, so to speak, would also be a form of resistance and insurgency, of struggle and reinvention of new paths in confronting coloniality, as Subalternizadxs-Mambembes-Insurgentes that we are. It is when occupying spaces becomes urgent and healthy in the fight against epistemicide and the colonial library that they insist on wanting to engulf us.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Noelia Rodrigues Pereira Rego, Federal University of the State of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education and Public Policy from the Federal University of the State of Rio de Janeiro and teacher at the Canteiro-escola Project - School of Education for Youth and Adults in construction sites.

References

ADAMS, Telmo; STRECK, Danilo R. Pesquisa em educação: os movimentos sociais e a reconstrução epistemológica num contexto de colonialidade. Educação e Pesquisa (USP Impresso), v. 38, p. 243-258, 2012.

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: Nascimento, Elisa Larkin (Org.) Afrocentricidade. Uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Ed. Selo Negro, 2009.

CARRILLO, Alfonso Torres. Identidad y Política de la Acción Coletiva.Organizaciones populares y luchas Urbanas en Bogotá 1980-2000. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007.

CURIEL, Ochy, Género, raza, clase y sexualidad: debates contemporâneos. Conferencia presentada en la Universidad Javeriana, Colombia, 2012.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Sociología de la imagen: ensayos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.

ESPINOSA-MINOSO, Yuderkys. Etnocentrismo y colonialidad em los feminismos latinoamericanos: complicidades y consolidación de las hegemonias feministas en el espacio transnacional. Revista Venezoelana de Estudios de la Mujer – Julio/Deciembre. Vol. 14, no 33 – pp. 37-54, 2009.

EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. 200p. Rio de Janeiro: Pallas. 2017.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: Alexandre, Marcos A. (org.) Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, p. 16-21. 2007.

EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. Scripta. v.13, n.25, p. 17-31. 2009.

FALS BORDA, Orlando. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: Brandão, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 34- 41.

FALS BORDA, Orlando. Pesquisa-Ação, ciência e educação popular nos anos 90. In: STRECK, Danilo (Org.). Fontes da Pedagogia Latino-Americana: uma antologia.Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1994.

FALS BORDA, Orlando; BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Investigación Participativa. Montevideo: La Banda Oriental, 1987.

FANON, Frantz. Los Condenados de la Tierra. Buenos Aires: 1ª ed. Fondo de Cultura Económica, 2009.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora/MG: Editora UFJF, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Rio de Janeiro: Vozes, 1989.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010, 103 p.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L. A. et al. Movimentos sociais urbanos, minorias e outros estudos. Ciências Sociais Hoje, Brasília, ANPOCS n. 2, p. 223-244, 1984.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes, 2013.

ORTIZ, Marielsa; BORJAS, Beatriz. La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio Abierto, vol. 17, núm. 4, octubre-diciembre, 2008, pp. 615-627 Universidad del Zulia Maracaibo, Venezuela.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: Lander, Edgardo. A colonialidade do saber, eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina, setembro 2005.

REINAGA, Fausto. Manifiesto del Partido Indio de Bolivia. La Paz: Ediciones PIB, 1970.

REINAGA, Fausto. Mi vida. La Paz: Fundación Amautica Fausto Reinaga, 2014.

SOUZA, Jessé. A Construção Social da Subcidadania: para uma Sociologia Política da Modernidade Periférica. Belo Horizonte: Editora UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2003. Coleção Origem. 207p.

SUBCOMANDANTE INSURGENTE MARCOS. EZLN. Nem o centro e nem a periferia: sobre cores, calendários e geografias. Erahsto Felício e Alex Hilsenbeck (org.). Coletivo Protopia S.A. e Danilo Ornelas Ribeiro, tradução. Porto Alegre: Deriva, 2008.

WALSH, Catherine. Prefácio e Abertura. In: WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO II. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017.

Published

2021-12-22

How to Cite

RODRIGUES PEREIRA REGO, N. ABOUT RESEARCH, DIDACTIC AND TRAINING: building our practices with Currículos que Transvergem. Facing coloniality in its different ways. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–17, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60117. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60117. Acesso em: 19 may. 2024.