CRITICAL HISTORICAL PEDAGOGY AND NEOLIBERAL APPROPRIATION
the contradiction in educational policies in the municipality of Maringá-Pr
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.61347Keywords:
Historical-critical Pedagogy, Curricular Guideline, NeoliberalismAbstract
This study aims to analyze the theoretical assumptions of the Municipal Education Curriculum of Maringá-PR, relating its organization and systematization according to the theoretical basis that underlies it. The research questions whether there is coherence between the Maringá Municipal Education Curriculum and the Historical-Critical Pedagogy and the Historical-Cultural Theory, which support the document. This is a theoretical and documentary study that adopted as a reference for the treatment, discussion and exposure of data the critical analysis of documents, considering the interaction between policies, their implementation and the context of society, as pointed out by Shiroma, Campos and Garcia (2005 ). Confronting the assumptions of Dermeval Saviani's Historical-Critical Pedagogy and the Historical-Cultural Theory of the Vigotski school, with the “Curriculum of Municipal Education in Maringá: Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education” (MARINGÁ, 2019), the main document that represents the educational policy of the municipality, we found that there is no supposed theoretical coherence. Although the Curriculum has been discussed with a significant number of teachers and scholars in the pedagogical area, we understand that there is a difficulty in implementing the critical and transforming pedagogical proposal in a society governed by capital, which constantly needs to train citizens to serve the interests of capitalist society. , apparently assuming a positivist logic of neutrality, being insufficient for a rupture discourse.
Downloads
Metrics
References
REFERÊNCIAS
BACZINSKI, A. V. de M. A implantação oficial da Pedagogia Histórico-Crítica na rede pública do estado do Paraná (1983-1994): Legitimação, resistências e contradições. Campinas, SP: FE – ÚNICA. Diretrizes Curriculares para o Ensino Fundamental. Curitiba: SEED, 2006. MP [s.n.], 2007. (Dissertação de Mestrado)
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC.Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=56621-bncc-apresentacao-fundamentos-pedagogicos-estrutura-pdf&category_slug=janeiro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: fev. 2021.
BUCIOLI, Erick Ridrigo; Moreira, Ana Lúcia O.R. O CURRÍCULO DA/NA REDE MUNICIPAL DE MARINGÁ: O RECORTE EM UMA ESCOLA. Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.11, n.1, p. 94-108, jan./abr. 2018.
CAMARGO, R. M. B. de; GABBI, G. F.; LEMES, J. L.; BRENNER, C. E. B. Os principais autores da corrente crítico-reprodutivista. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 224-239, 2017. DOI: 10.22348/riesup.v3i1.7740. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650584. Acesso em: 25 nov. 2020.
DELUIZ, Neise. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim técnico do Senac, v. 27, n. 3, p. 13-25, 2001.
DUARTE, N. Vigostski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5ª Ed –Campinas, SP: Autores Associados, 2011
ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, 1987. p. 125-142.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília: CNTE, 1999.
HARVEY, D. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.
HARVEY, D. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.
LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 6. ed. São Paulo: EDUSP, 2006. p. 59-83.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. 2. ed.Campinas, SP: Alínea editora, 2010.
História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed.São Paulo: Cortez, 2010.
MARINGÁ. Currículo da Educação infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Maringá, 2012.
MARINGÁ. Plano Municipal de Educação. Maringá, 2015.
MARINGÁ, Secretaria Municipal de Educação. Currículo para a Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Maringá: SEDUC, 2013.
MARINGÁ. Currículo da Educação infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Maringá, 2019.
MARINGÁ. Educação Integral: A Educação Integral na Rede Municipal de Ensino de Maringá. [S.I] [2020?]. Disponível em: http://www2.maringa.pr.gov.br/educacao/?cod=educacao-integral/9. Acesso em: 13 de maio de 2020.
MARTINELI, T. A. P. et al. A Educação Física na BNCC: concepções e fundamentos políticos pedagógicos. In. Revista Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 76-95, set., 2016. Disponível em:https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/viewFile/2175-8042.2016v28n48p76/32564 Acesso: 20 de julho de 2019.
MARX, K. O Capital. Vol I, tomo I. São Paulo: Abril Cultural, 1985.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. In: Cartas Filosóficas e outros escritos. São Paulo, Grijalbo, 1977. PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação.
MARX, K; ENGELS, F. Textos sobre Educação e Ensino. Campinas: Navegando, 2011.
MIRANDA, M. G. Pedagogias Psicológicas e Reforma Educacional. In: DUARTE, N. (Org.). Sobre o Construtivismo: Polêmicas do nosso tempo. Campinas, SP: Autores Associados, 2.ed, 2005. P. 23-40.
PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
PICCOLO
SAVIANI, D. Educação brasileira: problemas. In: Educação: do senso comum à consciência filosófica. 8. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986. p. 120-132. (Col. Educação contemporânea).
Escola e democracia. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1995.
História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras aproximações. São Paulo. Cortez: Autores Associados, 2013.
SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselaine Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, v. 23, n. 2, p. 427-446. jul./dez. 2005.
SMITH, Adam. Riqueza das Nações, trad, port., Ed. Fundação Calouste Gulnbenkian, 2 vols, Lisboa, 1981 e 1983.
TAYLOR, Frederick W. Princípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 2019. 8. ed. São Paulo: Atlas, 1990. 6.ª Tiragem, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.