CURRICULAR POLICY-PRACTICES NEGOTIATION PROCESSES-IN THE COVID-19 PANDEMIC SCENARIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62480

Keywords:

curricular practices, curriculum policies, joints

Abstract

This article aims to analyze the mobilized curricular policies in teachers’ curricular practices/from the initial years of elementary school during the COVID-19 scenario in Caruaru, in Pernambuco’s wild region. For this, we’ve built, the theoretical-methodological path in negotiation-articulation with the Discourse Theory (LACLAU; MOUFEE, 2015), centered in the negotiation-articulation notions in the creation of the curriculum senses, curriculum policy and practice (BORGES; LOPES, 2019; ALMEIDA et al., 2020). We’ve made use of forms from the Google Forms® platform and interviews as tools to acquire data. As a result, we’ve identified, negotiation-articulation processes in the discursive production of the curricular practices of the teachers to beyond the influence of the pedagogical materials from the programs and educational plans sent to develop remote classes, evidencing, the need of curricular policies in the actions/decisions built daily considering the digital pedagogical needs of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tamires Barros Veloso, Federal University of Pernambuco, Brazil

Master in Contemporary Education from the Federal University of Pernambuco and professor of the Jaicós Municipal Education Network.

 

 

Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida, Federal University of Pernambuco, Brazil

Doctor in Education from the Federal University of Pernambuco and Associate Professor at the same university.

References

ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de et al. Práticas curriculares-avaliativas: relações de interdependências no processo de significação. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 431-451, dez. 2020. ISSN 2175-6600. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/9936. Acesso em: 05 de fev. 2021.

BORGES, Verônica. Espectros da profissionalização docente nas políticas curriculares para formação de professores: um self para o futuro do professor. Orientadora: Alice Casimiro Lopes. 2015. 169 f. Tese (Doutorado em educação). Universidades do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_46cd4a7bb3c46df1d8c6f73e89f111e9. Acesso em: 06 ago. 2021.

BORGES, Veronica; LOPES, Alice Casimiro. O político e a política: implicações para formação docente. In: MACEDO, Elizabeth; MENEZES, Isabel. Currículo, política e cultura: conversas entre Brasil e Portugal. 5. ed. Curitiba: CRV, 2019.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc. Acesso em: 23 jul. 2018.

BURITY, J. Desconstrução, hegemonia e democracia: o pós-marxismo de Ernesto Laclau. Recife: Fundaj, 1997. p. 1-21. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Brasil/dipes-fundaj/20121129013954/joan7.pdf. Acesso em: 06 ago. 2021.

COSTA. Hugo Heleno; Talita Vidal, PEREIRA. Discursos curriculares em disputa pela significação do mundo: os acontecimentos e a suspensão das verdades. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 614-620, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/apresentacao.pdf. Acesso em: 06 ago. 2021.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Práticas-políticas curriculares cotidianas como possibilidades de resistência aos clichês e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Linhas Críticas, v. 23, n. 52, 2017, p. 524-537. ISSN: 1516-4896. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19419. Acesso em: 06 ago. 2021.

FRANGELLA, R. C. P. Um Pacto curricular: Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e o desenho de uma base comum. Educação em Revista (UFMG. Impresso), v. 32, p. 69-89, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/F7dSSNZJbVL47fbccvpGBqj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 ago. 2021.

FRANGELLA, R. C. Essa é sua pasta e sua turma: inserção de professoras na rede pública de ensino e suas implicações curriculares. Revista e-Curriculum, v. 2, n. 11, p. 573-593, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/8202. Acesso em: 06 ago. 2021.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; CARVALHO, Janete Magalhães. Apresentação da seção temática políticas e práticas curriculares: diferentes Perspectivas de análise. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 340-345, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/apresentacao.pdf. Acesso em: 06 ago. 2021.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Formação de professores em tempos de BNCC: um olhar a partir do campo do currículo. Revista da ANFOPE Formação em Movimento. v. 2, n. 4, p. 380-394, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/611. Acesso em: 06 ago. 2021.

IQE – INSTITUTO QUALIDADE NO ENSINO. Programas. 2017. Disponível em: http://www.iqe.org.br/programas/programas.php. Acesso em: 29 maio. 2021.

LACLAU, Ernesto.; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LACLAU, E. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação, n. 26, maio/Jun/Jul/Ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bjF9YRPZJWWyGJFF9xsZprC/?lang=pt. Acesso em: 06 ago. 2021.

LOPES, Alice Casimiro. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, Alice Casimiro; ALBA, Alicia de. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Pesquisas em Educação. Rio de Janeiro. EdUERJ, 2014. p.43-62.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES; Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de.; BURITY, Joanildo. Título. In: LACLAU, Ernesto.; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

MACEDO, Elizabeth. #Stayathome #Fiqueemcasa: Opportunities for new governances of public education in Brazil. Prospects, v. 50, p. 10-22, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33531718/. Acesso em: 06 ago. 2021.

MAGALHÃES, Priscila Maria Vieira dos Santos. As artes de fazer da avaliação fabricadas no cotidiano escolar: um olhar para as táticas avaliativas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental. (165 f.). Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco – Campus Acadêmico do Agreste, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/30885. Acesso em: 06 ago. 2021.

MELO, Maria Julia Carvalho de. Ações articulatórias nos movimentos de recriação das práticas curriculares coletivas dos professores do ensino fundamental. Orientadora: Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida. 2019. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35261. Acesso em: 10 ago. 2021.

MELO, Maria Júlia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; LEITE, Carlinda. Sentidos atribuídos ao significante prática curricular nas produções científicas da ANPEd. Revista portuguesa de educação, v. 31, p. 215-231, 2018. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/13632. Acesso em: 10 ago. 2021.

MENDONÇA, Daniel de. O limite da normatividade na teoria política de Ernesto Laclau. Lua Nova, São Paulo, 91, 2014a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/B36tLYVLnzjVNYYCXq96w9J/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.

MENDONÇA, Daniel de. A impossibilidade da emancipação: notas a partir da teoria do discurso. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. Pós estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014b.

MELO, Maria Júlia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; LEITE, Carlinda. Práticas curriculares coletivas de professores do 1º ciclo da Educação Básica de Portugal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 2006-2021, out./dez. 2020. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.12714.

MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: Editora WMF Martins Fonte, 2015.

NASCIMENTO, Kamila. Ernesto Laclau para iniciantes. Fortaleza: Kamila Nascimento, 2020. E-book.

OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de. Provocações para aguçar a imaginação/invenção analítica: aproximações entre teoria política do discurso e análise do discurso em educação. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson de. (org.). A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Editora da UFPE, 2018, v. 1, p. 169-216.

SEDUC. PROJETO AULA EM CASA CARUARU. 2020. Disponível em: CARUARU. Site oficial da Prefeitura (2017). Disponível em: https://www.caruaru.pe-.gov.br/sobre-caruaru. Acesso em: 20 nov. 2020.

SILVA, Maria Angélica da. Práticas de traduções curriculares docentes: rastros do currículo da formação de professores. Orientadora: Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida. 2020. 258f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/37716. Acesso em: 10 ago. 2021.

SILVA, Maria Angélica da; GONÇALVES, Crislainy de Lira; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de. Sentidos de Prática Curricular: uma construção cotidiana. In: LEITE, Carlinda et. al. Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias educativas (CAFTe): Contributos teóricos e práticos. Porto – Portugal, Ed. CIIE; FPCE; UP, 2018, E-book, ISBN: 978-989-8471-32-1. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/cafte/1cafte/assets/Ebook_CAFTe2018.pdf. Acesso: 10 ago. 2021.

SIMPLIFICA. 2021. Disponível em: https://www.amplifica.me/simplifica/. Acesso: 29 maio. 2021.

Published

2022-10-15

How to Cite

VELOSO, T. B.; ALMEIDA, L. A. A. de . CURRICULAR POLICY-PRACTICES NEGOTIATION PROCESSES-IN THE COVID-19 PANDEMIC SCENARIO. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–16, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.62480. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62480. Acesso em: 16 jul. 2024.