POLICIES AND CURRICULUM

the case of Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.61976

Keywords:

Literature in the Curriculum, High School, Comparative Study

Abstract

This article aims at studying how the literature and the reading formation of students in the last stage of basic education is constituted based on normative documents of Brazilian and Uruguayan education. Based on the documents, it is privileged to discuss how literature and, consequently, the reading formation is forwarded in Brazil and Uruguay, respectively, by the curriculum of High School and Diversified Bachillerato. The investigation of a comparative nature is guided by the principles of document analysis. As a result, it is pointed out that Brazilian guidelines tend to be more general, while in Uruguay there is even an indication of literary works that are part of the curriculum. As for book policies, the Brazilian government gives more emphasis in promoting the creation of collections, while the Uruguayan government does not provide the delivery of physical works to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elsa Mónica Bonito Basso, University of Caxias do Sul, Brazil.

PhD in Modern Languages ​​from Universidad del Salvador, PhD in Education from the University of Caxias do Sul and Professor at the University of Caxias do Sul.

Flávia Brocchetto Ramos, University of Caxias do Sul, Brazil.

Doctor in Letters from PUCRS. Post-Doctor in Education from FaE/UFMG. Professor at the University of Caxias do Sul.

 

References

BALL, Stephen J. Education Reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open

University Press, 1994.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 8 nov. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 8 nov. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Segunda versão revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: nov. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Decreto 5.154 de 23 de julho 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: nov. 2017.

BRASIL. Ministério de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, 2012. Acesso em: nov. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE- com vigência de 10 (dez) anos. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares do Ensino Médio. Área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN + Ensino Médio: Orientações Curriculares Complementares aos Parâmetros Curriculares nacionais. Linguagens Códigos e suas tecnologias. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria 1.140 de 22 de novembro de 2013. Institui o Pacto Nacional de Fortalecimento de Ensino Médio. Brasília, 2013. Acesso em: nov. 2017.

BRAY, Mark; ADAMSON, Bob e MASON, Mark. (orgs.) Pesquisa em educação comparada: abordagens e métodos. Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade. Universidade Católica de Brasília. Líber Livro: Brasília, 2015

CONGRESSO NACIONAL. Plano Nacional de Educação. Câmara dos Deputados: 2000. p.7 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/pne.pdf. Acesso em: 28 abr. 2018.

CONSEJO DE EDUCACIÓN SECUNDARIA. Planes para bachillerato diversificado. Programa 4to. año Reformulación 2006 - Literatura. Pág. 1. Disponível em: https://www.ces.edu.uy/files/Planes%20y%20programas/ref%202006%20CB/programa%204to%20a%C3%B1o/literatura.pdf. Acesso em: 8 fev. 2020.

CRAHAY, Marcel. Dangers, incertitudes et incomplétudes de la logique de la compétence en éducacion. Révue Française de Pédagogie, Lyon, n. 154, p. 97-110, jan./mar, 2006.

GALIAN, C.V.A.; SAMPAIO, M. M. F A noção de competência nas propostas curriculares para o Ensino Médio. In: VII Colóquio Luso-brasileiro sobre Questões Curriculares/ XI Colóquio sobre Questões Curriculares/ I Colóquio Afro-luso-brasileiro sobre Questões Curriculares. Currículo na contemporaneidade: internacionalização e contextos locais. Braga, Portugal: Centro de Investigações Educacionais (CIEd), v.1, p.3289-3294, 2014

GARDNER, E., "Exponential Smoothing: The State of the Art" (with commentary), J. Forecasting, 4 (1985), 1-38.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA. Comisión Nacional de la UNESCO. Educación para Todos: evaluación en el año 2000. Informe de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, 1999.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA. Desafíos de la educación uruguaya: Interrogantes para el Debate Educativo. Montevideo, 2005.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CULTURA. El desarrollo de la educación. Informa nacional de Uruguay. Documento presentado ante la 48a reunión de la Conferencia Internacional de Educación, Ginebra, 2008.

SADLER, Sir Michael. How far can we learn anything of practical value from the study of foreign systems of education? Comparative Education Review, v. 7, n. 3, p. 307-314, 1900. [Reprinted 1964].

Published

2022-12-15

How to Cite

BASSO, E. M. B.; RAMOS, F. B. POLICIES AND CURRICULUM: the case of Literature. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.61976. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/61976. Acesso em: 16 jul. 2024.