THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE IN THE FORMATION OF STUDENTS' CONCEPTION OF WORLD

historical-critical analysis of research in teaching of Sociology in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.61382

Keywords:

Teaching of Sociology, Historical-Critical Pedagogy, Conception of the world

Abstract

This study took as its object of research the relationship between the historical-critical pedagogy and the teaching of Sociology. It is an investigation that established as its main objective the identification and analysis of the historical-critical conception in research in teaching of Sociology, due to the implication of scientific knowledge in the formation of basic education students' conception of the world. The methodological design was carried out by conducting a bibliographical research, understood in this study as techniques and procedures for the constitution of empirical data. It is characterized as a theoretical-empirical research that, in addition to systematized empirical data, aimed to present theoretical contributions not only to the teaching of Sociology, but to the collective movement of theoretical construction of historical-critical pedagogy, defending the marxist articulation between the epistemology, ontology and pedagogy in the formation of a historical and dialectical materialist conception of the world. The analyzes pointed out some limits regarding the search for unity between content and method in the process of converting scientific knowledge from Social Sciences into school knowledge. Although the historical-critical incorporation in the teaching of Sociology has been analyzed tendentially as marxist, the observed limits indicated a process of identification and choices of the teaching objects of Sociology reduced to the factual-historical plan, to the detriment of an epistemological, ontological and pedagogical articulation, a result that weakens the formation of a critical-historical conception of the world in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas André Teixeira, Faculty of Sciences and Letters, Department of Education of Araraquara, Brazil

PhD in Teaching Work and Environmental Education from Universidade Estadual Paulista and professor at the same institution.

Vinicius Azevedo, Júlio de Mesquita Filho State University of São Paulo, Brazil.

Graduated in Social Sciences from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho and is currently studying for a master's degree at the same institution.

Sarah Arantes de Paula Oliveira, Júlio de Mesquita Filho State University of São Paulo, Brazil.

Undergraduate student in Pedagogy at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho".

Caio Azevedo Trindade, Júlio de Mesquita Filho State University of São Paulo, Brazil.

Graduated in Social Sciences from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho and professor at Antônio Carlos Magalhães College.

References

ALVES, Adaisa Adail. Juventudes assentadas em escola urbana: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica para o ensino de Sociologia. Bauru: Unesp, 2019. 169 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru, 2019.

BONA JÚNIOR, Aurélio. O corpo na educação emancipatória da sexualidade: uma análise das iniciativas do governo do Paraná (2003-2010). Campinas: Unicamp, 2013. 156 p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. seção 1, p. 27834-27841.

BRASIL. Lei Ordinária N° 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. Diário Oficial da União [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 3 jun. 2008.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 17 fev. 2017.

CARIDÁ, Ana Caroline Bordini Brabo. Sociologia no ensino médio: diretrizes curriculares e trabalho docente. Florianópolis: UFSC, 2014. 145 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2014.

CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier. A trajetória histórica da luta pela introdução da disciplina de sociologia no ensino médio no Brasil. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier de. Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão de sociologia no ensino médio. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 17-60.

DUARTE, Newton. A catarse na didática da Pedagogia Histórico-Crítica. Pro-Posições, Campinas, v. 30, p. 1-23, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/3rcCdvWdLNrTgDLVdbMqP5R/. Acesso em: 14 out. 2021.

DUARTE, Newton. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 8-25, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12808/9501. Acesso em 18 de out. 2021

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: quatro ensaios críticos-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2008.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “Aprender a Aprender”: Crítica às Apropriações Neoliberais e Pós-Modernas da Teoria Vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2000.

GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. 1. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

KOPNIN, Pável Vassílyevitch. A Dialética como Lógica e Teoria do Conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. A dialética do ensino e da aprendizagem na atividade pedagógica histórico-crítica. Interface, v. 21, n. 62, 531-541, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v21n62/1807-5762-icse-1807-576220160917.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

LENZI, Denise Aparecida. O ensino de sociologia na rede estadual de Francisco Beltrão: o que se ensina, como se ensina e por que se ensina?. Francisco Beltrão: UNIOESTE, 2017. 203 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Francisco Beltrão, 2017.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicola. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista. Curitiba, v. 34, n. 71, p. 223-239, set/out. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/59428/36843. Acesso em: 14 out. 2021.

MESQUITA, Afonso Mancuso de; FANTIN, Fernanda Carneiro Bechara; ASBHAR, Flávia Ferreira da Silva (Orgs.). Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal. Bauru: Prefeitura Municipal de Bauru, 2016.

MARTINS, Lígia Márcia. O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2015.

NAPOLI, Paulo Henrique. Migrantes Nor(destinados): uma análise sobre estigma e a exclusão no ambiente escolar. Bauru: Unesp, 2016. 97 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru, 2016.

PAGNONCELLI, Claudia; MALANCHEN, Julia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de (Orgs.). O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Armazém do Ipê, 2016.

PASQUALINI, Juliana Campregher; EIDT, Nadia Mara. Periodização do desenvolvimento infantil e ações educativas. In: PASQUALINI, Juliana Campregher; TSUHAKO, Yaeko Nakadakari (Orgs.). Proposta Pedagógica para a Educação Infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru. Bauru, Secretaria Municipal de Educação, 2016, p. 101-148.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface – Comunic, Saúde, Educ. v.1, n.1, p. 83-94, ago. 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RCh4LmpxDzXrLk6wfR4dmSD. Acesso em 15 out. 2021.

ROSA, Júlia Mazinini. A apropriação dos princípios fundamentais da teoria da evolução e os alcances abstrativos na concepção de mundo. Araraquara: Unesp, 2018. 258 p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Apresentação. In: GASPARIN, João Luiz. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. revista. Campinas: Autores Associados, 2012

SAVIANI, Dermeval. Debate sobre as relações entre educação, formação humana e ontologia a partir do método dialético. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 1, p. 185-209, jan/abril 2013a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2013v31n1p185. Acesso em: 14 out. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19. ed. Campinas: Autores Associados, 2013b.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Ed. comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008a.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008b.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, Dermeval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. 2. ed. ver. e ampl. Campinas: Autores Associados, 2017.

SILVA, Márcio Magalhães. A sexualidade como tema pedagógico análise das propostas do MEC e da UNESCO para inserção do tema nas escolas. Araraquara: Unesp, 2013. 203 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Araraquara, 2013.

SOUZA, Davisson Charles Cangussu de. O ensino de sociologia e a pedagogia histórico-crítica: uma análise dos fundamentos teórico-metodológicos das propostas atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 13, n. 51, p. 122-138, jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640268/7827. Acesso em: 18 out. 2021.

TEIXEIRA, Lucas André. Pedagogia histórico-crítica, a questão dos conteúdos de ensino e o problema das áreas de conhecimento: contribuições iniciais e coletivas. In: GALVÃO, Ana Carolina et al (Orgs.). Pedagogia Histórico-Crítica: 40 anos de luta por escola e democracia, volume 1. Campinas: Autores Associados, 2021, p. 83-111., 2021.

TUCKMANTEL, Maisa Maganha. Educação Sexual: mas qual? Diretrizes para a formação de professores em uma perspectiva emancipatória. Campinas: Unicamp, 2009. 401 p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2009.

TURINI, Mateus Henrique. Ensino de Sociologia e Pedagogia Histórico-Crítica: uma análise dos fundamentos teórico-metodológicos. Bauru, 2019. 133 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru, 2019.

Published

2023-01-31

How to Cite

TEIXEIRA, L. A.; AZEVEDO, V.; OLIVEIRA, S. A. de P.; TRINDADE, C. A. THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE IN THE FORMATION OF STUDENTS’ CONCEPTION OF WORLD: historical-critical analysis of research in teaching of Sociology in Brazil . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–19, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.61382. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/61382. Acesso em: 17 jul. 2024.