The LOCAL HISTORY IN THE CURRICULAR DOCUMENT OF THE STATE OF PARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.60900

Keywords:

Local History, Curriculum, Teaching History, Basic Education

Abstract

The objective of the article is to problematize the way the local history is inserted in the Curricular Document for Early Childhood Education and Elementary Education of the State of Pará 2019 (Dcepará), relating the presence of this theme with theoretical studies on local history and curriculum. The research is documentary and, from the content analysis techniques of Bardin (2011), it was concluded that while there are advances with the presence of Skills and Learning Objectives that trigger the local history critically, there are contradictions between intentions and what is actually accomplished in the curriculum. The strong presence of the quadripartite logic of historical knowledge, of the national history located in the Southeast and of secondary roles for subjects as indigenous and black contradict with a document that claimed to make the Amazon space central axis of the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolina do Nascimento Ávila, Federal University of Pará, Brazil.

Graduated in History from the Federal University of Pará and studying a Specialization in Curriculum at the Basic School at the same institution.

Clarice Nascimento de Melo, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and Professor at the Federal University of Pará.

References

APPLE, M. W. Repensando ideologia e currículo. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.) Currículo, Cultura e Sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista, 3 ed., São Paulo: Cortez, 1999.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 5ª ed., São Paulo: Cortez, 2018.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. In: Bittencourt, Circe (org.) O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004, p. 11-27.

CAINELLI, Marlene; SANTOS, Flávio Batista dos. O ensino de História Local na formação da Consciência Histórica: um estudo com alunos do Ensino Fundamental. Cadernos de Pesquisa - Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 21, p. 158-174, jan./abr. 2014. Disponível em: https://seer.utp.br/index.php/a/article/view/384 Acesso em: 08 dez. 2020.

CAVALCANTI, Erinaldo. História e História local: desafios, limites e possibilidades. Revista História Hoje, v. 7, nº 13, p. 272-292, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/393 Acesso em: 06 dez. 2020.

CIAMPI, Helenice et al. O currículo bandeirante: a Proposta Curricular de História no estado de São Paulo, 2008. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 29, n. 58, p. 361-382, 2009.

COELHO, Mauro Cezar; ROCHA, Helenice Aparecida Bastos. Paradoxos do protagonismo indígena na escrita escolar da História do Brasil. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 25, p. 464-488, jul./set. 2018. Disponível: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180310252018464/9408 Acesso em: 19 ago. 2021.

COSTA NETO, Tomé Soares da; NASCIMENTO, Francisco Assis de Sousa. O ensino de História local nas escolas públicas brasileiras: uma análise bibliográfica. Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História do Brasil da UFPI. Teresina, v. 6, n. 2, p. 99-117, jul./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/contraponto/article/view/7616 Acesso em: 08 dez. 2020.

DOURADO. Luiz Fernandes. A formação de professores e a base comum nacional: questões e proposições para o debate. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 29, n.2, p. 367-388, maio/ago. 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/43529 Acesso em: 19 ago. 2021.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Tradução de Attílio Brunetta. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag4.pdf Acesso em: 18 set. 2021.

GONÇALVES, Márcia Almeida de. História local: o reconhecimento da identidade pelo caminho da insignificância. In: Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette M.; MAGALHÃES, Marcelo de S. (Org.) Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

LIMA, Jonata Souza de; MUNIZ, Érico Silva. História da Amazônia, História do Brasil? Uma análise sobre os conteúdos regionais na BNCC. TEXTURA – Revista de Educação e Letras, v.22, n.50, p. 265-288, abr./jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/5424/3730 Acesso em: 09 dez. 2020.

MACHADO, André Roberto de Arruda. Entre o nacional e o regional: Uma reflexão sobre a importância dos recortes espaciais na pesquisa e no ensino da História. Anos 90. Porto Alegre. v. 24. n. 45. p. 293-319, jul. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/61317 Acesso em: 09 dez. 2020.

MELO, Clarice Nascimento de; SANTOS, Ely Carlos da Silva. História local e currículo na Amazônia: notas sobre Soure-PA (1985-1989). Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v.15, n.4, p. 1359-1381, out./dez., 2020. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8545 Acesso em: 18 fev. 2021.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

NADAI, Elza. O Ensino de História e a “Pedagogia do Cidadão”. In: PINSKY, Jaime (Org.) O ensino de história e a criação do fato. 14ª ed. São Paulo: Contexto, 2012.

NEVES, Joana. História local e construção da identidade social. Saeculum, n. 3, pp. 13-27, 1997. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/11226/6341 Acesso em: 06 out. 2020.

PACHECO, José Augusto. Para a noção de transformação curricular. Cadernos de pesquisa, v. 46, p. 64-77, 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/3510 Acesso em: 19 ago. 2021.

PARÁ. Documento Curricular para Educação Infantil e Ensino Fundamental do Estado do Pará. 2ª ed. Pará: SEE, 2019. Disponível em: http://www.cee.pa.gov.br/?q=node/779 Acesso em: 21 jun. 2021.

PAULA, Alessandra Valéria de. BNCC e os currículos subnacionais: prescrições indutoras das políticas educacionais e curriculares. 2020. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/39424/1/2020_AlessandraValeriadePaula.pdf Acesso em: 19 ago. 2021.

RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas. A política de identidade do documento curricular do Estado do Pará. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época III, v. 26, n. 52, Colima, pp. 9-36, jan./jun. 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7712839.pdf Acesso em: 20 abr. 2021.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. 3ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351 Acesso em 19 ago. 2021.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O ensino de história local e os desafios da formação da consciência histórica. In: Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette M.; MAGALHÃES, Marcelo de S. (Org.) Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade – uma introdução às teorias de currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2023-01-26

How to Cite

ÁVILA, C. do N. .; MELO, C. N. de. The LOCAL HISTORY IN THE CURRICULAR DOCUMENT OF THE STATE OF PARÁ. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–13, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.60900. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60900. Acesso em: 17 jul. 2024.