PEDAGOGIA DO MST E CURRÍCULO
para além dos conhecimentos autorizados
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60697Keywords:
MST, Curriculum, Pedagogy of the MovementAbstract
This article, which is bibliographical in nature, an excerpt from a Master's Thesis in progress, aims to analyze the construction and principles that govern the curriculum of the Pedagogy of the Landless Workers Movement - MST. In the partial analyzes we obtained, we can see that despite maintaining a close relationship with the traditional curriculum, MST Pedagogy overcomes bureaucratic barriers, linking itself to political reality and aiming at the introduction and teaching of contents that help in the construction of the subject Without Land and in the struggle for social transformation. Prioritizing socially useful educational content, the MST Pedagogy curriculum is developed from the reality close to male and female students and through practical experiences in and beyond the classroom.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel Gonzáles. Pedagogias em movimento – o que temos a aprender dos Movimentos Sociais?. Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, pp. 28-49, Jan/Jun 2003.
CALDART, Roseli. Pedagogia do Movimento dos Sem Terra. Petrópolis: Vozes, 1999.
CALDART, Roseli. Et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012.
CALDART, Roseli Salete; KOLLING, Edgar Jorge; VARGAS, Maria Cristina. MST e Educação. In: CALDART, Roseli. Et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 502-509.
JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. As múltiplas inteligibilidades na produção dos conhecimentos, práticas sociais e estratégias de inclusão e participação dos movimentos sociais e sindicais do campo. P. 50-59. in MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa - Questões para reflexão - Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário MDA, 2006.
LIMA, Iana Gomes de. Escolas cívico-militares: na contramão da democracia. Disponível em <<https://www.ufrgs.br/jornal/escolas-civico-militares-na-contramao-da-democracia/>>. Acesso em 27/11/2020.
AMORIM, Felipe; OLIVEIRA, Marcelo. STF decide que lei inspirada no Escola sem Partido é inconstitucional. Disponível em << https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2020/08/21/stf-tem-maioria-contra-lei-de-alagoas-inspirada-no-escola-sem-partido.htm>>. Acesso em 10/10/2020.
FREIRE, Paulo e SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1986.
LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Abstração, generalização e formação de conceitos no processo de ensino e aprendizagem. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (Orgs.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras; Uberlândia: Edufu, 2019, p. 213-240.
MASSECHELEIN, Jan. SIMONS, Marteen. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte : Autêntica, 2014.
MST. A escola da luta pela terra. Curitiba: Setor de Educação do MST, 2010.
MST. Como fazer a escola que queremos? Caderno de Educação n º 1. Paraná: Setor de Educação, 1991.
MST. Dossiê MST Escola: Documentos e estudos 1990-2001. Caderno de Educação nº 13. Veranópolis, RS: ITERRA: 2005.
MST. Princípios da educação no MST. Caderno de educação n° 08. São Paulo: Setor de Educação, 2001.
PARAÍSO, Marlucy Alves. RIBEIRO, Vândiner. Currículo e MST: conflitos de saberes e estratégias na produção de sujeitos. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 785-808, jul./set. 2015.
POLI, Odilon Luiz. Leituras em Movimentos Sociais. Chapecó: Grifos, 1999.
SCHLESENER. Anita Helena. Grilhões Invisíveis: as dimensões da ideologia, as condições de subalternidade e a educação em Gramsci. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2016.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
ZAN, Dirce. Políticas educacionais em Tempos de “Democracia em Vertigem”. In: CNTE. 9ª Conferência de Educação Paulo Freire: em defesa de uma educação libertária e democrática: construindo o movimento pedagógico Latino Americano. Brasília: CNTE, 2019. P. 35-50
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.