CURRICULUM DOCUMENTS AND THEIR INFLUENCES ON THE MATHEMATICS CURRICULUM IN ELEMENTARY EDUCATION:

an analysis from a socio-cultural perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.60795

Keywords:

Principles., Curriculum., Mathematics.

Abstract

This paper aims to present a discussion about influences of the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Common Curriculum National Base) and the Documento Curricular de Roraima – DCR (Curriculum Document of Roraima), on the mathematics curriculum at the elementary education level. The study has a sociocultural perspective and the principles guiding those documents were analyzed. The methodology employed is qualitative and the data was collected using document analysis focusing on the BNCC and the DCR. Our results pointed out that the documents analyzed put forward relevant guidance following the proposal of curriculum development in a sociocultural perspective, mainly taking into consideration their guiding principles. The documents support new views of mathematics teaching and learning, based on the students’ development in their different dimensions. They seek to guarantee their holistic education, respecting diversity, singularity and plurality towards social inclusion, exercising citizenship, work and autonomy in the pursuit of a society based on knowledge and social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luzia Voltolini, State University of Roraima, Brazil.

PhD in Science and Mathematics Teaching from the Lutheran University of Brazil and Professor at the State University of Roraima.

Carmen Teresa Kaiber, Lutheran University of Brazil, Brazil.

PhD in Educational Sciences from the Pontifical University of Salamanca, Spain. Professor at the Lutheran University of Brazil.

References

ALSINA, Ângel; ESCALADA, Cristina. Educación matemática en las primeras edades desde un enfoque sociocultural. Revista Aula de Infantil, Barcelona, n. 44, p. 26-30, jul. ago. 2008. Disponível em: http://www.grao.com/revistas/aula-infantil/044-proyectos-y-actividades-para-cambiar-el-entorno/educacion-matematica-en-las-primeras-edades-desde-un-enfoque-sociocultural. Acesso em: 30 ago. 2021.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 2020a. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: LDB 9.393/96. 4. ed. Brasília, DF, 2020b. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. A Base: perguntas e respostas. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF, 2013a. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2021.

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Brasília, DF, 2013b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=32131-educacao-dh-diretrizesnacionais-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 abr. 2021.

CANTORAL, Ricardo. Teoria Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. DME – Cinvestav: Gedisa editorial, 2013.

CANTORAL, Ricardo; REYES-GASPERINI, Daniela; MONTIEL, Gisela. Socioepistemología, Matemáticas y Realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 7, n. 3, out. 2014 - jan. 2015. Disponível em:

<http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RLE/article/view/149/161>. Acesso em: 12 ago. 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática. v. 7, n. 2, jun./set. 2014. Disponível em: <http://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm>. Acesso em: 26 abr. 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. (Orgs). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

PASSOS Cármen Lúcia Brancaglion; NACARATO Adir Mendes. Trajetória e perspectivas para o ensino de matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, vol. 32, n. 94. p. 119-135. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/VqMq5VmXSk45CKXtvFmZZrN/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 10 maio 2021.

RORAIMA. Estado. Documento Curricular de Roraima. 3ª versão. 2019a. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_rr.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

RORAIMA . Estado. Resolução n. 01.2019. 2019b. Disponível em: Disponível em: http://www.cee.rr.gov.br/index.php/videos/send/22-resolucoes-2019/267-resolucao-n-01-2019. Acesso em: 30 abr. 2021.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO. María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SKOVSMOSE, Ole et al. A aprendizagem matemática em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema, v. 26, n. 42A, p. 231-260, abr. 2012. Rio Claro. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/bolema/v26n42a/11.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2021.

SKOVSMOSE, Ole et al. Antes de dividir temos que somar: ‘entre-vistando’ foregrounds de estudantes indígenas. Bolema, ano 22, n.º 34, p. 237 a 262. Rio Claro, 2009. Disponível em: <http://www2.rc.unesp.br/bolema/?q=bolema/34>. Acesso em: 12 ago. 2021.

SILVA, Neivaldo. Ensino de matemática, ética e sociedade: A etnomatemática e a modelagem como possibilidades. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, vol. 1, n. 2, jan. jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1474/0. Acesso em: 30 abr. 2021.

SOARES DA SILVA, Rossieli. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. A Base: perguntas e respostas.. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 maio 2021.

SOTO, Daniela; CANTORAL, Ricardo. Discurso Matemático Escolar y Exclusión. Una Visión Socioepistemológica. Bolema, v. 28, n. 50, p. 1525-1544, dez. 2014. Rio Claro, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/xWGQpR9xVwBBKN3BWVz6bTL/?lang=es. Acesso em: 04 set. 2021.

VOLTOLINI, Luzia; KAIBER, Carmen Teresa. Etnomatemática e Socioepistemologia: uma Reflexão sobre o Ensino e Aprendizagem da Matemática em uma Perspectiva Sociocultural. In: KAIBER, Teresa Kaiber; Groenwald Claudia Lisete Oliveira (Orgs.). Ensino e aprendizagem em ciências e matemática: referenciais, práticas e perspectivas. Canoas: ULBRA, 2020. Disponível em: http://ppgecim.ulbra.br/laboratorio/index.php/literaturas/livros/. Acesso em: 15 ago. 2021.

Published

2022-02-13

How to Cite

VOLTOLINI, L.; KAIBER, C. T. CURRICULUM DOCUMENTS AND THEIR INFLUENCES ON THE MATHEMATICS CURRICULUM IN ELEMENTARY EDUCATION: : an analysis from a socio-cultural perspective. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–21, 2022. DOI: 10.15687/rec.v14iEspecial.60795. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60795. Acesso em: 16 jul. 2024.